Trasig toppackning behöver inte betyda vatten i oljan. "Majonäs". Om verkstaden gjort mätning av avgaserna och kommit fram till att packningen stuckit så beror det på att kylarvatten kommer in i förbränningsrummet.
Vad händer om du kör:
*Den går/går inte igenom besiktningen pga glykolvattnets påverkan på avgasproverna.
Om den inte går igenom. Well...
Om den går igenom så kan du välja att köra.
Vad händer om du kör vidare då:
*Topplockspackningen havererar totalt med ett större arbete som följd vg rengöring, bärgning etc. Den dagen den sorgen? Du kan ju lika gärna försöka göra det då?
*Inget händer och det går bra i flera år.
Mitt råd: Bilen är tyvärr inte värd så mycket pengar. Kör på och hoppas på det bästa. Men kontrollera och fyll på kylarvätskemängden regelbundet. Om nivån sjunker för långt så kommer garanterat felet bli värre fortare.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.