3115
Sök

Olja för sportluftfilter?

45 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Hejsan

Tråkigt att "Faktaruta sport/öppna luftfilter." var låst, annars hade jag ju kunnat skriva min fråga där.
Hursomhelst:

Jag har just köpet ett Cold Air Intake system från eBay. Det följde då med ett "Bomz Racing" sportluftfilter.
(http://www.bomzracing.com/index.asp?Pag … ProdID=793)

Ska man ALLTID använda olja till dessa filter, eller finns det både "våta" och "torra" filter? Vad för sorts olja ska man använda? Läste även att "Olja måste appliceras rätt, annars gillar inte luftmassemätaren det". Vad menas med rätt? Så att olja inte rinner förstår jag ju, men vad mer ska man tänka på?

Mvh Simon.

90 Inlägg
21 april 2008
Japp till detta filter ska du alltid använda olja, finns olja avsedd för just detta ändamå...
Har själv aldrig kört me inoljade filter då ja haft luftmassemätare på alla mina bilar, alltid använt mig av torrfilter(typ hks svampfilter)...
Så ja har ingen direkt erfarenhet av att lägga på olja, men flöda absolut inte på för mycke..
Då får du snart köpa ny LMM..

218 Inlägg
21 april 2008
jag kör med BMC filter som man oljar in finns som sagt speciel filter olja som ofta säljs ihop med rengörnings medel för att göra det rätt skall du först tvätta av filtret om det nu smuttsigt se till att det torkar helt gärna själv torka eller torkskåp max 60grader när det är tort sprejar man på ett tunt lager olja som är i samma färg som filtret så att det får en (för mig en lätt röd färg) och låt filtret suga upp oljan en stund typ en timma eller så om du ta lite toa papper och duttar på filtret så skall det inte komma någon olja på pappret lycka till
Senast redigerat av mcguyver (21 april 2008)

45 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Okej. Borde jag använda det där Bomz filtret eller köpa något filter med bättre kvalité? Kanske K&N?

Vars kan man beställa såna där rengöringskit då? Vars och vilket brukar ni köpa?

218 Inlägg
21 april 2008
jag köper JR lufter rengörnings kit från turbocenter här i göteborg men det finns säkert på dom flesta biltuning/styling affärer tror inte det är något fel på det filtret som du har köpt

45 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Okej, får ta fråga runt bland mina kompisar då. smile

45 Inlägg
21 april 2008
Trådstartare
Skulle någon av dessa oljor funka?

"Shell Filter Oil: Olja för skumluftfilter, även lämplig för luftfilter och bomullsväv."

eller

"Castrol Foam Air Filter Oil: Har utvecklats för att garantera utmärkt prestanda för motorcykelfilter"?

Eller är det där ENDAST för motorcykelfilter? Det där var det ända som fanns på Mekonomen iaf.-

218 Inlägg
21 april 2008
svårt att säga inget jag har efarenhet men det låter ju ganska bra iaf du får väll åka ner och prata med dom

Sök