3152
Sök

945 LTT ojämn tom gång, provat allt!! vad är fel?

519 Inlägg
14 mars 2008
#21
Kollat upp om du har några felkoder på bilen,,,om inte så kolla länken


http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … amp;t=2811
Senast redigerat av harman1 (14 mars 2008)

1 675 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#22
Hittar inte datorn för fel koder. det är en 97. Tittade på bes. pappren och lamda värdet ligger på 1,02 är det bra?  allt annat ligger på 00 av värdena.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

283 Inlägg
14 mars 2008
#23
kan också vara fel på spjällhuskontakten:)

1 675 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#24
bear_volvo skrev:
kan också vara fel på spjällhuskontakten:)

Den är smörjd, inställd och kontrollerad tongue

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

279 Inlägg
14 mars 2008
#25
kollat dumpen? den kan vara trasig då kan tomgången bli dålig. kolla så menbranet ser helt ut opm du har orginal dumpen. eller igen kletad vevhusventilation.

bränt gummi luktar kärlek

1 675 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#26
Var sitter orginal dumpen? Sen var sitter vevhus ventilationen? Är kass på turbo motorer vet ingen ting wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 675 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
#27
har nu märkt att bilen går upp och ner ca 200 varv även när du kör med bilen. Funderar om toppen behöver en kontroll?

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Evolution Garage
394 Inlägg
30 mars 2008
#28
Låter som exakt samma problem som på min240 GL. Tomgången pendlar något enormt, precis som du beskriver det. Om man t.ex stannar vid ett rödljus så ligger tomgången på typ 1300rpm, sen kan man "slira" ner den med kopplingen, och då stannar den på normala 800 utan att stiga igen.
Nästan som nån typ utav gashäng.
Min gör även lite extra knäppa grejer när den är kall. 1 min efter bilen startat så varvar den upp motorn (utan att jag nuddar gasen) till säkert 2500 varv, och sen dyker den ända ner tills bilen dör.

Har du kollat tomgångsregulatorn ännu? Det är vad jag misstänker att det är, men har inte haft tid att rota i problemet ännu.

Min topp är genomgången för bara 2 månader sen, så det är uteslutet för mig iaf.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

1 675 Inlägg
30 mars 2008
Trådstartare
#29
har tittat tomgångs regulatorn. Men funderar på om man sk byta. Jo min gör så men sen har jag ett knisel som låter ibland och låter som det kommer från toppen sad

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!


Sök