2995
Sök

Fastrostad mutter vid främre länkarmsbussningen.

167 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Ska byta lagerstöd vid främre länkarmsbussningen, dom sitter ju fast med 2 st bultar, men ena muttern vill inte lossna, den sitter stenhårt och börjar bli rund. Går bara att komma åt med en fast blocknyckel. Har dränkt den i 5-56. Vad gör man, känns ju lite surt att lämna in till verkstaden för att fixa en mutter...

Bmw 325iT 2006

Eliminator
1 441 Inlägg
11 april 2008
#2
Värma med gas,,,
/T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
11 april 2008
#3
spräcka, såga eller värme...


112 Inlägg
11 april 2008
#4
om den börjar bli rund då är de då dags att slipa lite o banka i en storlek mindre hylsa, har frått själv göra så X antal gånger. Sen värma brukar oxå hjälpa. Sen använd fantasin, den är bra att ha ibland big_smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 april 2008
#5
Kontakt 60 ska vara bra på sånt här sägs det.

Finns på Elfa

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

3 235 Inlägg
11 april 2008
#6
Om det är en mutter så kan du använda en mutterspräckare.

Om det är en bultjävel kan du alltid slipa ner den en mm och knacka på en mindre hylsa.
En kraftig mutterknackare är nog att föredra, då lossnar det mesta.

Värm upp hela skiten (inte bara huvudet), slå hårt några gånger med en hammare, så lossnar den nog.


167 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#7
Du menar att värme den så att det blir alldeles glödande och sedan försöka lossa den?Duger det med en sån här minigassvets som drivs med butangas?  Är så rädd för att dra av bulten bara..... då måste man lyfta hela motorn för att få i en ny bult, annars får man inte i bulten.
Men den har blivit hanska rund, så det är svårt att få grepp om den...sen är det grymmt trångt, går endast att komma åt med en blocknyckel och knappt det...
kan ju inte betala tusenlappar för att få bort den på verkstad...en sketen mutter..

Bmw 325iT 2006

945 Inlägg
11 april 2008
#8
klyv skiten!
Eller såga av bulten om du kommer åt.

blinka blått om du vill rejsa!

167 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#9
Det är utrymmet som är problemet, det enda man kommer åt med är en blocknyckel.

Bmw 325iT 2006

3 235 Inlägg
11 april 2008
#10
Du använder väl inte en 12-kantig nyckel?

Du måste ha en sexkantig, för då rundar du inte av den så lätt.

Nej, inte helt glödande, bara så att den blir tillräckligt varm för att expandera en aning, då kan spänningen i den släppa.

Sen kan du också försöka värma upp den, och sen kyla ner fort med kallt vatten t ex. Att den expanderar av värme, och sedan drar ihop sig av kyla kan göra att rosten spricker och spänningarna försvinner.

Har du möjlighet att ta en bild och lägga upp den här?


3 235 Inlägg
11 april 2008
#11
Men som tidigare sagt: är det en mutter, så kan du bara spräcka den med en mutterspräckare, går väldigt fort, och man skadar inte gängan.
Finns att köpa på Biltema t ex...De 50-60 kronor den kostar är en väldigt bra investering när man äger en äldre bil.
Senast redigerat av engolf (11 april 2008)


2 117 Inlägg
11 april 2008
#12
the_eagle skrev:
Det är utrymmet som är problemet, det enda man kommer åt med är en blocknyckel.

Då borde du få plats med denna...
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/19/Large/19-1243_l.jpg


Precis som tidigare omnämnts här.

                       Art nr    Pris
     12–16 mm  19-1243 39,90 kr     
     16–22 mm  19-1244 49,90 kr
Senast redigerat av shogun (11 april 2008)


huh?
10 427 Inlägg
12 april 2008
#13
Prova att få den att lossa med CRC Rost Flash också, kyla muttern istället!
Har bara bra erfarenheter av CRC Rost Flash!

Eller kanske värma, låta svalna, Rost Flash, knacka med hammare, lossa.


167 Inlägg
12 april 2008
Trådstartare
#14
Är det någon skillnad att använda en blocknyckel "non slip"?

Bmw 325iT 2006


Sök