2874
Sök

Svårstartad 343 när den är varm

19 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
#1
Hoj!
Min Volvo 343 -84 har gått 4500 ärliga mil. Det sitter en b19a motor i den rullar med förgasare.

Problemet är att den har mycket svårt att starta när den är varm. Är den kall startar den direkt och jag kan snart släppa choken, men när den är varm är den smått omöjlig att få igång. Den startar dock alltid, men först när jag kör på startmotorn ett bra tag. När den startat rullar den fint, med undantag från lite orolig tomgång som nog beror på förgasarinställning.

Ett par gånger har han även startat när den varit varm och varvat upp fint med grundgas, men så fort den varvat upp har den dött. Detta trots att jag försökt parera med gasen. Den tänder liksom inte alls.

Var kan felet ligga? Jag har bytt tändkablar, tändstift, rotor, fördelardosa och batteri.

Alt. känner någon någon som kan meka med den för en billig peng kring Norrköping? smile

21 761 Inlägg
9 maj 2008
#2
Vilken förgasare är det, Pierburg DVG eller någon annan?

Att du kan skjuta in choken nästan direkt vid "kallstart" är möjligtvis ett litet tecken på aningen fet blandning, men jag är inte alls säker på det dock. Utifrån mina egna erfarenheter med Volvoförgasare så brukar tex de lite äldre 240 vilja ha choken utdragen (åtminstone litegrann) ett tag tills motortemperaturen har stigit en del, annars stannar motorn relativt lätt när man trampar ner kopplingen.
Senast redigerat av Drönirettab (9 maj 2008)

19 Inlägg
9 maj 2008
Trådstartare
#3
Weber-Stromberg, kan den hete någonting sådant? Gräver i minnet smile Enligt Misab borde det vara en 175CD-2SE  hur som helst.

Jag har också tänkt på det här med fel blandning, men hur ändrar jag den? Har tre skruvar som går att justera: (1) på baksidan (i färdriktningen) av förgasaren, fjäderbelastad, händer ingenting när jag rör den (2) på ovansidan av förgasaren, motorn varvar upp när jag skruvar den utåt (3) precis bredvid skruv 2 men inte på förgasaren utan insänkt i insuget, motorn varvar upp när jag skruvar den utåt. Svårt att förklara, men skruv (1) motsvarar nog skruv 19 i sprängskissen och skruv (2) sitter typ som objekt 13 i sprängskissen (som här mer ser ut som en nippel...).

Sprängskiss: http://www.misab.se/Stromspares.gif
Senast redigerat av serious (9 maj 2008)

21 761 Inlägg
10 maj 2008
#4
Zenith-Stromberg heter den.

Den där skruven som sitter insänkt i insuget borde vara tomgångsjusteringen tycker jag, så är det på de flesta årsmodeller av 240 med Z-S 175CD. Hade en 240-77 med en sån förgasare och där justerade man blandningen genom att skruva på bränslenålen, men din förgasare är ju nyare och då vet jag inte riktigt. Andra får nog ge råd.

Vet du om det sitter någon liten "klump" på torpedväggen med tunna slangar som kommer från förgasaren och ena slangen går ner under bilen?


Sök