3617
Sök

Olja runt/vid tändstiftet

94 Inlägg
28 april 2008
Trådstartare
Drog ut proppen vid ett tändstift och tänkte kolla hur dom såg ut, till min förvåning så var det en del olja i röret där stiftet sitter, inte bara någon droppe heller. Kan ju säga att jag inte skruvade loss stiftet.

Oljan såg inte ut att vara skitig, var lättflyttande och droppade bara av proppen när jag drog upp den samt en liten samling runt stiftet.

Min fråga är, vad kan det vara för fel? Brukar ju inte vara så direkt sad

Ford Probe 97:a om det nu spelar någon roll över kända problem...

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
29 april 2008
ventilkåpspackning

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 867 Inlägg
30 april 2008
Ventilkåpspackningen läcker nog, men sannolikheten för att din vevhusventilation inte är bra är stor.
Med tät ventilation blir det övertryck och den trycker ur sig olja, på många bilar ner i tändstiftbrunnarna.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

236 Inlägg
30 april 2008
Troligen är det bara olja som har hamnat på sidan av när du fyllt på i motorn.

Volvo 745 Glt 16v
Husqvarna 250cc

94 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
Inte haft den så länge så det är väl bara hoppas på att det bara är olja som hamnat på sidan om vid påfyllning av förra ägaren då det är det "bästa" scenariot. Får göra rent innan tändstift byte och kolla igen senare då och hoppas på det bästa. Tack för alla svar

Herr
1 722 Inlägg
30 april 2008
martinu skrev:
Troligen är det bara olja som har hamnat på sidan av när du fyllt på i motorn.

Exakt, mkt möjligt, kolla dom andra stiften också, är det bara stiftet närmast oljelocket är det förmodligen den anledningen.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Aktad Medlem
301 Inlägg
30 april 2008
borde inte oljan vara ren då? Var det svart olja så är det packningen

1 270 Inlägg
30 april 2008
har så på BMW också, kan det troligen vara ventilkåpspackningen då också?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 april 2008
Om det blir mer och mer så ja... Jag utgår från att du tog bort oljan som var när du såg det?

252 Inlägg
30 april 2008
Ventilkåpspackningen är kass. Har samma problem på min probe. Har en polare som också kör probe han har också samma problem. Probens svaga länk helt enkelt...

Du kan också kontrollera så att du inte överfyllt oljan, då trycker den ut det i tändstiftloppen..

Mvh Andrée

94 Inlägg
1 maj 2008
Trådstartare
morganevelina skrev:
borde inte oljan vara ren då? Var det svart olja så är det packningen

Oljan var ren ja.

Kollade bara ett och det var det närmas påfyllningshålet, ska undersöka om det är fler senare. Hoppas det bara är det närmaste för då vet jag ju svaret.

Sök