4120
Sök

byte av innertak i volvo 740

12 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
hejsan alla!
jag har ett problem som kanske många 740 ägare har om att innetaket går sönder elelr släpper i klister så det bara hänger tyget.
finns det nån som vet vad man kan köpa innertak och miontera det själv eller hur man kan göra när man sätter dit ett nytt av typ kanske ett vanligt tyg eller nånting?

474 Inlägg
4 maj 2008
Jag limmade fast högtalar matta från biltema. Det blev as bra. Det är lite pill med det kostade ju bara 200 kr med matta o lim så det fick det vara värt.

Volvo S60 2.5T AWD

906 Inlägg
4 maj 2008
Jag köpte mitt på Jysk, 65 kr^^ skit bra, tog svart också=) Ta gärna med dig en kompis, det blir lättare då, sen om du inte har tagit sönder det gamla kan du ju använda det och mäta och klippa ur det nya med, själv tog jag ett som var lite töjbart, eftersom det gamla va det, men jag vet inte hur det blir med vanligt sk*t tyg? Sen som förre sa, så får man ju limma fast det=) Kan tillägga att Volvo har, men när jag var där och fråga för något halvår sen så kostade ett nytt innertak 3200:P Har du taklucka eller ej? Om det är taklucka så fin det en tråd här på garaget.org som skrivit väldigt bra om hur du gör(har inte länken) sen om det inte är, så blir det la lättast om du tar bort listerna,lampan i taket,backspegel, solskydden osv. Finns nog många mer sätt, men kanske kunde hjälpa lite:P

=)

Stövarn
225 Inlägg
4 maj 2008
som jag har hört det så går det inte att limma om taket och ett nytt på volvo idag kostar ca 5-6 tusen nytt. för att få ur taket måste du ta ur baksäte och luta ner sätena så mycket som möjligt, lägga i 5 ans eller 1 ans växel beroende på vilken dörr du tar ur taket ur, sen lär du ta ner allt i taket + listernarna som sitter upp mot taket. ska du ha ett nytt tak så finns det på skroten om det inte är med taklucka, dom är oftast trasiga pga av volvos sätt att täta, längst bak i taket där rännorna går för taklucka la dom silikon som skulle täta men det är ju inte så fint i daxläget. ska själv plocka ur ett tak på måndag så kanske kan komma med mer förslag då, finns några trådar på min sida om hur man ska göra.
ps: det bör nog vara 3 pers som hjälper till så inte taket går av när du tar ut det.

lycka till mvh Niklas

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

12 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
740Fors skrev:
Jag köpte mitt på Jysk, 65 kr^^ skit bra, tog svart också=) Ta gärna med dig en kompis, det blir lättare då, sen om du inte har tagit sönder det gamla kan du ju använda det och mäta och klippa ur det nya med, själv tog jag ett som var lite töjbart, eftersom det gamla va det, men jag vet inte hur det blir med vanligt sk*t tyg? Sen som förre sa, så får man ju limma fast det=) Kan tillägga att Volvo har, men när jag var där och fråga för något halvår sen så kostade ett nytt innertak 3200:P Har du taklucka eller ej? Om det är taklucka så fin det en tråd här på garaget.org som skrivit väldigt bra om hur du gör(har inte länken) sen om det inte är, så blir det la lättast om du tar bort listerna,lampan i taket,backspegel, solskydden osv. Finns nog många mer sätt, men kanske kunde hjälpa lite:P

ok tack för hjälpen. jag har itne taklucka. och det som sitter på nu det e så slitet att sätter du ett finger i taket så kan man nästan se ådräna från fingret.
men där du skrev om att volvo hade ett. monterar dom det också då eller får man göra det själv?
tack för hjälpn:)

906 Inlägg
4 maj 2008
malmen06 skrev:
740Fors skrev:

ok tack för hjälpen. jag har itne taklucka. och det som sitter på nu det e så slitet att sätter du ett finger i taket så kan man nästan se ådräna från fingret.
men där du skrev om att volvo hade ett. monterar dom det också då eller får man göra det själv?

Jaha då var det ju slitet, men då är det bara mäta själv, sen ha gärna några centimeter till godo så det inte blir för kort helt plötsligt, bättre att skära till det senare eller gömma det tyg som blev över, hur man nu känner för. Jag var inne på Volvos reception för reservdelar och fråga, så jag antar att du får göra jobbet själv då, men min personliga åsikt så tycker jag inte du ska lägga så många tusen på ett innertak till 740, speciellt inte om du ska göra det själv och aldrig gjort det förr, bättre att köpa nått lite billigare tyg, då kan du dessutom välja färg själv, enligt nissen på Volvo så fanns bara beige i deras sortiment.

=)

12 Inlägg
4 maj 2008
Trådstartare
740Fors skrev:
malmen06 skrev:
740Fors skrev:

Jaha då var det ju slitet, men då är det bara mäta själv, sen ha gärna några centimeter till godo så det inte blir för kort helt plötsligt, bättre att skära till det senare eller gömma det tyg som blev över, hur man nu känner för. Jag var inne på Volvos reception för reservdelar och fråga, så jag antar att du får göra jobbet själv då, men min personliga åsikt så tycker jag inte du ska lägga så många tusen på ett innertak till 740, speciellt inte om du ska göra det själv och aldrig gjort det förr, bättre att köpa nått lite billigare tyg, då kan du dessutom välja färg själv, enligt nissen på Volvo så fanns bara beige i deras sortiment.

ok nej det e inte värt dom pengarna på den bilen. men det får ju se någolunda ut när man gör iordning bilen iallfall hehe.

Stövarn
225 Inlägg
5 maj 2008
tjo har nu plockat ner ett innertak till en 740 med taklucka men det sitter likadant på dom andra, om du nu ska köpa ett tak från skroten så är det inga problem att få ur du tar ju självklart ner allt skrot från taket så som spegel och sånt, du lär ner med listerna som sitter längs med taket och dom i A stolpen och listen längs rutan kan lätt gå sönder,(den längs A stolpen har klipps så går jäkligt lätt sönder så ha några extra).
det mesta sitter med torx och 8´ans bullt.
Du lägger i 5´ans växel eller backen och tar loss listen runt förardörren, du tar bort baksätet och tar bak framsätena så långtbak som möjligt och tippar så mycket du kan, du tar sätet så långt bak till vänster dörren som möjligt och tippar det på högkant och trär ut det igenom förardörren och sen är det klart, tänk på att vara mins 3 så inte taket knäcks det är ganska så tunt i fram.

lycka till// Niklas

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

Sök