3881
Sök

Temp/Motorproblem Volvo 740

3 650 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#1
Tjena

Nu ere så att det gamla felet på motorn kommit tillbaka igen 

Bilen blir varm väldigt fort, tempmätaren går upp till halva bara den står på tomgång ett tag.

Startar jag den kall kan jag köra runt några kilometer, sen dör den. Och efter det går det inte att köra den på ca 20 min. Efter ca 20 min kan jag köra lite och samma sak händer igen.

Ibland när den har dött så kan jag starta men direkt när jag lägger i en växel så slockarn den. (aut)

Bytte tempgivaren till sprutet och felet försvann ett tag (kunde köra runt dubbelt så mkt som innan ) men nu har problemet alltså kommit tillbax.

Vad kan vara fel??

Undrar också vad kondensatorn gör?

Seriösa svar tack!
Senast redigerat av Kesler (17 april 2008)


26 Inlägg
17 april 2008
#2
termostaten?


3 650 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#3
henrik350 skrev:
termostaten?

Den bytte jag förra veckan


Hobby-Skruvare
203 Inlägg
17 april 2008
#4
Har du bytt bränslefilter på länge???

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n

220 Inlägg
17 april 2008
#5
fördelarlocket kanske. hade ett liknande problem på en renault 19. den dog när den blev varm och gick att starta efter ett tag igen och det var fördelarlocket som spöka
Senast redigerat av 760turbo (17 april 2008)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 april 2008
#6
Vanligt problem på gammla utombordare, det brukar då handla om att byta kondensator och tändspolarna. Så nästa gång hon dör, kolla gnistan.
//Johannes

Rock'n Roll

3 650 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#7
SpittaN skrev:
Har du bytt bränslefilter på länge???

Bränslefilter, huvudpumpen och Armaturen har jag bytt


3 650 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#8
760turbo skrev:
fördelarlocket kanske. hade ett liknande problem på en renault 19. den dog när den blev varm och gick att starta efter ett tag igen och det var fördelarlocket som spöka

Grejen e den att mitt fördelarlock finns inte att köpa :S har köpt till min motor en gång men bulthålen passade inte med fördelaren..har också skruvat av flera olika fördelarlock på skroten utan att någon passar..men ny rotor är det ialf..


3 650 Inlägg
17 april 2008
Trådstartare
#9
TenZer skrev:
Vanligt problem på gammla utombordare, det brukar då handla om att byta kondensator och tändspolarna. Så nästa gång hon dör, kolla gnistan.
//Johannes

Gnista finns..startar alltid när den är kall..tändspole och tändkablar har jag också bytt.

Kondensatorn..vad har den för uppgift? sitter den i kylaren..isåfall e dom svindyra..kanske mer värt å köpa en hel kylare från skroten. Men vill vara säker på felen innan jag byter den isåfall.


blacken
17 april 2008
#10
Kesler skrev:
TenZer skrev:
Vanligt problem på gammla utombordare, det brukar då handla om att byta kondensator och tändspolarna. Så nästa gång hon dör, kolla gnistan.
//Johannes

Gnista finns..startar alltid när den är kall..tändspole och tändkablar har jag också bytt.

Kondensatorn..vad har den för uppgift? sitter den i kylaren..isåfall e dom svindyra..kanske mer värt å köpa en hel kylare från skroten. Men vill vara säker på felen innan jag byter den isåfall.

På tändsystem så ska kondensatorn släcka gnistan som uppstår mellan brytarna..På en AC så ska kondensatorn kondensera "gasen" så att den blir flytande så att den kan kylas ner och avge värmen som den har samlat på sig, och användas till att göra sommardagen behaglig i coupèn..
Senast redigerat av blacken (17 april 2008)

3 650 Inlägg
18 april 2008
Trådstartare
#11
Ok tack för svaret.

köpte ny vevaxelgivare idag och bilen har gått bra utan hack å stopp hittils..men tempmätaren går ändå upp till 1/2 väldigt fort.

Vart sitter tempgivaren till tempmätaren?



Sök