Hej hopp, har en fundering om hur jag skall gå tillväga. Har en volvo 745a med en växellåda som låter HÖGT på 5ans växel. Såpass högt att jag hellre kör på 4an. 3an låter även den litegran.
Är denna på gång att haverera? Eller har det "bara" gått ett/flera lager?
Fundering isf: Köpa ny på skroten och låta verkstad sätta in den. Kostnad? Eller är det tal på att ens renovera växellådan?
Den har gått 32 000mil.
Skulle vara kanon att få lite vägledning och vad som kostnadsmässigt är bäst... MVH
Japp, bättre o köpa en begagnad o byta, M47-växellådor (5växlade) bör ju inte vara så svårt att få tag på Och tar inte för lång tid att byta heller, eller som någon tidigare skrivit i tråden, lämna in till nån skola med Fordons Tekniska programet så byter dem det billigt //Tobbe.
Hm ok då är det bara att börja leta då... Har väl 1-2st hemma-mekare som kan det där, men får se hur sugna dem kan vara på att göra jobbet. Jag har inte alls koll på hur tungt eller svårt det är...
Hm ok då är det bara att börja leta då... Har väl 1-2st hemma-mekare som kan det där, men får se hur sugna dem kan vara på att göra jobbet. Jag har inte alls koll på hur tungt eller svårt det är...
Har du aldrig bytt de tidigare och saknar bil-lyft, så säg att jobbet tar 2-3tim kanske ? själv byter jag på 1tim lite drygt om de inte jävlas, men annars så:
palla upp bilen, lossa samtliga bultar på vxl-låds kåpan mot motorn, lossa vajjern till kopplingen, ta bort kardanaxel/stödlager, sedan en insex-skruv som håller i vxl-spaken, (underifrån), och sen vxl-låds balken och ryck lådan bakåt, ha en domkraft hissad imot lådan samtidigt som du ska rycka/ta bort den ifrån motorn, eller antingen gör du som jag o sliter tag i lådan o lägger den mot magen o sedan bredvid på backen
Har jag glömt något i min lilla "guide" får någon lägga till eller rätt mig om ja har fel
Oj vilken fin instruktion! Tackar vänligast. Hm ska försöka jaga killen som brukar laga chefens bilar, han gör det säkert kanske snabbt om jag hjälper han att hålla i grejjorna!
Trodde att detta kunde ta längre tid, men det låter intressant. Finns ett par växellådor i Uppsala, men de har inget pris. Får väl ringa dem imon o kolla. Någon som kan ha en aning?
Oj vilken fin instruktion! Tackar vänligast. Hm ska försöka jaga killen som brukar laga chefens bilar, han gör det säkert kanske snabbt om jag hjälper han att hålla i grejjorna!
Trodde att detta kunde ta längre tid, men det låter intressant. Finns ett par växellådor i Uppsala, men de har inget pris. Får väl ringa dem imon o kolla. Någon som kan ha en aning?
Tack igen gott folk!
Jag har en kalasfin du kan få för 400kr tyvärr så är den i linköping men det kanske är värt resan?
Jag har en kalasfin du kan få för 400kr tyvärr så är den i linköping men det kanske är värt resan?
Tusan jag var i Mjölby i måndags och hämtade en sporthoj! 30mil dit... Kunde svängt in till dig om jag hade frågat denna fråga tidigare
Haha snacka om dålig tajming. Annars kan du få hela bilen för 1500spänn dålig i plåt på vissa ställen men kalas maskinellt osv om det är mer värt kanske
På Bildemo i Uppsala kostar en växellåda till 745an 2000kr, då har denna gått 28 000mil. Tur att det inte var 5000kr iaf... Ska leta lite till på övriga demnteringar
2000 spänn för en m47a som gått 28K Har aldrig behövt betala mer än 400 för en växellåda. Köpte en hel motor med m47låda. hade gått 18000 mil. 500 för den. Så de blir ju billigare att köpa en på blocket.se, skicka den med bussgods.
Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet