2514
Sök

Hur få bort rester av dubbelhäftande tape och lim från lacken?

375 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
När jag köpte bilen hade någon klåpare satt dit såna där fejkade luftintag modell ful.
Och som om inte den dubbelhäftande tapen som redan sitter på såna räckte så har man kladdat på lite lim också.
Rev bort skiten igår men som ni kanske förstår så är det en hel del rester kvar.
Hur ska jag få bort det utan att förstöra lacken på något sätt? Varmluftspistol i all ära men det blir ändå bara småbitar man får loss så då har jag å göra i 2 veckor hmm

Nossebro
21 Inlägg
8 april 2008
kör med lite varmluft och sen tar du lite T-röd på ett papper och gnuggar lite..

Bilar utan turbo är ingen bil :P

375 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Ingen risk att den blir matt då då?

Stolt pappa
161 Inlägg
8 april 2008
Jag vet det låter vansinnigt, men jag kör med gasbrännare. Värmer på lite snabbt, skrapar med gummispatel, värmer lite till. När man kommit ner till bara limresterna från tejpen fortsätter jag värma på försiktigt (kort tid) och gnuggar med kraftigt uppsugande trasa. Tar en liten stund, men det funkar. Värm bara inte längre än nödvändigt.

Stolt pappa
161 Inlägg
8 april 2008
Skulle lacken bli matt kör man på med vax.

375 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Corvair65 skrev:
Jag vet det låter vansinnigt, men jag kör med gasbrännare.

Ja usch det låter hemskt big_smile Tur jag inte har nån sån för då hade jag nog definitivt förstört lacken smile

782 Inlägg
8 april 2008
är du säker på att hantera rakblad så sätt lite maskeringstejp ute i kanterna och sen lägger du iprincip rakbladet mot lacken och skär bort skiten sen avslutar du med t-röd på polerpapper (torkpapper som man kan köpa till bilen i rulle).
kanske verkar helt idiotiskt men det funkar bra o blir inga märken om du bara gör rätt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 april 2008
att använda papper e dumt...papper av lite grövre modell brukar repa äckligt mycke...har man känslig färg och e rädd om bilen så gör man inte de...trasa i så fall...

de finns att köpa gummipuckar (de är som suddigummi) som man sätter på tex borrmaskinen och kör....de blir lite värme och dom bränner inte lacken utan ju hårdare du kör ju snabbare försvinner pucken bara men lacken e lika fin ...dessa brukar riva bort de mesta smile har använt dom väldigt många gånger för att ta bort gummi/lim som gamla dörrrlister har suttit med ...funkar till gamla emblem också

375 Inlägg
8 april 2008
Trådstartare
Xuri skrev:
de finns att köpa gummipuckar (de är som suddigummi) som man sätter på tex borrmaskinen och kör....de blir lite värme och dom bränner inte lacken utan ju hårdare du kör ju snabbare försvinner pucken bara men lacken e lika fin ...dessa brukar riva bort de mesta smile har använt dom väldigt många gånger för att ta bort gummi/lim som gamla dörrrlister har suttit med ...funkar till gamla emblem också

Låter som en intressant grej. Får kolla på micro eller Mekonomen om dom har sån annars får det bli t-röd då.
Rakblad provade jag lite men vågade inte gå så nära som det skulle behövas.

2 Inlägg
3 maj 2008
Någon som vet vart man kan köpa dessa gummi puckar som det talas om?

Yrkesförare
1 073 Inlägg
3 maj 2008
Säger bara en sak: Biltemas "Label off"
Jag använde det vid emblemrensning och det är jäkligt effektivt

672 Inlägg
3 maj 2008
5-56 funkar great...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

född blåvit
624 Inlägg
3 maj 2008
vanlig cleaner/lackrengöring funkar guld, kan användas på hela bilen också..

12 Inlägg
4 maj 2008
Avfettning på en frotéhandduk och gnugga lite, tär på ev. vax men man kan väl vaxa om bilen wink

Annars är väl det bästa att polera av det med rubbing..

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
5 maj 2008
som någon tidigare sa: Label off från biltema eller en vanlig limborttagare så får du bort det smile

9 Inlägg
6 maj 2008
på mitt gamla jobb där jag pysslade med bildekor/solfilm så blev det ju en del demontering utav gammal vinyl, då hade vi nåt medel som vi kallade citrus spray (tror tillome det hette så, doh) det var iaf sjukt effektivt och luktade skonsamt mot lacken smile

1 327 Inlägg
7 maj 2008
Thinner är ganska effektivt. Även avfettning, t-röd och acceton. Bara man använder det med lite försiktighet så går det fint.

2 126 Inlägg
1 585 Inlägg
7 maj 2008
Label off från biltema funkar skit bra:)

1 752 Inlägg
7 maj 2008
Om limmet o det har fått vara "öppet" ett tag då? Dvs att det har blivit lite skit o grejjer i det o det sitter som f*ntongue Har hört nått om nån gummisak man kan sätta på borrmaskinen o köra lite med den så ska det försvinna...stämmer det?smile O isånna fall vart finns dom o köpa?smile

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

Sök