3437
Sök

Etanol konvertera Volvo 740 - 87 (Förgasarmotor)

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
25 februari 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, tänkte höra om någon vet vad som krävs för att konvertera min 740 till etanol, och en möjligpris idé tongue

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

905 Inlägg
25 februari 2008
#2
75% vet jag en som har kört på i en förgasar 240 utan ingrepp så det borde du väl också kunna klara 100% om du drar åt choken lite grann kanske.

Bärs!
3 456 Inlägg
25 februari 2008
#3
Körde 100% etanol i min gammla 740, B230A maskin med rejält uppställd förknasare...
den gick nästan lika bra som på 95, men drog typ aldrig under 1,5l/m... roll

Garaget.org peakade 2008.

The one and only
1 091 Inlägg
25 februari 2008
#4
Jag konverterade en A motor genom att slipa ner nålen till lagon storlek, gick lika bra som på 95oktan men den spikade o glödtände inte alls längre smile Men hur man gör på en K motor har jag inte en aning om roll

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

8 156 Inlägg
25 februari 2008
#5
K-motorn är väl en slags "hybrid"-motor? Dvs utrustad med en elektronisk insprutningsförgasare?
Kanske går att ställa om insprutet på något sätt?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

20 Inlägg
26 februari 2008
#6
Aga_Diff skrev:
Körde 100% etanol i min gammla 740, B230A maskin med rejält uppställd förknasare...
den gick nästan lika bra som på 95, men drog typ aldrig under 1,5l/m... roll

vart tankar man 100% etanol??

mvh


Norrlänning
1 453 Inlägg
26 februari 2008
#7
LindqvisT_Volvo skrev:
Aga_Diff skrev:
Körde 100% etanol i min gammla 740, B230A maskin med rejält uppställd förknasare...
den gick nästan lika bra som på 95, men drog typ aldrig under 1,5l/m... roll

vart tankar man 100% etanol??

mvh

haha wink  Läkarsprit är 99%... sen blire nog lite svårt tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

905 Inlägg
26 februari 2008
#8
Ellertz skrev:
LindqvisT_Volvo skrev:
Aga_Diff skrev:
Körde 100% etanol i min gammla 740, B230A maskin med rejält uppställd förknasare...
den gick nästan lika bra som på 95, men drog typ aldrig under 1,5l/m... roll

vart tankar man 100% etanol??

mvh

haha wink  Läkarsprit är 99%... sen blire nog lite svårt tongue

tror inte han syftade på att det är bara 85% etanolen i e85en på macken. på vintern är det nog till och med bara 75%

Norrlänning
1 453 Inlägg
26 februari 2008
#9
Testa dej fram.. ja började 50/50, nu kör ja ren E85 utan problem smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

551 Inlägg
26 februari 2008
#10
e de samma sak med b230f eller?

Volvo For Life =)

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
26 februari 2008
#11
volvo__matte skrev:
e de samma sak med b230f eller?

Nej, du behöver ge motorn fetare blandning för att den ska gå bra. Finns olika sätt, högre bränsletryck, större spridare, flexitune osv.


551 Inlägg
26 februari 2008
#12
Marcus_89 skrev:
volvo__matte skrev:
e de samma sak med b230f eller?

Nej, du behöver ge motorn fetare blandning för att den ska gå bra. Finns olika sätt, högre bränsletryck, större spridare, flexitune osv.

Måste man göra allt de ?big_smile
Senast redigerat av volvo__matte (26 februari 2008)

Volvo For Life =)

The one and only
1 091 Inlägg
26 februari 2008
#13
volvo__matte skrev:
Marcus_89 skrev:
volvo__matte skrev:
e de samma sak med b230f eller?

Nej, du behöver ge motorn fetare blandning för att den ska gå bra. Finns olika sätt, högre bränsletryck, större spridare, flexitune osv.

Måste man göra allt de ?big_smile

Nix en av dom nämnda sakerna räcker wink På f motorn är det enklast/billigast att trycka ihop orginal btr:en några mm så man får högre soppatryck.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

812 Inlägg
27 februari 2008
#14
att konvertera en k motor kan ja inte rekomendera av egen erfarenhet.. min gick knapt framåt XD fast soppan typ ran raktigenom tongue påstäld som fan men gick dåligt som fan på e85 och gick bra på 95 tongue

man lever bara en gång..

4 001 Inlägg
27 februari 2008
#15
bland det viktigaste när man konvertera till E85 är att man ställer in tändning/bränsle/kam rätt, att bara tanka E85 är inte lönande för då drar dom så j*vla mycket mer soppa.
Plana toppen ett par millimeter är inte heller fel så man får upp kompförhållandet en del.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#16
kolvas skrev:
bland det viktigaste när man konvertera till E85 är att man ställer in tändning/bränsle/kam rätt, att bara tanka E85 är inte lönande för då drar dom så j*vla mycket mer soppa.
Plana toppen ett par millimeter är inte heller fel så man får upp kompförhållandet en del.

De är inte mitt område precis, ingen mulle meck jag inte roll

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#18
Vet du vart man köper såna? smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination


Sök