3999
Sök

Köra på etanol i 740in

305 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
Hej har börjat läst lite om etanol. och som jag har fattat det så ska det bara vara att tanka i etanol och kö i min 740. men rätta mig snälla fall jag har fel. jag undrar om det går att kö på etanol i min 740 jag har en
b230 förgasar motor. med sport luft filter.  så jag är tacksam för hjälp.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
14 maj 2008
Går inte att bara tanka och köra. Du måste ge motorn fetare blandning annars kommer den gå för magert och ta skada av det.

305 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
hur ska jag göra då när jag har förgasare?

8 156 Inlägg
14 maj 2008

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Med.lem
3 759 Inlägg
14 maj 2008
Phaetoon skrev:
http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php

Bra sida

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

305 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
Vad är det för storlek på orginal munstycket?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
14 maj 2008
Öppna och kolla, är ju inte säkert att det sitter ett orginalmunstycke i wink

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 maj 2008
Tar MAX 5min innan det börjar drälla in svar om att det visst bara är att tanka E85 och se glad ut, inga problem alls (utom att den inte startar när den är kall och går skitslött.)  Men de detaljerna verkar folk åsidosätta...

skall du få motsvarande egenskaper på E85 som du idag har på Bensin så krävs det justering av förgasare, justering tändning samt översyn av slangar och packningar som kommer i kontakt med E85.

Tänk även på att du måste köra en tank bensin då och då för att motorn inte skall klägga igen med rött färgämne som finns i E85. Så att bygga om förgasaren är lite dumt i den aspekten. Jag har inte kört många mil på E85 och det ser ut som torkad blandsaft på ventiler och i insugskanaler.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Volvonörd
1 187 Inlägg
14 maj 2008
Gillberg skrev:
Hej har börjat läst lite om etanol. och som jag har fattat det så ska det bara vara att tanka i etanol och kö i min 740. men rätta mig snälla fall jag har fel. jag undrar om det går att kö på etanol i min 740 jag har en
b230 förgasar motor. med sport luft filter.  så jag är tacksam för hjälp.

Prata med HockeyLinda här på gorg.. Hon kör en etanolkonverterad 740.. Bara ett litet tips...

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

2 072 Inlägg
14 maj 2008
kör på 50% etanol 50% bensin.. så har du inga problem.. inga modd behöves big_smile

Sandzoo i da house

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 maj 2008
sandzoo skrev:
kör på 50% etanol 50% bensin.. så har du inga problem.. inga modd behöves big_smile

du ser... tog dock 6min och inte 5 som jag trodde...

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

305 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
Som jag förstod gudien rätt så ska man bara bytta munstycke så den får mer bensin.
Men då är min fråga är det lönt att köra på e85 det är biligare men det dricker ju mer så tjänar man på det?

Evolution
1 627 Inlägg
14 maj 2008
Gillberg skrev:
Som jag förstod gudien rätt så ska man bara bytta munstycke så den får mer bensin.
Men då är min fråga är det lönt att köra på e85 det är biligare men det dricker ju mer så tjänar man på det?

dricker kanske 2 dl mer men idagens läge skiljer det 5 kr litern mellan etanol och bensin

Fäll ner pungen och landa

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 maj 2008
Gillberg skrev:

Nej du tjänar inget, bilen drar 40% mer. kostnaden för konvertering tillkommer också.

sen måste du då och då köra en tank bensin för att ta bort färgämnet som sagt

2 072 Inlägg
14 maj 2008
torpis skrev:
sandzoo skrev:

du ser... tog dock 6min och inte 5 som jag trodde...

precis tongue har kört på 50/50 utan problem.. lite slöare blir de men knappt skillnad..

5min 48sek wink

Sandzoo i da house

Sök