Banbil för ca 80 000 - 100 000, Vad för ngn ska man satsa på?

Trozzo Oekonomisk, ja visst
11 maj 2008 · 966 Inlägg

Jag kan rekomendera golf gti mk1 eller mk2, jag kör själv med mk2 16v och brorsan kör en mk1 och vi hänger på bra med dom trots orginal effekt, sen har du som andra sagt Miata mx-5, fin väghållning som är det viktigaste på banan effekt kommer senare på listan, brorsan kör ifrån mig med sin tack vare att han har bättre väghållning

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
Eisenhut
11 maj 2008 · 1 827 Inlägg

Darkie skrev:
Njea, jag skojjar då inte ens litegrann.
Som jag skrev tidigare i tråden så har preluden detta ->

Kraften överförs elektroniskt till ytterhjulet i kurvor, i stället förinnerhjulet som på vanliga bilar vilket tillåter hård acceleration i kurvor utan att förlora fästet som andra framhjulsdrivna bilar.

Har provat den ganska hårt i svängar osv och det går djävulskt bra redan i orginal utförande BMW M3 (polarens) som jag körde med i svängarna kunde inte hänga med preluden när det började svänga.

Tror faktiskt den hade fungerat väldigt bra på bana med lite seriösa "ban delar" i framvagns osv.. smile

Du har rätt i en sak, men jag måste ändå rätta dig lite som den vän av ordningen jag är.

En ordentlig diffbroms är alltid bättre än ett sådant elektriskt system, och en diffbroms är ett otroligt hjälpmedel till att köra fort för en FWD bil, en sån står högt på min önskelista. Med det menar jag att något som du kanske trodde var "unikt" för en Prelude, är i själva verket en av dom mest grundläggande stommarna till att köra fort med en FWD bil. Integran har tex diffbroms orginal i sina lådor.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Eisenhut
11 maj 2008 · 1 827 Inlägg

Hellquist skrev:
Det är helt sant. Jag menar bara att det kostar om du ska köra på bana. Sedan är det helt vilken nivå man lägger sig på. Du kan ju köra på bana och bara testa bilen eller så väljer du att köra stenhårt, det blir ju stor skillnad på vilka saker du behöver. Om man vill köra mer seriöst så måte (vanligtvis) väghållningen och bromsarna förbättras.  Du kan ju köra på bana med en BMW 635 som någon skrev i tråden men räkna inte med att kunna ta kurvorna bra, få någon bra tid eller att bromsarna tar efter två varv. Jag håller med dig om att bästa tipset är en liten bil. Precis som du säger skilljer det mycket i pris och en stor bil har ofta ingen chans mot en liten bil i kurvtagning och i starten. Jag tror ju du får problem med din bil jämfört med en Skyline på rakorna.

Jo, det är klart man kan ta vilken bil som helst och köra bana med, men tro mig... Är du en sann entusiast så kan du inte hålla dig från att tänka "jag måste fan ha nya fjäderben", eller "fan, bromsarna håller inte riktigt måttet, undrar vad man kan fixa för nått som är vassare" när du kommer in i depån.

Sen vet jag mycket väl att jag inte har en chans mot en skyline på rakorna, jag har ju själv ägt en. Dock är rakorna på tex knutstorp ganska lätträknade om man jämför med kurvorna. En snabb bil rakt fram har inte mycket att hämta där.

Jag brukar tycka det är väldigt kul att se 5-600hk monster som trycker sig runt banorna på banträffarna man besöker, men samtidigt är det lite korkat. Gör man en lätt överslagsräkning så kan man räkna sekunderna på en hand han utnyttjar all effekt han har i bilen. Ta knutstorp som exempel.

Start-målraka: Full gas, du har turbolagg, sen spinner det, i med trean, turbolagg... turbolagg, och där kom effekten! 2 sek, växla. Sen kommer första kurvan. Sen är det inte ett enda tillfälle på hela banan du kan sträcka ut och låta turbon jobba fullt ut innan start-målrakan kommer igen. Känns det då lönt att ha kastat ut flera hundra tusen på motortrim när det istället kunde blivit 300hk och ett jävla chassie? Oftast har man ju inte råd med båda. smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
LoFET Almännt tokig
11 maj 2008 · 481 Inlägg

bmw m3 e36
bmw m5 e34
audi s2
nissan sunny gti-r
mazda rx7 fc
mazda rx7 fd högerstyrd.
lancer evo 1-3
impreza gt eller högerstyrd sti ver 4-6

Inline sixes ist sie scheisse.......
_Jacob_
11 maj 2008 · 263 Inlägg

mercedes 190 2.5 16 eller kanske en 2.3 16? ;P

Bjuuuu han!!
Crazygreek Billackerare
11 maj 2008 · 365 Inlägg

Honda o inget annat !

Honda The Power Of Dreams
www.alexautoservice.se
Darkie dARKiE
11 maj 2008 · 5 031 Inlägg

Eisenhut skrev:

Darkie skrev:
Njea, jag skojjar då inte ens litegrann.
Som jag skrev tidigare i tråden så har preluden detta ->

Kraften överförs elektroniskt till ytterhjulet i kurvor, i stället förinnerhjulet som på vanliga bilar vilket tillåter hård acceleration i kurvor utan att förlora fästet som andra framhjulsdrivna bilar.

Har provat den ganska hårt i svängar osv och det går djävulskt bra redan i orginal utförande BMW M3 (polarens) som jag körde med i svängarna kunde inte hänga med preluden när det började svänga.

Tror faktiskt den hade fungerat väldigt bra på bana med lite seriösa "ban delar" i framvagns osv.. smile

Du har rätt i en sak, men jag måste ändå rätta dig lite som den vän av ordningen jag är.

En ordentlig diffbroms är alltid bättre än ett sådant elektriskt system, och en diffbroms är ett otroligt hjälpmedel till att köra fort för en FWD bil, en sån står högt på min önskelista. Med det menar jag att något som du kanske trodde var "unikt" för en Prelude, är i själva verket en av dom mest grundläggande stommarna till att köra fort med en FWD bil. Integran har tex diffbroms orginal i sina lådor.

Hehe okey, jag är som sagt inte så insatt som du. Så det är bra att du rättar mig smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
John87 Stolt Volvoägare
11 maj 2008 · 4 913 Inlägg

_Jacob_ skrev:
mercedes 190 2.5 16 eller kanske en 2.3 16? ;P

Efter alla bra tips så lägger du in Mercedes 190?
Låter ju som att någon vet vad han pratar om.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Team-Adolfsson Gödseldräng
12 maj 2008 · 4 529 Inlägg

John87 skrev:

_Jacob_ skrev:
mercedes 190 2.5 16 eller kanske en 2.3 16? ;P

Efter alla bra tips så lägger du in Mercedes 190?
Låter ju som att någon vet vad han pratar om.

mercedes 190 2.5 16V är renrasig banbil o orginal utförande

annars fiat uno turbo ^^
går som fan dom små sakerna tongue

maco
12 maj 2008 · 1 207 Inlägg

Eisenhut skrev:

Hellquist skrev:
Om du ska köra seriöst på bana så räkna med nya stötdämpare och nya fjädrar (ej några sänkningsfjädrar utan riktiga racefjädrar) eller kanske rent av coilovers,  hårdare bussningar, bättre koppling, stora bromsar, ny bromsvätska, R-däck och de är dyra, du kan ju knappast köra med gamla vinterdäck och tro att det ska gå bra.. Det finns mängder av saker förutom det jag nämnt som måste bytas för att det ska bli en bra bil.  Det finns många bilar som är lämpliga i den prisklassen. Din egen V70 kan bli en bra bild om du får på H&R-fjädrar och gula Konistötdämpare smile

Om din budget är 100k så köp en bil för max 60k så du har råd att bygga om den till banutförande. Det är dyrt med väghållning och anna som måste köpas. Någon påpekade att M3 redan är byggd för bana, jag tror du blir sjösjuk med orginalfjädrar mm på bana..

Allt beror på vilken bil man väljer... Många undrar varför jag har gått från en Skyline till en gammal Civic? En skyline går ju att hålla i normala kostnader om man bara kör lite gata då och då, men kör du mer aktivt så blir det helt enkelt för dyrt. Fördelarna med en Civic jämfört med en större, tyngre bil med mer effekt är många. Du behöver som du skriver inte byta kopplingen på en civic, då den håller för orginaleffekten och lite till. Bromsvätska är ju inte ens lönt att nämna då vanig DOT 4 kostar en hundralapp. R-däck är inte heller hela världen om man kör en mindre bil, jämför priserna på Toyos R888 i 195/50 15" och 225/40 17". Jag betalar 720:- för mina R-däck styck (visst är det billigare än marknadspris men ni förstår vad jag menar).

Mitt hetaste tips om du vill leka lite bana med en anständig ekonomi i behåll är att satsa på en liten bil. Stora bilar blir för dyra i allt, däck, soppa, slitagekostnader mm för det är otroligt dyrt att leka på bana, det ska ni veta. Därför får man försöka att minimera kostnaderna så gott det går iom val av bil...

Men visst, du kanske har stora resurser efter dessa 80-100k att lägga på bilen?


Nej, mitt tips är som många andra. Köp en liten GTi bil och bygg på den...

Allt du säger får mig att tänka "Mazda 323 GT-R".
Om jag erinrar mig rätt finns det en uppsjö av eftermarknads godis till dem också. Turbolagget fixas väl rätt lätt med ett responssystem (antilagg). Men då får man nog räkna med att ha ett eget litet konto för att köpa nya turboaggregat och liknande.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang