2937
Sök

Spräckt kjolpaket, TIPS !?

59 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
Körde över en för hög "vägbula" eller ah, hade inget val för de va festival grejs och dom om dirigerade trafiken och min bil är ingen offraod bil. Iaf så spräcktes framkjolen och bak kjolen enligt bilder:

https://www1.garaget.org/archive/71629/91290/91290-836841.jpg
https://www1.garaget.org/archive/71629/91290/91290-836843.jpg
https://www1.garaget.org/archive/71629/91290/91290-836849.jpg

Hur skall jag reparera detta? är tacksam för alla tips och trix. Är dock en fattig student och har inte så mycket pengar. Men om ni vet nått företag som kan fixa det billigt så skulle det vara hur bra som helst. Om jag skall göra om det själv, typ slipa och platsa om, vart hittar jag sakerna? Vart hittar jag samma lack som jag har på sprayburk? och hur går jag tillväga för att det skall hålla. OBS både fram och bak är spräckta helt genom! Tack till alla som har tips att ge ! /micke
Senast redigerat av sakray (25 april 2008)

956 Inlägg
25 april 2008
Jag själv skulle försöka mig på att laga själv. finns bla verktyg och mareriel till att plasta och spackla på biltema och färg på burk brukar man blanda till på de flesta färg affärer som säljer billack.
Senast redigerat av luunggan (25 april 2008)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

122 Inlägg
25 april 2008
illa, skulle nog aldrig köra åt det håller utan bakkat ut om de var en sådan fin bula

What you doing?

59 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
luunggan skrev:
Jag själv skulle försöka mig på att laga själv. finns bla verktyg och mareriel till att plasta och spackla på biltema och färg på burk brukar man blanda till på de flesta färg affärer som säljer billack.

Tja ... Det kan bli lite pill, kolla på bilderna ... du tror de är möjligt? sad

59 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
Xioz skrev:
illa, skulle nog aldrig köra åt det håller utan bakkat ut om de var en sådan fin bula

Det var några kilometer kö bakom, tror ej dom skulle blivigt så glada ..

Smed
47 Inlägg
25 april 2008
Det ska väl inte vara några problem, går väl bra att spackla det?

59 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
Är orolig för att det kommer sprcka upp igen då sprickan går heeeeeelt igenom sad vill inte lägga ner massa jobb på lackning om det ändå spricker när jag kommer upp i 110 km/h sad

Bags are for bitches
296 Inlägg
25 april 2008
Joohanoo skrev:

Bara spackla?? Då kommer det nästan garanterat spricka direkt... plasta 0ch sen spackla kanske skulle gå??

Eller har jag fel igen?

2 123 Inlägg
25 april 2008
Lägg på polyester och glasfiberväv från insidan och spackla sedan över och slipa så in i helvete.
Men lackar du bara punktvis kan jag lova dig att det blir olika nyanser jämfört med den gamla lacken.

59 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
Har funderat på hur jag ska plasta ... för liksom om jag tar loss kjolen kommer den gå i två delar nästan garanterat ... så får plasta medans den sitter på plats eller nått? för att få rätt vinkel?

59 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
Lägg på polyester och glasfiberväv från insidan och spackla sedan över och slipa så in i helvete.
Men lackar du bara punktvis kan jag lova dig att det blir olika nyanser jämfört med den gamla lacken.

japp, men min bil är aldrig ren ändå... + har inte så mycket pengar just nu ...  man märker inte det om man inte kollar noga? =/

Smed
47 Inlägg
25 april 2008
16-V skrev:
Joohanoo skrev:

Bara spackla?? Då kommer det nästan garanterat spricka direkt... plasta 0ch sen spackla kanske skulle gå??

Syftade ju inte direkt på finspackel.. snarare glasfiberspackel, men vad vet jag kanske inte håller är ingen expekt inom området

59 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
Joohanoo skrev:
16-V skrev:
Joohanoo skrev:

Syftade ju inte direkt på finspackel.. snarare glasfiberspackel, men vad vet jag kanske inte håller är ingen expekt inom området

Vart hittar man glasfiberspackel och plast och sånt? finns på biltema? Ingen som gjort detta innan och fick det bra som kan berätta va den använde? Tack för svar .

129 Inlägg
25 april 2008
jag har haft samma problem flera gånger. biltema har faktiskt helt okej saker att använda till detta. glasfiber spackel kan hålla om du har tur men säkrast är att förstärka på baksidan med glasfiber väv och polyester.

Drifttekniker VA
580 Inlägg
25 april 2008
Gör som Fredrik.Gustavsson  sa lägg glasfiberväv och polyester på baksidan annars kommer det aldrig att hålla. Sen lägger du på glasfiber spackel på framsidan, slipar det till en jämn yta (känn efter noga med fingrarna). Efter det så tar du finspackel, slipar till det till en jämn yta. Finspackla kan du få göra några gånger för att få det riktigt bra. Använd dig av mycket fina grovlekar på slippapret annars syns det revor när du lackar. Ha inte för bråttom då blir det lätt skit av allting. Lättast och bäst resultat får du om du plockar ner fram och bakkjol. Du kan göra det på plats men det är trångt och jäkligt och resultatet blir inte bra.
Glasfiberväv, polyester och spacklet finns på biltema och duger gott och väl för din typ av lagning.

Lycka till!

987 Inlägg
25 april 2008
på med glasfiber på baksidan några lagar, slipa framsidan och kanske på med ett lager där, sen spackla, så gjorde jag när jag krockade min front. Det syntes inte att den hade varit trasig

i like it load

59 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
lelleman skrev:
jag har haft samma problem flera gånger. biltema har faktiskt helt okej saker att använda till detta. glasfiber spackel kan hålla om du har tur men säkrast är att förstärka på baksidan med glasfiber väv och polyester.

Kom på att jag har ett till problem ... inte bara gick kjolen av ... utan den deformaterades lite ... jag får helt enkelt rikta det hela med nån förstärkning under.. innan jag börjar plasta på baksidan ?

59 Inlägg
25 april 2008
Trådstartare
Lalla78 skrev:
Gör som Fredrik.Gustavsson  sa lägg glasfiberväv och polyester på baksidan annars kommer det aldrig att hålla. Sen lägger du på glasfiber spackel på framsidan, slipar det till en jämn yta (känn efter noga med fingrarna). Efter det så tar du finspackel, slipar till det till en jämn yta. Finspackla kan du få göra några gånger för att få det riktigt bra. Använd dig av mycket fina grovlekar på slippapret annars syns det revor när du lackar. Ha inte för bråttom då blir det lätt skit av allting. Lättast och bäst resultat får du om du plockar ner fram och bakkjol. Du kan göra det på plats men det är trångt och jäkligt och resultatet blir inte bra.
Glasfiberväv, polyester och spacklet finns på biltema och duger gott och väl för din typ av lagning.

Lycka till!

Som sakt är min kjol helt av , och om jag tar av den kommer den falla i två delar .. det kommer bli svårt att få rätt vinkel på det hela om jag plockar ner den? sad

115 Inlägg
25 april 2008
pippaaN skrev:
på med glasfiber på baksidan några lagar, slipa framsidan och kanske på med ett lager där, sen spackla, så gjorde jag när jag krockade min front. Det syntes inte att den hade varit trasig

Lackade du om hela fronten sen eller? Berätta mer för jag har nämligen 2 små sprickor i min bakkjol som ser ungefär ut som audins fast kjolen ej är av.

191 Inlägg
27 april 2008
kolla med bonde_racing om jag inte minns fel så håller han också på lagar sånt. och jag tror att han lyckas rätt bra med sitt. men en sak vet jag spackla inte de kommer spricka jävligt fort

Sök