3535
Sök

Kompretions test?

177 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej på er alla glada (eller sura) garaget medlemmar! Vad jag undrar nu som Rookie (stavning?) är HUR man gör ett komptest på en bil och vad som behövs till det?

658 Inlägg
14 maj 2008
#2
Du behöver en kompressionsmätare. Skruvar bort ett tändstift och skruvar i mätaren, drar runt motorn ett par varv tills nålen stabiliserat sig. Läser av värdet och gör lika på resterande cylindrar.
Kan vara smart att rycka tändhattar så man slipper att bilen försöker starta. Alternativt anslutning till eventuell styrbox, då slipper man både gnista och soppa.
Värden för komptest är ju olika på olika bilar men det viktiga är att det är ungefär samma på alla cylindrar. 0.5 - 1 PSi i skillnad har jag för mig är lugnt, brukar märkas fort om något är galet.
Får man dåliga värden på en cylinder så kan man prova att hälla i lite olja i cylindern och se om det tätar, då brukar man kunna se om det är en kolvring som är dålig.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
14 maj 2008
#3
Du behöver med andra ord en sådan här
http://www.biltema.se/products/product. … emId=82423
Fungerar utmärkt att inhandla från Biltema. Sedan är det bara att mäta!

177 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#4
Tack för svaren! Måste åka till biltema dårå.. någon som vet ungefär vad kompen ska ligga på i en B21A?

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
14 maj 2008
#5
biltokeR skrev:
Tack för svaren! Måste åka till biltema dårå.. någon som vet ungefär vad kompen ska ligga på i en B21A?

Njae inte på rak hand, men som föregående talare sa så är det ju viktigast att kompet inte avviker för mycket. Kanske möjligtvis kan kolla upp vad det ska vara för komp senare idag då jag kommit hem från skolan. (Om B21 finns med i Vadis)

761 Inlägg
14 maj 2008
#6
index skrev:
Du behöver en kompressionsmätare. Skruvar bort ett tändstift och skruvar i mätaren, drar runt motorn ett par varv tills nålen stabiliserat sig. Läser av värdet och gör lika på resterande cylindrar.
Kan vara smart att rycka tändhattar så man slipper att bilen försöker starta. Alternativt anslutning till eventuell styrbox, då slipper man både gnista och soppa.
Värden för komptest är ju olika på olika bilar men det viktiga är att det är ungefär samma på alla cylindrar. 0.5 - 1 PSi i skillnad har jag för mig är lugnt, brukar märkas fort om något är galet.
Får man dåliga värden på en cylinder så kan man prova att hälla i lite olja i cylindern och se om det tätar, då brukar man kunna se om det är en kolvring som är dålig.

Nja,, glöm inte att full gas är nödvändigt samt mer än ett par varv. Kör minst 10 sekunder. Först då kan du vara säker på att mätningen blir rätt.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 050 Inlägg
14 maj 2008
#7
Detta gäller vid ett kompressionsprov av motorn:

1. Plocka ur samtliga tändstift på en gång.
2. Koppla ur bränslepumpens säkring så inte katalysatorn dränks i soppa. (Mkt Dyrt)
3. Motorm skall vara "ordentligt varmkörd" innan komp-provet.
4. Komp-mätarna hos Biltema är otillförlitligt skräp made in China, (låna istället en riktig)
5. "TRAMPA GASEN I BOTTEN & håll den kvar där.
6. vrid om startnyckeln och låt motorn snurra ca 10-15 kompressionstakter (varv) Trycket byggs upp då.
7. Fortsätt så tills samtliga cylindrar är uppmätta.

Om man t,ex gör olika många kompressionstakter, så visar motorn "HELT OLIKA" värden, det räcker t.om med att man trycker kompressionsmätaren för svagt mot tändstiftshålet, då läcker kompressionen ut. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

177 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#8
men om man har en mekanisk soppa pump då? Då går det ju inte o dra ut säkringen men kan man ta bort slangen från pumpen? asså den som kmr från tanken?.... o på en bil från -81 finns väll ingen katalysator?

Om man tar bort alla stift på 1 gång så försvinner väll kompet från dom andra hålen? ska man inte ta 1 stift i taget men rycka tändhattarna istället?

Sorry för dumma frågor men den som inte frågar kan inget veta (utan o exprimentera själv).

377 Inlägg
14 maj 2008
#9
det är lättast att tabort alla stift, kom ihåg att du måste trycka ner mätaren rätt bra så att det inte sipprar ut lite luft så att komp mätningen görs förgäves.
ta även bort kontakten ifrån tändspolen som går till fördelaren.
annars kan bränsleluft blandningen antändas.


Tryck ner mätaren, fullgas och håll så i ungefär 5-10 sekunder / per cylinder.
Senast redigerat av Jokk3 (14 maj 2008)



Sök