3038
Sök

Framsystem på Nakamichi samt bas tips!

312 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Tjo

Fått låna ett Nakamichi PA-102 2-kanaligt slutsteg. 2x14W tror jag det är, så tänkte fråga om detta skulle driva mitt framsystem bättre än min Alpine 4x50W stereo? Är ett par Focal Polyglass V1 60RMS/120W.

Sedan närmar det sig basköp nu och vet inte alls vad jag vill ha. Mest lutar det åt Alpine SWR (Type-R) 10" eller 12" men om jag bara ska köra en eller dubbla är osäkert. Vill helst bara köra en då det blir billigare och har då råd med ett Optima batteri. Sedan kan man kanske bygga en redig låda om man kör enkel bas för att kunna spela högt. Ska fungera mer eller mindre till både SQ och spela högt.

Loudness kanske kan komma med ett inlägg, han har ju en SWR 10" och ett Ampire slutsteg på ganska så hög effekt.

8 156 Inlägg
11 april 2008
2x14W eller 2x140W?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 554 Inlägg
11 april 2008
ett steg emellan framsystemet och spelaren är alltid bättre än inget, naka är ju knappst några dåliga saker, varför inte prova? antar du har planer på att sätta steg till framsystemet endå sen så du kan förbereda och köra med nakan så länge eftersom du endå ska låna de, ang bas och steg så tycker jag swr 10an och pdx systemet som du funderade på en kanonstart själv skulle jag nog valt dubbla 10or eller en 12a men de e kanske för jag har blivit van vid min 10a nu, du kan ju kommaförbi å provlyssna nångång du är i trakten

312 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
loudness skrev:
ett steg emellan framsystemet och spelaren är alltid bättre än inget, naka är ju knappst några dåliga saker, varför inte prova? antar du har planer på att sätta steg till framsystemet endå sen så du kan förbereda och köra med nakan så länge eftersom du endå ska låna de, ang bas och steg så tycker jag swr 10an och pdx systemet som du funderade på en kanonstart själv skulle jag nog valt dubbla 10or eller en 12a men de e kanske för jag har blivit van vid min 10a nu, du kan ju kommaförbi å provlyssna nångång du är i trakten

Köpte faktiskt en 12" SWR istället. Har bara lite problem med att välja vad för låda man ska köra. Har pratat mycket med en kille på Alpine Sverige och förklarat att jag vill kunna spela ganska högt, men utan att förlora all ljudkvalitet. Så han började räkna på en låda åt mig men kom fram till att en 35l sluten inkl. element borde fungera. Är lite skeptiskt till det här dock...

Vad tror du loudness? Hade ju tänkt lägga ner pengar och bygga en fin låda i MDF, alltså en bra låda. Men vill ju inte slösa massa pengar på en låda som kunde ha varit bättre.

6 851 Inlägg
15 april 2008
thesvensk skrev:
[ förklarat att jag vill kunna spela ganska högt, men utan att förlora all ljudkvalitet. Så han började räkna på en låda åt mig men kom fram till att en 35l sluten inkl. element borde fungera. Är lite skeptiskt till det här dock...

Varför är du det?
Tror du inte man kan spela högt med en sluten låda?

312 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
thesvensk skrev:
[ förklarat att jag vill kunna spela ganska högt, men utan att förlora all ljudkvalitet. Så han började räkna på en låda åt mig men kom fram till att en 35l sluten inkl. element borde fungera. Är lite skeptiskt till det här dock...

Varför är du det?
Tror du inte man kan spela högt med en sluten låda?

Jodå, men vad är högt... Hade förut en JBL P1222 i sluten låda, som JBL rekomenderade och körde den på ett DLS CAD 15 i både 4 och 1Ohm men den pallade inte att spelas högt med. Vred man upp GAIN ytterstlite började basen dista i 4Ohm och i 1Ohm pallade den bara halv volym av vad jag brukar köra utan att börja dista och låta konstigt.

Jag vet inte om jag gjort fel eller vad det beror på, en på BRL ställde in steget åt mig dessutom.

EDIT: Glömde att nämna att en på högtalar support, trodde att det var fel låda för fel bil. Alltså att avstämningen i bilen inte stämmer överens med lådan till elementet. Hur vet man vad som funkar till vilken bil osv?
Senast redigerat av thesvensk (15 april 2008)

Sök