"köpråd" Saab 900 turbo -89

KUMAz
7 maj 2008 · 118 Inlägg

Tja!
I och med att köpråds "avdelningen" är låst så visste jag inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråden men jag provar härtongue

Jo det är så att jag har hittat en bil som jag är sugen på att köpa (första bilen). Det är en saab 900 turbo (T8) jubileumsmoddelen från -89. Så nu undrar jag vad det finns för saker på denna bil som ofta krånglar/går sönder och vad jag ska tänka om om jag köper bilen. bilen har gått över 30000mil men på bilderna jag har sett så verkar den vara i hyfsat skick. Hoppas någon kan gå mig lite vägledning och är det någon mer information ni behöver är det bara att säga till så ska jag försöka ta reda på det.

Tack på förhand!

Stavfel bjuder jag på.

Volvo 244 "Turbo" (1988)
airflow Avstängd
7 maj 2008 · 653 Inlägg

KUMAz skrev:
Tja!
I och med att köpråds "avdelningen" är låst så visste jag inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråden men jag provar härtongue

Jo det är så att jag har hittat en bil som jag är sugen på att köpa (första bilen). Det är en saab 900 turbo (T8) jubileumsmoddelen från -89. Så nu undrar jag vad det finns för saker på denna bil som ofta krånglar/går sönder och vad jag ska tänka om om jag köper bilen. bilen har gått över 30000mil men på bilderna jag har sett så verkar den vara i hyfsat skick. Hoppas någon kan gå mig lite vägledning och är det någon mer information ni behöver är det bara att säga till så ska jag försöka ta reda på det.

Tack på förhand!

Stavfel bjuder jag på.

Kan säga med en gång att bränslesystemet suger på t8:an, det är mekanisk insprutning på dem. Och när den krånglar.... så KRÅNGLAR den wink så kolla bara att den går fint utan tecken på krånglande bränslesystem elr vad man ska säga... Annars är det inte mycket, kolla så det inte är rostigt i länkarmsinfästningar och undertill, dörrarna är nästan alltid rostiga på insidan, hittar du nån utan rost där så har du tur. Men inga stora saker som är kända för o krångla på den mer än bränslesystemet, finns många som har haft ett rent helvete med det, vissa har sålt bilen och vissa tom. skrotat den yikes

Jag har rätt i vad jag än säger.
KUMAz
7 maj 2008 · 118 Inlägg

airflow skrev:
Kan säga med en gång att bränslesystemet suger på t8:an, det är mekanisk insprutning på dem. Och när den krånglar.... så KRÅNGLAR den wink så kolla bara att den går fint utan tecken på krånglande bränslesystem elr vad man ska säga... Annars är det inte mycket, kolla så det inte är rostigt i länkarmsinfästningar och undertill, dörrarna är nästan alltid rostiga på insidan, hittar du nån utan rost där så har du tur. Men inga stora saker som är kända för o krångla på den mer än bränslesystemet, finns många som har haft ett rent helvete med det, vissa har sålt bilen och vissa tom. skrotat den yikes

Ok, då får jag hoppas att det inte är något fel med bränslesystemet dåtongue Om det skulle vara så att bränsle systemet är lite dåligt är det helt kört då eller tror du att det skulle gå att ordna?

Btw tack för riktigt bra information!

Fin bil du har! smile

Senast redigerat av KUMAz (7 maj 2008)

Volvo 244 "Turbo" (1988)
KUMAz
7 maj 2008 · 118 Inlägg

og900turbo skrev:
pris på bilen ?? du ska nog kika på rosten först wink motor kan man ju alltid byta , men laga rost är ingen hitt . kolla dörrar o skärmar o sånt som rostar mkt . fö är det en bra bil enl mej , men synt att det var t8 . en t16 är väl lite bättre tongue mvh!!

Priset ligger runt 7000kr så det är inte den finaste men tanken är jag jag ska piffa upp den en hel del:P dörrar och skärmar brukar ju alltid rosta på dessa bilar och det kan jag leva med att fixa till om det inte är allt för rostigt som det inte verkar vara vad jag kan se på bilderna, bara det inte är för rostigt under och vid länkarmarna som han innan nämde. Helt klart bättre med t16 men det blir ju dyrare och jag har inte hittat någon som jag tyckt ha varit något att ha.

Tack för värdefull information!

Btw RIKTIGT snygg bil du har där!tongue

Senast redigerat av KUMAz (7 maj 2008)

Volvo 244 "Turbo" (1988)
Aero T16
13 maj 2008 · 1 327 Inlägg

Kolla upp växellådan, drivknutar, hur den startar. Bränslesystemet är inte det bästa på t8. Sen så finns brukar inte alltid dörrar och skärmar rosta. Min 900 är så gott som rostfri. Det beror på tidigare ägare.

Fördelen med en t8 jämfört med en 16v är försäkringen och enligt mig snyggare inredning. Ev också att den kan vara lugnare körd och finare växellåda då inte den motorn har lika hög effekt som 16v.

Annars är det väl bara fördelar med 16v. Lägre bensinförbrukning, högre effekt och bättre bränslesytem.

blacken
13 maj 2008 ·

Kolla runt nedre höger länkarms infästning i karossen noga. Bakre länkarms infästningar i karossen ( lyft på reservhjuls locket och kolla "väggen" där dom sitter. Ramen kring vindrutan. Skärmkanter. Kolla främre innerflyglarnas svetsar mot kaross.  Glutta under/kring batteriet.  Kolla att värmekranen funkar normalt ( går lätt) och inte läcker. Se om kylaren är tät. Fjäder infästning/ar mot länkarmen.  Vanligt "fel" att bränslesytemet "krånglar" är att soppapumpen är slut, enklast att kolla det är när bilen går på tomgång, mät spänningen över polerna på pumpen,  11,5 volt och neråt byt. Växellådan är en svag punkt, kolla noga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang