3505
Sök

Dumpen har börjat kvittra som f*n

11 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
Tjenare!

Har sökt men inte funnit ett bra svar än så jag frågar.
Det är så att min dumpventil har börjat låta annorlunda emot innan. Förut uppstod bara ett kort kvitter som sedan följdes av ett pys.  Numera uppstår endast ett långt kvitter. Vad kan detta bero på? Håller dumpen på att ge sig? Eller har den gett sig redan?

Tack på förhand!

252 Inlägg
31 mars 2008
Den öppnar inte så tryckvågen skjuter tillbax till turbon?

http://www.garaget.org/video/wmm6df7y8rac
Låter sådär?

11 Inlägg
31 mars 2008
Trådstartare
Har inga högtalare här på jobbet så jag lyssnar när jag kommer hem. Men jag tror nog ändå inte att det är det som är problemet, för det är inget sånt klassiskt kvitter som brukar uppstå när trycket åker tillbaka in i turbon.

Det låter istället ungefär som när ormen i Robin Hood snarkar och andas ut lol

60 Inlägg
31 mars 2008
Antagligen ventilen som är paj, kolla även efter läckor på vacuumslangar smile

28 Inlägg
31 mars 2008
den är garanterat paj, kvittret du hör uppstår när laddtrycket går tillbaka till turbon och slår mot turbons impellerblad. Fixa detta så snart som möjligt, annars finns det stor risk att turbon skadas.

Representant för Lsd motorsports i sverige, märkesdelar som HKS, ACT, Skunk2, Invida mm

1 703 Inlägg
31 mars 2008
Mr Dee skrev:
Fixa detta så snart som möjligt, annars finns det stor risk att turbon skadas.

Ja, om man kör 10000mil så kan turbon visa ett visst slitage.
Det är ju inte direkt så att turbon ramlar i bitar om man kör utan avlastningsventil.

I trådskaparens fall har nog vakumslangen till dumpen gått sönder.

X-L-R-8
31 mars 2008
Prova att montera bort Avlastningsventilen och antingen suga eller blåsa på vacum nippeln som sitter på toppen av den.. om detta är möjligt så är det bara att byta avlastningsventilen.. hade ett sånt fel på min innan nämligen..

137 Inlägg
31 mars 2008
Låter som ormen i robin hood, HAHA LOL fan det gjorde min dag wink

Brake em' down like a shotgun !!!

1 002 Inlägg
2 april 2008
förmodligen en vakumslang till dumpen eller själva dumpen som gett upp.. Detta är skadligt för turbon, luften trycks tillbaka och ut där den absolut inte ska ut..

...

11 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Tack för alla svar! Ska kolla det snarast. Det är alltså skadligt för turbon även om det bara är en vacumslang som har gått sönder?

@ Mogge_83
Hehe ja jag kunde inte komma på nåt bättre att jämföra med big_smile Svårt att beskriva ljud.
Senast redigerat av memnock (2 april 2008)

263 Inlägg
3 april 2008
tilll 99% så är de slangen som är sönder eller kanske hoppat av utan att du märkt de, har hänt mig flertal ggr//S