3326
Sök

Saab 9-5 Dör

100 Inlägg
20 januari 2006
Trådstartare
Hej Bilen Dör  När Man Kör Upp Till Ca 3-4000 Varv Och Kopplar Så Dör Han I Bland Men Startar Direkt Efter Och Ibland Blir Lyset Sämmre Och Fläkten Går Ner I Varv Kan Det Ha Någe Med Ladningen Att Göra. Mvh Johnne

i bland spöar jag mig själv för ingen annan vågar

1 453 Inlägg
DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
20 januari 2006
är det så att du låter han varva upp, och sedan låter varvtalet sjunka? och sedan dör han?

kan vara tomgångsmotorn.. ( var det på min iaf..) men det andra med fläkten lät skumt, annars liknande symptom..

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

100 Inlägg
20 januari 2006
Trådstartare
n0ll skrev:
är det så att du låter han varva upp, och sedan låter varvtalet sjunka? och sedan dör han?

kan vara tomgångsmotorn.. ( var det på min iaf..) men det andra med fläkten lät skumt, annars liknande symptom..

NÄ DET ÄR NÄR MAN KÖR OCH SEGAR UPP DEN. ÅRS 99

Avstängd
1 106 Inlägg
22 februari 2006
Hur många mil har din bil gått?
Senast redigerat av Saabare (22 februari 2006)

Livet startar vid 220 km/h

5 710 Inlägg
23 februari 2006
Såg att du på din upplagda bil angett "dump" i faktarutan.....
Dumpventil och 9-5 är ingen bra kombination och dina problem kan mycket väl komma ifrån den rackarns ventilen.
Sätt tillbaka originalet och ta en provtur så har du iaf uteslutit det problemet.

MVH Jonas
..............

429 Inlägg
23 februari 2006
Jag har hört att vissa saabar stänger av tändningen om laddtrycket är förmycket. Kan vara så på din saab att du kör på för högt ladd.
Kan det stämma?

5 710 Inlägg
24 februari 2006
jonas 740 skrev:
Jag har hört att vissa saabar stänger av tändningen om laddtrycket är förmycket. Kan vara så på din saab att du kör på för högt ladd.
Kan det stämma?

Nej.
Problemet var ju att den dog när han kopplade ur, obelstad motor = inget laddtryck.

Förövrigt brukar man stänga av bränslet istället för tändningen, att stänga av tändningen men fortsätta med att pumpa in bränsle i motorn kan bli rätt "spännande" när tändningen återigen slås på wink
Funktionen "laddtrycksvakt" är ingen speciellt för just SAAB utan finns på fler turbobilar.

MVH Jonas
..............

100 Inlägg
24 februari 2006
Trådstartare
ja har kommit på att det händer när det ar kallt ute typ 5-10 minus om det kan ha någe att göra med det men det ska väl en svevsk bil klara tycker man : )

23 Inlägg
15 mars 2006
ang de där med dump finner jag mycket intressant.. har hört från många att det inte e bra med dump oavsett öppen eller hybrid eller helt återcirkulerande förutom orginalet..
köpte en hybrid dump på speedparts o då börgade varningslampan för motorn o lysa:S
pluggade då igen tratt hålet som dom sa men de hjälpte inte..

non som vet mer om detta??

saab 9-3 aero -00

Sök