3608
Sök

Fortkörning

30 Inlägg
18 mars 2006
Trådstartare
Kör på en 90 väg och ska köra om en annan bil. Jag gasar på och kommer upp i 170km/h och fortsätter i den hastigheten sedan. Ser i backspegeln att bilen jag nyss kört om kommer efter och kör upp i baken på mej. Kommer till en 50 väg å han ligger fortfarande i baken men nu ligger jag i 50 km/h.

Jag ska till en kompis och han följer efter mej hela vägen och jag börjar bli lite orolig för han följer efter mej hela vägen till infarten. Sen ser jag inte vart den tar vägen.

Men sen visar de sig att han bodde granne med min kompis och att han var snut!

Nu undrar jag om han kan göra något såhär i efterhand??
Om han te x tog mitt reg.

Nån som vet angående detta???

Autotech, that´s why im fast/faster than you...

62 Inlägg
18 mars 2006
nej det kan han inte om han inte var i tjänst, dessutom lär han ju inte ha några bevis!

Todé

524 Inlägg
18 mars 2006
låg du i 50 på 50vägen så skitar han nog ide, tror ionte snutarna orkar bry sej om sånt när de inte e i tjänst...

1 414 Inlägg
19 mars 2006
Kräv fotobevis om det skulle dyka upp något och om han inte har blåljusen på när han kör i den hastigheten efter dig så gör han sig också skyldig till fortkörning...

Polisen får inte bryta mot lagen för att ta fast någon som bryter mot lagen... att köra för fort utan blåljus är ett lagbrott.
Senast redigerat av Founder (19 mars 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 436 Inlägg
19 mars 2006
Founder skrev:
Kräv fotobevis om det skulle dyka upp något och om han inte har blåljusen på när han kör i den hastigheten efter dig så gör han sig också skyldig till fortkörning...

Polisen får inte bryta mot lagen för att ta fast någon som bryter mot lagen... att köra för fort utan blåljus är ett lagbrott.

Det där får du allt backa upp med en paragraf eller liknande.

För att citera ett forum där de har koll på polisen, nämligen polisman.se.
Ett utryckningsfordon kan framföras i 4 (fyra) angelägenhetsgrader:

1. Yrkesutövning. I denna angelägenhetsgrad körs utryckningsfordonet (polisbilen) som vilken bil som. De som sitter i bilen har inte något särskilt uppdrag och är därför ålagda att följa givna regler.

2. Tjänsteutövning. I denna angelägenhetsgrad har föraren rätt att överträda vissa bestämmelser. Förutom viktiga grejor så som att få gå före i färjeköer och liknande har man även rätt att framföra fordonet på cykelbana och gångstig. Att hamna under tjänsteutövning är inte så svårt, att "patrullera av" ett område är tillräckligt.

3. Brådskande tjänsteutövning. Nu får föraren av yutryckningsfordonet övertträda hastighetsregler. Något krav på blåljus eller användande av annan dylik larmanordning finns inte! Det som krävs för att köra på detta sätt är i stort sett att man som polis är på väg till ett ärende av brådskande karaktär. Brådskande karaktär är allt som inte kan vänta på åtgärd. Polisbilen som körde om utnyttjade förmodligen denna angelägenhetsgrad.

4. Trängande fall. I denna angelägenhetsgrad får föraren av ett utryckningsfordon bryta mot samtliga gällande trafikregler (rödljus, stopplikt, väjningsplikt mm). Dock sker allt detta på förarens ansvar. Krockar föraren under denna angelägenhetsgrad ses han alltid som vållande om det inte är uppenbart att den andra trafikanten brustit grovt vid eventuell kollision.
I denna angelägenhetsgrad har föraren av utryckningsfordonet även rätt att kräva fri väg. Den som inte lämnar fri väg för utryckninsfordon med påslagen larmanordning kan bötfällas.
Kravet för att få köra i denna angelägenhetsgrad är att det är allvarlig fara för liv eller egendom.
Polisen kan även köra i denna angelägenhetsgrad UTAN påslagen larmanordning om föraren anser att det inte finns behov att påkalla fri väg (även av taktiska skäl som att inte skrämma iväg de bovar man skall gripa).

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Såld på Italienare
579 Inlägg
19 mars 2006
Founder skrev:

Polisen måste inte ha på blåljus när de kör fort.

146 Inlägg
19 mars 2006
Nej de behöver dom icke!! O dom skiter verkligen inte i folk som kör 170km/h på en 90 väg! Men han måste ha bildbevis på ditt regnr om fallest skulle komma upp i tinget..

RushRacing.tk
278 Inlägg
19 mars 2006
Founder skrev:

Dom måste inte ha blåljus på när dom har utryckning.

9 108 Inlägg
19 mars 2006
Nej dom måste verkligen inte ha blåljus på så fort dom kör för fort i tjänst när dom följer efter någon..

Och dom kan inte heller komma med något i efterhand i ditt läge, så du kan vara lugn.

346 Inlägg
19 mars 2006
bara säga att du blev akut skitenödig..och frågat om han aldrig varit det..då kanske han vet varför du gasade smile

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"

146 Inlägg
19 mars 2006
MilleN skrev:
Nej dom måste verkligen inte ha blåljus på så fort dom kör för fort i tjänst när dom följer efter någon..

Och dom kan inte heller komma med något i efterhand i ditt läge, så du kan vara lugn.

Dom kan mycket väl komma och knacka på hans dörr! han vet ju inte om han han har foto på han? om han var trafikpolis då är de nog klippt?

Sök