2624
Sök

sommardäcks problem

607 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
#1
Hej , Igår var jag och köpte nya sommar däck till min 740. Och då företaget ringde och sa att det var klart kom jag och hämtade bilen. Hade bråttom till jobbet. Upptäckte att vid 80-90 då vibrera ratten. Tycker att det är mycket störande. den skakade inte med vinterdäcken. Ríngde och frågade dom på företaget och dom trodde att allt var i sin ordning men att dom fälgarna jag hade på har suttit på nån bmw tidigare. (Mim juventus) dom snackade om att det var omborrad och så. och sen så hade jag inte mittkåpan, det kunde få någon slags obalans. Då man släpper ratten drar bilen åt höger.

Lämna några tips om vad detta kan vara

Brynäs tigers

1 453 Inlägg
22 april 2008
#2
Kraftiga vibrationer i samband med nya däck innebär ofta att de inte är rätt balanserade, är de köpta beggade kanske någon vikt bara har lossnat. Be att dom balanserar om däcken.

Att bilen drar åt något håll kan bero på flera saker. Breda däck eller däck med bra fäste spårar mycket mer än tex dubbdäck vilket kan upplevas som att det är fel på bilen.
Men det kan även vara så att det krävs någon typ av handpåläggning, exempelvis framvagnsinställning.


607 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
#3
sveddan skrev:
Kraftiga vibrationer i samband med nya däck innebär ofta att de inte är rätt balanserade, är de köpta beggade kanske någon vikt bara har lossnat. Be att dom balanserar om däcken.

Att bilen drar åt något håll kan bero på flera saker. Breda däck eller däck med bra fäste spårar mycket mer än tex dubbdäck vilket kan upplevas som att det är fel på bilen.
Men det kan även vara så att det krävs någon typ av handpåläggning, exempelvis framvagnsinställning.

Fälgarna är beg men däcken sprillans nya. Men jag använder ju inte mitt kåpans som skyddar bultarna. Kan det vara en orsak ?

Brynäs tigers

Örebroare i exil
970 Inlägg
22 april 2008
#4
Inte en chans att det ska spela någon roll om du har centrumkåpan monterad eller inte. Däremot kanske du behöver ha centreringsringar till hjulnaven?

Hej FRA!

607 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
#5
_Kekke_ skrev:
Inte en chans att det ska spela någon roll om du har centrumkåpan monterad eller inte. Däremot kanske du behöver ha centreringsringar till hjulnaven?

En fråga , Vad är centrelingsringar ? och var har man dom ?

Brynäs tigers

136 Inlägg
22 april 2008
#6
hej, mittkåpan ska inte spela någon roll.. men som dom säger, be dem balansera om, kan vara flera orsaker varför det vibbrerar, men kan vara så att däcken inte riktigt hade satt sig på fälgen, och när du körde så satte sig däcken på fälgen, men be om en om balansering av däcken. annars kan en framvagns inställning vara på sin platts

VW Passat 1.8T. 97-

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
22 april 2008
#7
YööA skrev:
_Kekke_ skrev:
Inte en chans att det ska spela någon roll om du har centrumkåpan monterad eller inte. Däremot kanske du behöver ha centreringsringar till hjulnaven?

En fråga , Vad är centrelingsringar ? och var har man dom ?

Det är små plastringar som ska sitta mellan nav och fälg för att centrera hjulet. Du kan få en jävla om du inte har dom. Används till alla typer av eftermarknadsfälgar som inte har samma navdiameter som bilens..

Kostar väl ungefär en 50 lapp styck hos första bästa gummiverkstad

Örebroare i exil
970 Inlägg
22 april 2008
#8
YööA skrev:
_Kekke_ skrev:
Inte en chans att det ska spela någon roll om du har centrumkåpan monterad eller inte. Däremot kanske du behöver ha centreringsringar till hjulnaven?

En fråga , Vad är centrelingsringar ? och var har man dom ?

Du skrev att hjulen suttit på någon BMW tidigare. En koll i listorna visar att de flesta av BMWs modeller har hjulnav som är 72,5 millimeter i diameter. Äldre Volvo hade väl 65,1 millimeter i diameter? Alltså är själva centrumhålet/navhålet i fälgen större än vad ditt nav är. Det man då gör är att man monterar centreringsringar på naven. Dessa ringar är i plast.

Detta brukar kunna vara boven i dramat om man vet med sig att fälgarna är ordentligt balanserade

Hej FRA!

607 Inlägg
22 april 2008
Trådstartare
#9
dom på bilbolaget trodde det. men killen jag köpte fälgarna av sa att dom suttit på hans 240. så om man köper till centreringsringar blir det troligt bättre ?

Brynäs tigers

2 Inlägg
5 maj 2008
#10
YööA skrev:
dom på bilbolaget trodde det. men killen jag köpte fälgarna av sa att dom suttit på hans 240. så om man köper till centreringsringar blir det troligt bättre ?

Troligt vis så blir det så. men om inte prova med balansering. i värsta fall blir det en framvagns inställning. men det ska väl inte påverka vibrationerna.


60 Inlägg
6 maj 2008
#11
Hade jag vart du så hade jag köpt ett par navringar som passar din bil och testat att göra om det igen. Det kan vara så att däcken är obalanserade men då hade det garanterat märkts av även på den bilen som hade på däcken sist. Framvagnsinställningen tror jag inte heller det beror på med tanke på att det inte var några problem med vinterdäcken. Jag tror att det är dåligt monterat bara. Onödigt att balansera däcken / göra framvagnsinställning när du ändå måste köpa navringar, då tycker jag det är lika bra att du testar själv efter att du köpt navringarna, funkar det inte då så är det bara att balansera däcken, funkar inte det så får du nog köra på framvagns inställning. I den ordningen hade jag nog tagit det i alla fall smile


Sök