3426
Sök

Hur får man fränt insugsljud i golf II

141 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#1
Som topic

Någon som har något bra tips på hur man får fränt insugsljud i en golf 1,6 förgasare.
Har borrat luftburk men gjorde knappt nån skillnad, provade utan filter o halva burken. lät inte så mkt de heller.

Måste man bygga en egen större luftburk istället för den lilla platta originalburken?

Bmw 325 e36 Turbo

Forummoderator
9 299 Inlägg
10 april 2008
#2
Kör inte utan filter tokstolle.
Däremot kan du ju prova ett helt öppet filter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

141 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#3
caromania skrev:
Kör inte utan filter tokstolle.
Däremot kan du ju prova ett helt öppet filter.

Körde bara en liten bit utan filter enbart för att se om de blev någon skillnad på ljudet.

Tror inte de låter mer för att man sätter på ett öppet filter än vad det gör utan filter

Bmw 325 e36 Turbo

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
10 april 2008
#4
Öppet filter = Gött ljud. Och jo det hjälper. Gjorde så med polarens Golf 2 1.8 o den lääät gött.

C H E V R O L E T <3

141 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#5
Children-Of-Bodom skrev:
Öppet filter = Gött ljud. Och jo det hjälper. Gjorde så med polarens Golf 2 1.8 o den lääät gött.

Skillnaden där är att de troligen är en insprutare och inte förgasare som min därav blir de inte samma ljud!
Senast redigerat av Pastorn (10 april 2008)

Bmw 325 e36 Turbo

Fortare än kvickt
241 Inlägg
10 april 2008
#6
släng i en vr6motor så blir det nog fränt insugsljud.

Akta lacken pappskalle!

141 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#7
Gonken skrev:
släng i en vr6motor så blir det nog fränt insugsljud.

Ja de e ju ett sätt men kan ju försöka hålla oss inom rimliga gränser kanske

Bmw 325 e36 Turbo

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 april 2008
#8
Det är ingen skillnad på en förgasarmotor eller en insprutare, principen är densamma: Spjäll, plenum, ventil, pang.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

272 Inlägg
11 april 2008
#9
Insugsljudet i förgasarmotorer ter sig till att vara liiite klenare än på alla andra sorters motorer, skaffa en extra ljuddämpare på avgassystemet och varva mer smile

Sierra-döbel

141 Inlägg
11 april 2008
Trådstartare
#10
caromania skrev:
Det är ingen skillnad på en förgasarmotor eller en insprutare, principen är densamma: Spjäll, plenum, ventil, pang.

Det blir inte samma ljud på en förgasare o en insprutare, iaf inte på dessa två golfarna i fråga.
Har du själv provat o jämfört får du gärna överbevisa mig.

Bmw 325 e36 Turbo

Driifter;)
1 630 Inlägg
11 april 2008
#11
stor tratt på förgasern så hjälper de nog för de e väl inte så stort hål in förgasern eller?

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 april 2008
#12
Jag har erfarenhet av insugsljud på förgasarbilar, ja. Men jag har inte jämfört Golf 1,6 fugg med Golf 1,6 GTI. Jag har däremot själv haft en VW med samma motor som du har och jag lattjade en del med olika filter.
Har du Solex eller Keihin? Solexens hals har mindre area än insprutningsmotorns medan Keihinens har minst lika stor area när båda portarna öppnar. Men det märker du inte på tomgång utan bara under belastning eftersom den andra porten inte öppnar förrän då.

Du hade ju kört utan filter. Låter det mindre än du vill då så är det ju inte mycket att göra?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

141 Inlägg
13 april 2008
Trådstartare
#13
caromania skrev:
Jag har erfarenhet av insugsljud på förgasarbilar, ja. Men jag har inte jämfört Golf 1,6 fugg med Golf 1,6 GTI. Jag har däremot själv haft en VW med samma motor som du har och jag lattjade en del med olika filter.
Har du Solex eller Keihin? Solexens hals har mindre area än insprutningsmotorns medan Keihinens har minst lika stor area när båda portarna öppnar. Men det märker du inte på tomgång utan bara under belastning eftersom den andra porten inte öppnar förrän då.

Du hade ju kört utan filter. Låter det mindre än du vill då så är det ju inte mycket att göra?

Vet inte vad det är för förgasare som sitter på. Ser dock ut att vara en 2 ports förgasare men de e kanske båda modellerna?  Står man o tittar rakt ner i förgasaren när motorn är avstängd och vrider spjället till fullgas så öppnar ändå inte den andra porten. ska det vara så?

Bmw 325 e36 Turbo

493 Inlägg
13 april 2008
#14
Pastorn skrev:
caromania skrev:
Jag har erfarenhet av insugsljud på förgasarbilar, ja. Men jag har inte jämfört Golf 1,6 fugg med Golf 1,6 GTI. Jag har däremot själv haft en VW med samma motor som du har och jag lattjade en del med olika filter.
Har du Solex eller Keihin? Solexens hals har mindre area än insprutningsmotorns medan Keihinens har minst lika stor area när båda portarna öppnar. Men det märker du inte på tomgång utan bara under belastning eftersom den andra porten inte öppnar förrän då.

Du hade ju kört utan filter. Låter det mindre än du vill då så är det ju inte mycket att göra?

Vet inte vad det är för förgasare som sitter på. Ser dock ut att vara en 2 ports förgasare men de e kanske båda modellerna?  Står man o tittar rakt ner i förgasaren när motorn är avstängd och vrider spjället till fullgas så öppnar ändå inte den andra porten. ska det vara så?

Jag hade 1 golf 1,6 förgasare och den satt det solex på vet inte om det gör det på alla men lite hjälp kanske iaf. och jag håller med jag bytte till ett helt öppet filter och det blev ingen skillnad på insugljudet på öppet filter eller orginal burken. men på insprutarna 1,8l så blir det fruktansvärd skillnad iallafall men inte på fugge.


Forummoderator
9 299 Inlägg
13 april 2008
#15
Du har Keihinförgasare. Jag ser nu att det ju var en Golf 2 och då är det alltid Keihin på 1,6l. De bytte -80 från Solex till Keihin.

Det är helt normalt att endast en port öppnar när du drar i spjället. Den andra porten är vakuumstyrd och öppnar endast då du belastar motorn.

Euroman, jag måste säga att på min 1,6 med Solex blev det en väldig skillnad på ljudet beroende på filter. Konstigt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

141 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
#16
Ok

Har borrat luftburken i framkant nu och tagit bort de spjället som ska ta varmluft när den e kall så nu låter de lite mer. inte så mkt som jag vill men får va nöjd me de.

Annars får man väl sätta på typen weber 36/36 men då börjar den väl dricka mer soppa o de vill man ju inte på pendlarbilen wink

Tack för hjälpen

Bmw 325 e36 Turbo

The one and only
1 091 Inlägg
14 april 2008
#17
Pastorn skrev:
Ok

Har borrat luftburken i framkant nu och tagit bort de spjället som ska ta varmluft när den e kall så nu låter de lite mer. inte så mkt som jag vill men får va nöjd me de.

Annars får man väl sätta på typen weber 36/36 men då börjar den väl dricka mer soppa o de vill man ju inte på pendlarbilen wink

Tack för hjälpen

En weber 36/36 som är rätt bestyckad och inställd som den ska tar oftast mindre än orginalförgasare wink

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

Forummoderator
9 299 Inlägg
15 april 2008
#18
Pastorn skrev:
Ok

Har borrat luftburken i framkant nu och tagit bort de spjället som ska ta varmluft när den e kall så nu låter de lite mer. inte så mkt som jag vill men får va nöjd me de.

Annars får man väl sätta på typen weber 36/36 men då börjar den väl dricka mer soppa o de vill man ju inte på pendlarbilen wink

Tack för hjälpen

Nu har du tappat bort mig... menar du att det låter mer när du borrat lite i luftburken och tagit bort förvärmsspjället, än när du körde utan filter? Menar du att du tog bort filtret men lät luftburken vara kvar? Klart som tusan att den inte lät mindre då, det är ju luftburken som dämpar ljudet. Du måste ta bort hela luftburken och montera ett öppet filter istället.

En Weber passar inte direkt på ditt insug utan då får du byta. =$$$
Din Keihin är 28/36 och det är en mycket snål förgasare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

141 Inlägg
16 april 2008
Trådstartare
#19
caromania skrev:
Pastorn skrev:
Ok

Har borrat luftburken i framkant nu och tagit bort de spjället som ska ta varmluft när den e kall så nu låter de lite mer. inte så mkt som jag vill men får va nöjd me de.

Annars får man väl sätta på typen weber 36/36 men då börjar den väl dricka mer soppa o de vill man ju inte på pendlarbilen wink

Tack för hjälpen

Nu har du tappat bort mig... menar du att det låter mer när du borrat lite i luftburken och tagit bort förvärmsspjället, än när du körde utan filter? Menar du att du tog bort filtret men lät luftburken vara kvar? Klart som tusan att den inte lät mindre då, det är ju luftburken som dämpar ljudet. Du måste ta bort hela luftburken och montera ett öppet filter istället.

En Weber passar inte direkt på ditt insug utan då får du byta. =$$$
Din Keihin är 28/36 och det är en mycket snål förgasare.

Nope körde utan filter o halva luftburken, alltså bara den ena halva kvar på förgasaren. och det lät lite mer då än vad det gör nu men de va ju enbart för att prova kan ju inte ligga o köra runt utan filter o luftburk.

För att sätta öppet filter måste man skaffa eller bygga någon sorts rör eller slanganslutning på förgasaren, om man inte vill ha filtret rakt upp genom huven förstås.

Bmw 325 e36 Turbo

* Klåpare
1 718 Inlägg
17 april 2008
#20
Montera en sån här innan du fördärvar bilen. wink
http://www.danmobility.se/product.asp?c … 1218033098

Sätt micken mot filtret så låter det asfränt!




(ja, jag skojar bara...)

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.


Sök