3124
Sök

Problem med bromsar

43 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Hej, har köpt mig en gammal merca 300TD -81 som har gått 82000 mil (f.d. taxi) Gav 500kr för den

den går väldigt fint i motorn och så,

men när jag körde hem den så drog han lite i sidled och det luktade lite bränt

så när jag kom hem så kände jag på fälgarna, och höger fram var lite varm, och höger bak var nästan het.
på vänstersidan var det bra.

jag får det till att bromsarna ligger på Fram & Bak på höger sida.

Hur åtgärdar man detta? utan att behöva köpa dyra saker/lämna in den.

Kan det vara något med att det är smuts/rost? Luft i bromsoljan?

jag har tillgång till verktyg och verkstad.

Är tacksam för svar! smile

Hellre pissa i en stupränna, än stupa i en pissränna

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
12 maj 2008
Motionera kolvarna i oket. Brukar kunna lösa det mesta. smile

Allt för den där jävla hatten!

Audi/Wv mek
148 Inlägg
12 maj 2008
om det bara var lite varmt fram när du kom hem så behöver det inte vara något bekymmer! bromsatrna blir väldigt fort varma under körning, men hett ska det ju inte bli! hissa upp och snurra på hjulen och känn efter om det går tungt på något hjul, vet inte hur det ser ut på mercorna men vanligtvis brukar det vara bak det kärvar och oftast beror det på antingen en fastrostad handbromsvajer eller bromsoket som har rostat ihop, kolla vad det är som kärvar (vajer/ok) är det bromsoket så brukar det finnas rep-satser på typ mekonomen eller liknande ganska billigt! annars går det ju alltid att byta ut smile
Tänk på att du antagligen har bränt bromsbeläggen på det hjul som kärvar så du borde byta dessa för att inte få dåliga bromsar!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

43 Inlägg
12 maj 2008
Trådstartare
Körde lite och motionerade bromsarna idag, det visade sig att det var handbromsen som fastnar, måste stampa som fan på vanliga bromsen för att få ur den helt.
ska ta isär och kolla om vajern har rostat fast eller hur det ligger till

Hellre pissa i en stupränna, än stupa i en pissränna

Sök