3366
Sök

plastsvetsa!

Jägare
172 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
är det någon som kan förklara vad det är och vart man gör det? har hört ordet kanske inte äns finns!

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P

29 Inlägg
16 mars 2006
jo då det finns. det är när man värmer ihop två plastbitar med varandra, tex vid en spricka i stötfångaren.

olika plaster olika temperatur för att smälta plasten, för hög temp och det bildas "kol" i skarven som gör att det inte håller så bra.

Finns olika plaster brukar vara märkt på plastdetaljen, ex
<PP>  , <EPDM>  eller <PVC>  mm.

numera blandas det i talk och det benäms med ett T och halten med en siffra tex T20
detta går inte att svetslaga.

85 Inlägg
17 mars 2006
blev intresserad av tråden big_smile
hur går man tillväga i så fall? går det med så kallad mattsvetsutrustning?

1 417 Inlägg
17 mars 2006
Det man gör är att man har som en varmluftspistol, som koncentrerar varmluften till en smalare stråle, så värmer man dit en tråd i samma material som det man vill sätta ihop.
Finns flera metoder, just denna kallas kort och gott varmlufts-svetsning.
Det funkar ungefär som när man löder, men det är känsligt hur mycket tryck du lägger på tråden, och hur varmt du har, avståndet från munstycket till materialet osv.
Blir det för varm, så det blir en liten förbränning, blir det inte bra, som han ovan sa. Kontakta en plastfirma i närheten för mer info.
Det kanske finns plastsvetsar att hyra, så du kan prova själv.
Om det är ABS-plast i din kofångare blir det svårt att svetsa. Det fick iaf jag höra om min kofångare när den sprack. Om det är det du ska ha det till är det nog polyester och glasfiber som gäller.
Skulle jag tro.

// Erik

12 086 Inlägg
17 mars 2006
Polyester och ABS plast går inte bra ihop har jag hört.. hmm

3 Inlägg
17 mars 2006
Jag såg att det finns nån typ av plastsvets på biltema. art.nr. 36-2444. Det verkar vara nån typ av lim nästan. Undrar om den är bra eller inte.

4 554 Inlägg
17 mars 2006
ja smälter ihop med lödkolven:D

Jägare
172 Inlägg
17 mars 2006
Trådstartare
mattias_vr6_turbo skrev:
jo då det finns. det är när man värmer ihop två plastbitar med varandra, tex vid en spricka i stötfångaren.

olika plaster olika temperatur för att smälta plasten, för hög temp och det bildas "kol" i skarven som gör att det inte håller så bra.

Finns olika plaster brukar vara märkt på plastdetaljen, ex
<PP>  , <EPDM>  eller <PVC>  mm.

numera blandas det i talk och det benäms med ett T och halten med en siffra tex T20
detta går inte att svetslaga.

Ok då fattar jag var typ som jag trodee det kunde va.. Tack för svaret.. Det borde väll finnas firmor som gör det?. Ska sätte på en X70 R under del på en 960/s90 front!

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P

1 417 Inlägg
17 mars 2006
Då kan du ju prova med polyster, tycker jag. Om du ni inte vill försöka svetsa.
Men som sagt, vissa plaster går det inte att svetsa alls. Kolla vad det är för plast, och fråga en plastfirma om det skulle funka att svetsa. Själv kan jag inte vilka material som går eller inte går, annars hade jag sagt det.

Sök