3167
Sök

AC:n ger bara varmluft, Sigma 92

Servi
6 Inlägg
27 april 2008
Trådstartare
Tjo alla

Det är så att min Kära sigma börjar bli lite grinig på mig,
Förra veckan någon gång så slutade AC:n att typ "ge"
mig kallluft, det kommer enbart stekhet luft, runt kanske 50-70 grader,
känns det som, kan aldrig få så varmt i vanliga fall.
Den vill inte reagera på något, oavsätt om man har ac:n på eller av
och om man ställer in den på 18 eller 30 grader, är den fortfarande 50-70 grader
och de kryper in luft, även om man har hela systemet på off.

Sexighetsnivån sjunker ganska kraftigt, då man sitter, och försöker glida lite coolt fram på gatorna, och man sitter i 60 gradig värme, solen steker utanför, och man svättas som en get winkcool

Vet någon vad felet kan vara?, att ac:n är slut och enbart tar in motorvärme,
eller att något mystiskt spjäll någonstans har hängt sig?

Tack på förhand.

Anton

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
27 april 2008
det brukar sitta en ventil nånstans på något av rören..
tryck på den så märker du om det är slut..

272 Inlägg
27 april 2008
Först en liten lektion.
Värme är en sak.
Kyla är en annan sak (AC)
Reglering av värme/kyla är en 3e sak, kan vara manuell ellet automatiskt (Klimatanläggning)

Du har alltså problem med regleringen av värmen.(har ingenting med ACn att göra)
Antingen finns det ett spjäll som öppnar/stänger luftflödet genom värme elementet, eller så finns det en kran som släpper på mer eller mindre mängd varmvatten för att värma luften in i bilen.

Jag har själv en Sigma och kan nån kväll i veckan kolla hur det funkar, om du inte hittat problemet.

//Rikard

Åker helst på is =)

Servi
6 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
isakare skrev:
Antingen finns det ett spjäll som öppnar/stänger luftflödet genom värme elementet, eller så finns det en kran som släpper på mer eller mindre mängd varmvatten för att värma luften in i bilen.

tack för svaret, fast jag är en sådan otekniskperson, vart sitter värmeelementet samt spjällen?

//

Anton

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
28 april 2008
isakare skrev:
Först en liten lektion.
Värme är en sak.
Reglering av värme/kyla är en 3e sak, kan vara manuell ellet automatiskt (Klimatanläggning)

Du har alltså problem med regleringen av värmen.(har ingenting med ACn att göra)

Jag har själv en Sigma och kan nån kväll i veckan kolla hur det funkar, om du inte hittat problemet.

//Rikard

men är det slut så kommer väl ingen kyla?

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
28 april 2008
maximus skrev:
isakare skrev:
Först en liten lektion.
Värme är en sak.

//Rikard

men är det slut så kommer väl ingen kyla?

Nej men en stor skillnad på att inte komma någon kyla och full värme istället ;-)

336 Inlägg
28 april 2008
ac ger ej värme hmm helt enkelt är din ac sönder

//
Roe

1 353 Inlägg
28 april 2008
AC gasen är fruktansvärt varm efter att den passerat kompressorn.
sitter en kondensator nånstans i fronten på bilen, som omvandlar den varma gasen till en kall vätska.
Gasen går sedan vidare som en kall vätska till förångaren, där den blir en ännu kallare gas som sedan passerar kupéfläkten som kyler luften som den blåser in.

även om AC'n inte skulle fungera skulle väl inte vanliga fläkten blåsa 50-70 grader varmt inne i bilen..

"Imagine that you took an air conditioner and flipped it around so that the hot coils were on the inside and the cold coils were on the outside. Then you would have a heater. It turns out that this heater works extremely well. Rather than burning a fuel, what it is doing is "moving heat."

A heat pump is an air conditioner that contains a valve that lets it switch between "air conditioner" and "heater." When the valve is switched one way, the heat pump acts like an air conditioner, and when it is switched the other way it reverses the flow of the liquid inside the heat pump and acts like a heater."

Taget ifrån http://www.energyquest.ca.gov/how_it_wo … ioner.html

skulle nog tro att din backventil inte fungerar som den riktigt skall, så gasen har vänt håll den flödar åt, då får du en värmepump istället för en AC.
Senast redigerat av Batta (28 april 2008)

There's no replacement for displacement

Sök