2802
Sök

Generatorfel?

70 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#1
Hej!
I morse hände något väldigt underligt. Jag har kört hemifrån till skolan, kör in på skolparkeringen,
och när jag ska backa in i rutan märker jag att bilen har dött. Det är möjligt att jag fick kärringstopp, även om det var länge sen det hände sist. I alla fall, jag försöker starta bilen igen, men ICKE, batteriet verkar helt urladdat, startmotorn går runt men inget annat händer. Happ.. bara att knuffa in bilen i rutan, KUL.
När jag har slutat drar jag ur kablarna till stereon (den var på ditvägen, och är autopå när tändningen går på), stänger av att ljus och provar att starta.
OCH DEN STARTAR!
Jag kan konstatera att generatorlampan inte lyser, och jag kan slå på halvljuset utan problem. När jag kommer hem provar jag att koppla in stereon igen och starta med den på, inga problem.

Så någon som kan hjälpa mig? Kan det vara generatorn? Vet att den är lite svag, ger lite för lite, men det borde väl inte orsaka att bilen inte går att starta direkt efter körning?
Tacksam för hjälp.

Noiseprojekt
23 april 2008
#2
Koksat vid batteripolerna så det blir dålig kontakt?
Dåliga kol i generatorn?

70 Inlägg
23 april 2008
Trådstartare
#3
Koksat?
Ska iaf ta och se till att det blir ordentlig kontakt vid polerna.
Hur svårt är det att byta kol i generatorn?
Såg annars att biltema har en 100Ah generator för 1k, är det värt att köpa den eller är det bara skit?

21 761 Inlägg
23 april 2008
#4
Om det är en vanlig laddregulator, som sitter i Boschgeneratorer, då är det lätt att byta kol. Men jag skulle hellre byta ut hela regulatorn istället för att bara byta ut kolen, en regulator brukar inte kosta så mycket.

Du skriver att generatorlampan inte lyser, menar du alltså batterilampan?
Lyser batterilampan när du har tändningen i läge 2?

För att se om batteriet har blivit urladdat så kan du mäta batteriets vilospänning när bilen har stått oanvänd i tex 8 timmar eller mer, då ser du om spänningen är låg. Ett fulladdat batteri har ca 12,7-12,8V i vilospänning, ett halvladdat har ca 12,2-12,3V.

Ligger spänningen under 12V så är det mycket urladdat och mår väldigt dåligt av det, man bör ladda upp det när spänningen är under 12,4V för att undvika att cellplattorna sulfateras alltför mycket.
Senast redigerat av Drönirettab (23 april 2008)

70 Inlägg
24 april 2008
Trådstartare
#5
Jag menade att batterilampan inte lyser när motor är igång, dvs som den ska.
Det är en boschgenerator, var kan man köpa regulatorer, och åter igen
är det kanske bättre att köpa biltema generatorn?

263 Inlägg
25 april 2008
#6
kan säga att i princip samma sak hände på min bmw 520 -92, man körde och så dog all ström i bilen och man kunde ladda batteriet med laddare och köra en stund så dog den igen. Ta av laddningsregulatorn från generatorn (ser ut som en påbyggnad eller "ska inte sitta här" sak) och kolla över kolen, är dem ojämt nötta eller mycket nernötta så får du inte nog bra kontakt och generatorn kan inte ladda som den ska. Är inte allt för dyrt att låta en bmw verkstad göra jobbet om du inte har orken.

Bjuuuu han!!

70 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
#7
Ok, tack för svaren. Har varit ute och pillat lite nu. Vet inte vad "nedslitet" innebär.
Bild på kolen: http://random.tarandi.se/regulator.jpg
Ska jag byta regulatorn mot denna http://www.startmotor.se/ItemInfo?itemId=105283612 ?
(Bild på framsidan av regulatorn http://random.tarandi.se/regulator2.jpg)

21 761 Inlägg
25 april 2008
#8
Kolen är ju slitna iaf, en ny regulator skulle jag rekommendera. Nu vet jag inte säkert om den där regulatorn i länken passar till just din generator, det får någon annan svara på.

Men batterilampan lyser alltså när du har tändningen påslagen i läge 2?
Har du laddat upp batteriet igen och kollat det som jag skrev?
Hur långt har bilen gått?

Enligt Streckkoden här på forumet så kan Boschgeneratorerna börja få ganska slitna släpringar vid typ 25000-30000 mil eller så, i så fall kan det vara dags för en ny generator. Jag har nyligen monterat i en 100A Biltemagenerator i min Volvo 240 och det verkar fungera bra, får se hur det blir framöver smile.
Senast redigerat av Drönirettab (25 april 2008)

2 118 Inlägg
25 april 2008
#9
ta bort kolen och kolla om släpringarna är bra..

D.i.l.l.i.g.a.f

70 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
#10
Det ska förtydligas att batterilampan beter sig som den ska nu, dvs lyser när tändningen är i läge 2 och motor inte är på men slocknar när motorn går igång.
Bilen har gått 36000mil, tror inte att generatorn har byts, så det kanske är dags att byta..

21 761 Inlägg
25 april 2008
#11
Okej. Ja, det är nog inte helt fel att byta generator. Prova gärna Biltemas (som du själv föreslår), blir intressant att se hur den fungerar smile.


Sök