2262
Sök

Hjälp mig, min bas försvinner.

77 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Jag har ett problem, som är väldigt irriterande.
Mitt slutsteg klipper när jag höjer volymen, jag vet inte vad det beror på och hoppas att någon av er kan hjälpa.
Jag har en:
Kicker l5 12" i fabrikslåda och ett Kicker zx300.1 slutsteg.
Jag kan spela någolunda högt, men då det kommer en extra bra låt vill man ju såklart höja lite till, det går bra, i någon sekund, sen stängs basen av.
direkt jag sänker 1 eller 2 snäpp så går den igång igen.
Jag tror inte det är för lite ström då jag provade med min kompis nya alpine monoblock steg + 2 farads konding..

All hjälp uppskattas!

155 Inlägg
16 april 2008
Har du för svagt batteri så tar steget ut kraften i Amp ist för Volt.. vilket gör att steger blir varmt och kan då stängas av för att inte överhettas.. Bara ett tips smile

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ

77 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
okej, hur ska jag lösa det? borde det inte hjälpa att köpa en kondensator? vilket jag provade utan resultat:( kanske kan köpa fläktar och montera mot steget?

155 Inlägg
16 april 2008
Du borde koppla upp en multimeter på batteriet och starta motorn. Ligger volten på under 14V så börjar troligtvis generatorn ladda sämre. Ligger den på runt 14V så sätter du igång å spelar och när steget brukar balla ur, kolla då om det går under 12-11V. Är bilen svårstartad? En kondensator hjälper inte om batteri eller generator e dålig, inte vad ja har hört iaf. Kän på steget om det blir varmt när du spelat ett tag.
Det finns säkert hundratals saker de kan vara men detta e de enda ja kan komma på.
Har du bra jordpunkt? Är jordkabel lika tjock som plus kabel?

இஇஇ Man lär så länge man leker இஇஇ

21 761 Inlägg
16 april 2008
Börja inte koppla på en massa extra kondingar och sånt, kolla istället först upp på steget om protectionlampan lyser när steget tystnar. Ska finnas en gul lampa som indikerar för låg spänning, enligt manualen.

Plocka också fram multimetern och mät spänningen på stegets kopplingsplint där strömkablarna sittter, om spänningen verkar sjunka en hel del när du spelar högt så gör du en mätning framme på batteriet och jämför  båda mätningarna med varandra.

Det ska inte skilja mer än högst några tiondels volt mellan batterispänning och spänning vid slutsteget, ifall det skiljer betydligt mer så har du dålig kontakt någonstans och bör därför mäta på flera ställen för att se vart det blir spänningsförluster.

Oj, nu var jag sen wink.
Senast redigerat av Drönirettab (16 april 2008)

6 851 Inlägg
16 april 2008
Får man fråga vad du har för ström samt jord kabel och vart du har jordat steget?

77 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
Jag har köpt kabeln från biltema hmm kanske inte är den bästa, och ja, båda kablarna är lika tjocka, tror det är 25mm2, jorden är jordad i reservhjulsbaljan och jag har skrapat+slipat fram plåten. Måste ut och mäta imorgon! Nix, den är lättstartad, har aldrig tjorvat, och det är ju runt -30 på vintern här ochså. även då hände det att det la av..

Sök