3416
Sök

Etanolkonvertering av saab 9-5 aero?

Kung
191 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
Tjena, jag har en 9-5 Aero -00 som jag funderar starkt på att konvertera till etanol och har kollat på kit från nordic uhr och maptun.

*Nordics kit innehåller programvara och tändstift och man får ut ca 265hk. Kostar 7700kr.
*Maptuns kit innehåller programvara, tändstift, spridare och distanser för spridarna. man får ut ca 285Hk och 440Nm. Kostar 12.700 ungefär.

Vilket av dessa verkar mest värt?
Jag vill ju ha både effekten och bränsleekonomin ska förhoppnigsvis minska!

Sen undrar jag om det är någon som har konverterat och har haft problem med det?

/AN

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
28 april 2008
vad jag vet så är det totalt omöjligt attetanolkonvertera en bil och få den att dra mindre bränsle, etanol då i detta fall. mindre bensin än innan kan den nog fortfarande dra. Det är därför MapTun byter spridare på sitt trimsteg eftersom bilen kommer behöva mkt mer bränsle så behöver det ju oxå vara mkt större spridare som klarar skicka i så mkt bränsle och det känns ju aningen seriösare att göra så
Jag vet inte särskilt mkt om Nordic egentligen men jag vet att MapTun är ruskigt duktiga och seriösa. Ring och snacka med MapTun är mitt råd.

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Kung
191 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
Jag skrev ju i och för sig ekonomin men.. helt bakom flötet är jag inte wink nordic har tydligen blivit utsett till ledande inom konvertering och de påstår det själva också, vilket jag inte tror man gör om man inte kan bevisa det.

jag har skickat ett mejl till nordic med lite frågor med mera.. det är väldig sällan jag är vaken under telefontimmar så.. (jobbar natt)

/AN

2 164 Inlägg
28 april 2008
Skillnaden jag skulle säga är att Maptun tar till mer marginaler för den effekt dom tar ut.
Kvittar nog vilken av dom 2 du väljer.
Men ska du ha samma effekt som i maptuns etanol konvertering är de nog samma saker som byts ändå!

MVH

F

Kung
191 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
Jag tror det blir nordic för jag behöver egentligen inte mer än 265 kusar och förhoppningsvis dricker den mindre än maptuns version..

Tack för svar!

/AN

Sök