3577
Sök

större ventiler till bmw e30. ta från e28 528??????...

.......
2 655 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#1
tjena


sitter i tankarna på större ventiler till e30:n och går i tankarna på att ta ventilerna från en e28 528 som ja har stående.

tänkte isåfall korta ner dom till rätt längd och sen sätta dom i svarven och svarva ett nytt spår för låsningen till ventilfjädrarna samt lämna in toppen så dom får slipa ur ventilsätena/hålen så dom går dit.


nån som är mer kunnig på området som kan säga om detta funkar?. har allt 90mil härifrån just nu men hämtar allt till påsk och ska kolla o mäta men skulle va bra och få lite hjälp av nån som vet lite mer.



(har inte gjort ett inlägg på autopower och kommer inte göra heller för man får aldrig svar)

Meister
6 763 Inlägg
7 mars 2008
#2
Jag vet inte men ventiler är väll inte speciellt dyrt? Men kanske kan vara svårt att få tag i stora ventiler som passar bmw. Går de inte att använda hela toppen från 528:an då?


.......
2 655 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#3
camaro67 skrev:
Jag vet inte men ventiler är väll inte speciellt dyrt? Men kanske kan vara svårt att få tag i stora ventiler som passar bmw. Går de inte att använda hela toppen från 528:an då?

jo kostar ju en del. nej allt över 2,5 liter e ju stora 6:an...

Meister
6 763 Inlägg
7 mars 2008
#4
beemern skrev:
camaro67 skrev:
Jag vet inte men ventiler är väll inte speciellt dyrt? Men kanske kan vara svårt att få tag i stora ventiler som passar bmw. Går de inte att använda hela toppen från 528:an då?

jo kostar ju en del. nej allt över 2,5 liter e ju stora 6:an...

Jaha så de finns olika stora block? Då lärde man sig något nytt big_smile


97 Inlägg
7 mars 2008
#5
går inte! man får ej göra åverkan på ventilerna! speciellt avgasventilerna då dom brukar vara fyllda med natrium tror jag det är( farligt!) att få bytt sätena i toppen om där nu är plats till det är svindyrt! det bästa du kan göra är att stoppa i hela m30 motorn och hoppas att bes inte märker nåt vilket jag inte tror dom gör, det som skiljer mest på originalmotorn och 528 motorn är ju kamrem/kedja, tror inte bes ser det.


.......
2 655 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#6
dalldall skrev:
går inte! man får ej göra åverkan på ventilerna! speciellt avgasventilerna då dom brukar vara fyllda med natrium tror jag det är( farligt!) att få bytt sätena i toppen om där nu är plats till det är svindyrt! det bästa du kan göra är att stoppa i hela m30 motorn och hoppas att bes inte märker nåt vilket jag inte tror dom gör, det som skiljer mest på originalmotorn och 528 motorn är ju kamrem/kedja, tror inte bes ser det.

hmm de va ju mindre bra.


jo är en jävla skillnad på motorerna, stora o lilla 6:an ser helt olika ut...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 mars 2008
#7
M20 och M30 är ju inte samma nej...

Det går alldeles utmärkt att köra med rostfria även på avgassidan, kör du sen på etanol (vilket är roligt) håller det hur bra som helst...

Jag skulle köpa lösa ventiler med rätt skaftdiameter och sen svarva spår och byta säten... Ska det bli bra ska ju mira-stålen fram en sväng me...

Har du räknat på hur mkt större ventiler du får in?


.......
2 655 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#8
bumpe skrev:
M20 och M30 är ju inte samma nej...

Det går alldeles utmärkt att köra med rostfria även på avgassidan, kör du sen på etanol (vilket är roligt) håller det hur bra som helst...

Jag skulle köpa lösa ventiler med rätt skaftdiameter och sen svarva spår och byta säten... Ska det bli bra ska ju mira-stålen fram en sväng me...

Har du räknat på hur mkt större ventiler du får in?

ook, jo tanken går väldigt stort runt en etanolkonv, är 98% säker att de kommer bli så.

men då borde de ju va lika bra att ta dom från 528 toppen som ja redan har och passa int toppen och dom tillsammans.



nej har inte mätt så dom får platts efter som grejerna va 90 mil här ifrån, får inte bilen och delarna hit förän till påsk. så får mäta och kolla då...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 mars 2008
#9
beemern skrev:
ook, jo tanken går väldigt stort runt en etanolkonv, är 98% säker att de kommer bli så.

Då sänker du ju förbränningstemperaturen rejält och det frestar inte alls lika mkt på ventiler...

beemern skrev:
men då borde de ju va lika bra att ta dom från 528 toppen som ja redan har och passa int toppen och dom tillsammans.



nej har inte mätt så dom får platts efter som grejerna va 90 mil här ifrån, får inte bilen och delarna hit förän till påsk. så får mäta och kolla då...

Men behöver du kapa dem och det är olika diameter på skaften så blir det inte så bra om du tar natriumventilerna, blir ju bara ett tunnt rör kvar...


.......
2 655 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#10
bumpe skrev:
beemern skrev:
ook, jo tanken går väldigt stort runt en etanolkonv, är 98% säker att de kommer bli så.

Då sänker du ju förbränningstemperaturen rejält och det frestar inte alls lika mkt på ventiler...

beemern skrev:
men då borde de ju va lika bra att ta dom från 528 toppen som ja redan har och passa int toppen och dom tillsammans.



nej har inte mätt så dom får platts efter som grejerna va 90 mil här ifrån, får inte bilen och delarna hit förän till påsk. så får mäta och kolla då...

Men behöver du kapa dem och det är olika diameter på skaften så blir det inte så bra om du tar natriumventilerna, blir ju bara ett tunnt rör kvar...

ja de är rätt bra så tänkt, plus att man känar några extra ponnys på de också smile.


kapa o kapa, vet ju inte om de behövs, dom e väl inte äns längre kanske, de är ju inte så stor skillnad på lilla och stora 6:an, den stora e ju lite längre och litelite bredare men hur hög den e vet ja inte men dom e rätt lika på den biten så de kanske inte behövs korta dom.

annars får ja fixa fram en ventil ifrån en annan så ja har en i reserv och kollar om man kan ta av lite längst upp på pinnen. men tror kanske inte att den e för lång...

normal people are scary
57 Inlägg
25 april 2008
#11
då man själv åker 520 och drömmer om 528 så måste jag säga luft i den motorn istället...finns andra som gjort det...och besiktningen märker det knappast om det inte är en bmw nisse som jobbar där...184 hästar borde ju räcka bra i en e30 lr iaf en stund då :-)

Fiat For Life
pasta bilar is the shit

272 Inlägg
25 april 2008
#12
323a ??

Då tar man ventilerna från 325an.

Åker helst på is =)


Sök