3151
Sök

Motorn går dåligt varm, fel på LMM?

45 Inlägg
3 maj 2008
Trådstartare
#1
Hejsan

Kan börja med att tala om att jag har en Mazda 626 2.5i 1992. (V6a).

Har haft rätt mycket problem med den bilen den senaste tiden. Just nu är det problem med motorn. Den går perfekt när den är nystartad, men när den börjar bli varm så börjar den hacka och får problem med att komma upp i högre varv, eller komma upp i varv snabbt. Det går dock bra om man är väääldigt försiktigt och gasar sakta.

Om man står på tomgången och gasar så är det precis som att bilen har fått jättelågt varvstopp. Ifall man trycker gasen i botten så stannar den på 2.5k till 3.5k RPM, om man sedan släpper gasen så hoppar den upp 500RPM för att sedan går ner. Visar det att det är nånting galet med Luft / Bensin-blandingen? Kanske är LMMn som är trasig? Behövde demontera den när jag bytte fördelarlock, så den kanske gick sönder då? Men då skulle väl bilen gå dåligt när den är kall också? :S

Jag läste någonstans här på forumet att om man tar lös kontakten på LMMn och testar att köra då, så ska den ungefär gå lika dåligt. Men om jag testar det så går den mycket, mycket sämre, och dör direkt.

Så, mina frågor är:

1. Vet någon vad som kan orsaka detta? Alla tips är välkomna! smile
2. Hur kan man kolla om LMMn är trasig på andra sätt?
3. Kommer min bil någonsin att gå ordentligt? Haha.


252 Inlägg
4 maj 2008
#2
tjena!

Har ett liknande problem på min ford probe, som för har en v6:a från mazdas 626:a. Har du Vris på din v6:a? Till dessa "pumpar" går det en helt del vakumslangar, kolla så att dom inte är sprukna. Får du upp några felkoder?


/Andrée

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 maj 2008
#3
Tycker det låter som temperaturgivaren till insprutningen. (kan vara olika givare till tempmätare o dator) Givaren har gått sönder o står på ett visst värde hela tiden, mao märker aldrig insprutningen att motorn blir varm o ger den för mkt bensin. Hade det felet på våran van o då gick den skit o drack väl typ 10 liter milen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

252 Inlägg
4 maj 2008
#4
henke_99 skrev:
Tycker det låter som temperaturgivaren till insprutningen. (kan vara olika givare till tempmätare o dator) Givaren har gått sönder o står på ett visst värde hela tiden, mao märker aldrig insprutningen att motorn blir varm o ger den för mkt bensin. Hade det felet på våran van o då gick den skit o drack väl typ 10 liter milen...

Jo, det kan nog vara så! Det sitter 3 givare vid den övre kylslangens utlopp. Kan säkert vara någon utav dom som krånglar!

Kolla även detta Gurkaa!


/Andrée

45 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#5
Hum, tre frågor:

Vad är Vris? Hehe.

Är det någon som vet Ohm-talet som tempgivaren borde ha när den är kall resp "kör"varm?

Alla vaacumslangar går till två stycken "pumpar", som i sin tur reglerar en trottel eller liknande i motorn. Det sitter alltså två stycken på min motor, båda sitter nära torpedväggen. Hur ska dom här reagera när man kör / varvar / värmer upp motorn. Såhär är det iaf för mig:

När jag startar motorn och den är kall så rör sig ingen av "spakarna". Efter att man har varit ute och kört den varm och öppnar huven och kollar igen så har en av "pumparn" ändrat spakens läge max. Den andra är precis som när motorn är kall. Är det det som är felet? Jag har ingen som helst aning om vad dessa "pumpar" gör. Är det någon som skulle kunna förklara?

Var föresten och tankade bilen nyligen och den har tragit väldigt mycket mer soppa än vanligt. Så det låter som om bilen tror att motorn alltid är kall. Får ta och kolla upp tempgivarna.. Om nu någon har några ohmtal jag kan kolla mot. wink


689 Inlägg
6 maj 2008
#6
Jag tycker de låter som att de e lamndasonden som e kass.. prova att dra ur kontakten på den o kör o se om den går bättre då

45 Inlägg
6 maj 2008
#7
spridare kan dra tjuv luft , ta startgas å spruta på dom om bilen dör så har hittat felet ...

45 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#8
Okej, hum. Grejjer är den att, utan att vi har gjort något, så går bilen helt perfekt nu. Mycket underligt. Frågan är om, eller rättare sagt när, den kommer börja gå dåligt igen, och vad det kan vara som är fel. :S


Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 maj 2008
#9
är så tröttsamt med fel som försvinner av sig självt :/men tror fortfarande på nåt som har med tempgivaren o göra. eftersom bilen nu fungerar igen så behöver den ju itne vara trasig utan kan ju va glapp i nån kabel till den. och angående att mäta motståndet i den, mät först när bilen är kall o sen när den är varm. då ska ju motståndet ha ändrats i den... går ju även o köpa en ny givare, dom brukar inte vara så dyra, typ 100-200 kr.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

45 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
#10
Smart tänkt Henke. Får ta och göra det om bilen börjar gå dåligt igen.. :p
Ja, det är verkligen jobbigt. Nu vågar man knappat köra någonstans ifall bilen skulle bli knasig igen =/


252 Inlägg
18 maj 2008
#11
Gurkaa skrev:
Hum, tre frågor:

Vad är Vris? Hehe.

Är det någon som vet Ohm-talet som tempgivaren borde ha när den är kall resp "kör"varm?

Alla vaacumslangar går till två stycken "pumpar", som i sin tur reglerar en trottel eller liknande i motorn. Det sitter alltså två stycken på min motor, båda sitter nära torpedväggen. Hur ska dom här reagera när man kör / varvar / värmer upp motorn. Såhär är det iaf för mig:

När jag startar motorn och den är kall så rör sig ingen av "spakarna". Efter att man har varit ute och kört den varm och öppnar huven och kollar igen så har en av "pumparn" ändrat spakens läge max. Den andra är precis som när motorn är kall. Är det det som är felet? Jag har ingen som helst aning om vad dessa "pumpar" gör. Är det någon som skulle kunna förklara?

Var föresten och tankade bilen nyligen och den har tragit väldigt mycket mer soppa än vanligt. Så det låter som om bilen tror att motorn alltid är kall. Får ta och kolla upp tempgivarna.. Om nu någon har några ohmtal jag kan kolla mot. wink

VRIS är de två pumpar som sitter vid torpeden. Betyder variable resonance intake system. Den gör så att luften går alternativa vägar vid olika varvtal för att göra motorn så effektiv som möjligt. Du ser den ena vakumklockan till höger i motorrummet. Den åker in när du startar motorn och går ut vid 3000 varv för att sedan stängas vid 5000 varv igen. Sitter en till sån klocka under insuget. Man kan se den om man tittar noggrant vid trottelhuset.

Angående att bilen drar mycket kan vara att lamdasonderna inte fungerar till 100. Då går bilen i öppet loop och skickar in bränsle efter ett förinställt program i PCM:en.
Senast redigerat av Kickboxer (18 maj 2008)


Sök