3435
Sök

topplockspackningsbyte på en suzuki Baleno

69 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#1
Tjena!

Har en Suzuki Baleno där topplockspackningen gått enligt verkstan. Det skule kosta ca 11tusen att fixa, vilket jag inte har råd med. Polaren säger att det inte brukar vara så svårt, men han hade aldrig gjort det på en "riskokare".
Är det någon här som har erfarenhet av något dyligt? Vad ska man speciellt tänka på?
Hur lång tid tar det cirkus?

Baleno 1.6 glx

Tacksam för tips och råd!
/Daniel

69 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#2
tillägg: polaren har varit och kollat. Inga som helst spår efter vatten på oljestickan eller oljelocket. Verkstan hade mätt avgaserna som enda koll så vitt jag begrep. Kan det vara något annat än packningen?

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
3 mars 2008
#3
kolla på kylarvattnet för oljan kan blåsa dit också om topplocks packningen ha farit...renlighet är viktigt att du int får någo skit in i cylindrarna eller i oljan som kan skada lagrerna i framtiden annars är det inte så svårt se bara till att du får rätt moment på skruvarna o att kamen o tändningen blir rätt instäld om du har överligande kam....se till att du int har någon gammal packning kvar på toppen å blocket när du monterrar....de blir duktigt mycket billigare om du gör de själv å så ; D


69 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
#4
Ja...med mina amatörögon tycker jag att kylarvattnet ser lite oljigt ut. Men mina grannar(förståsigpåarna) säger att det ser ok ut!? Men du tror det blåst dit istället?

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 mars 2008
#5
Trasig toppackning behöver inte betyda vatten i oljan. "Majonäs". Om verkstaden gjort mätning av avgaserna och kommit fram till att packningen stuckit så beror det på att kylarvatten kommer in i förbränningsrummet.

Vad händer om du kör:

*Den går/går inte igenom besiktningen pga glykolvattnets påverkan på avgasproverna.

Om den inte går igenom. Well...
Om den går igenom så kan du välja att köra.

Vad händer om du kör vidare då:

*Topplockspackningen havererar totalt med ett större arbete som följd vg rengöring, bärgning etc. Den dagen den sorgen? Du kan ju lika gärna försöka göra det då?

*Inget händer och det går bra i flera år.

Mitt råd: Bilen är tyvärr inte värd så mycket pengar. Kör på och hoppas på det bästa. Men kontrollera och fyll på kylarvätskemängden regelbundet. Om nivån sjunker för långt så kommer garanterat felet bli värre fortare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
5 mars 2008
#6
För att byta topplockspackning på dom där så måste du ur med motorn, en arbetskamrat på jobbet ska byta på sån och han fick ta ur motorn pga att det finns inget utrymme att få bort kamdrivningen.
Det är kamkedja på dom där ser du och lösa foder.

//Per-Arne

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 mars 2008
#7
Volvo_Perka skrev:
För att byta topplockspackning på dom där så måste du ur med motorn, en arbetskamrat på jobbet ska byta på sån och han fick ta ur motorn pga att det finns inget utrymme att få bort kamdrivningen.
Det är kamkedja på dom där ser du och lösa foder.

Han måste vara jätte, jätte dålig isf... Jag har bytt rem på en baleno 1.6, inga problem utom att man får lossa ett motorfäste...


Forummoderator
9 299 Inlägg
5 mars 2008
#8
bumpe skrev:
Volvo_Perka skrev:
För att byta topplockspackning på dom där så måste du ur med motorn, en arbetskamrat på jobbet ska byta på sån och han fick ta ur motorn pga att det finns inget utrymme att få bort kamdrivningen.
Det är kamkedja på dom där ser du och lösa foder.

Han måste vara jätte, jätte dålig isf... Jag har bytt rem på en baleno 1.6, inga problem utom att man får lossa ett motorfäste...

Pratar ni om samma motor? Rem, kedja...?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

69 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#9
...alltså? Med mina amatörögon så tycker jag det ser ut som kamREM, snarare än kedja!? Har inte hört talas om nåt annat, och om jag slår regnummret på Mekonomen så är det en rem som de säljer till min bil!? Eller är jag helt ute och cyklar? Tack för svar allihop iaf!
Senast redigerat av vdb (7 mars 2008)

1 703 Inlägg
7 mars 2008
#10
Självklart är det kamrem på dom. Oftast behöver man lossa ett motorfäste för att komma åt kamremskåpan. Lossa grenröret eventuellt avgassytemet. Ta sedan väck ventilkåpan, lossa toppen, börja med bultarna i mitten och gå utåt i ett x-mönster. Lyft toppen, kolla så att block och topp är jämna, på med ny packning, skruva ihop allt med rätt moment.
Till sist: Ut och börna!


69 Inlägg
9 mars 2008
Trådstartare
#11
...ytterligare en fråga från "bilexperten", denna nämnda Baleno med ovan nämnda symptom, påverkar detta även bensinförbrukningen? För jag tycker den varit lite ryckig på sistonde, från 0.6-1l/milen.

69 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#12
...polaren har iaf börjat på att byta packning nu men stötte på patrull när han skulle lossa muttern/bulten på remskivan, man skulle tydligen låsa med hylsa och sen "lossa med startmotorn" men det gick inte. Är det nån som har en idé hur man går tilväga där?

1 703 Inlägg
13 mars 2008
#13
Remskivan kan sitta som fan ja. Mutterknack brukar funka. Men även metoden med att låsa med en krafthylsa samt ett stadigt handtag för att sedan dutta på startmotorn brukar funka.


69 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#14
om man inte lyckas med det då? vad återstår att göra då?

1 703 Inlägg
13 mars 2008
#15
Då tar man fram gasen och värmer muttern, då brukar det lossna.


69 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#16
...tack för hjälp Benkehenke...återkommer säkert med fler frågor under resans gång!

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
13 mars 2008
#17
Lycka till, hoppas det blir bra tillslut.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

69 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#18
hmm...ser nu istället ut som att det är toppen som rasat/ dvs topppackningen var intakt me det var vatten i 2 av cylindrarna. Lönar det sig att köpa en ny topp eller ska man satsa på en begagnad motor istället?  Isf, vad kostar respektive i runda slängar?

69 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#19
Det var toppen som skevat sig...nu är den planad och ska skruvas tilbaka, nu ska jag bara hitta momenten för toppen. Någon som vet hur mycket newton man behöver i armarna?

69 Inlägg
28 mars 2008
Trådstartare
#20
när man som jag gjorde körde runt ett tag med skevt topplock, påverkar det bensiförbrukningen? Jag inbillade mig att bränsleåtgången var lite ryckig från 0.65 till 1l/milen är det "normalt" under dessa omständigheter?


Sök