Skriver en ny tråd då jag inte fick svar i den förra.
Någon som är bra på BMW som vet varför den knackar? det knackar fram i motorn, kan det vara något med kam kedjan? eller kamkedje spännarna? Det knackar bara på tomgång när den är varm, känns inte så himla bra att köra med det kanske, tacksam för svar ) // Anders
plocka bort ventilkåpan och dra säkrigen till soppa pumpen sen kör du den på startmotorn och då kommer du se ifall ventilerna inte går rätt annars säljer du den till mig ^^
En bekant har ett liknande problem, ett tickande på en eller två ventiler, vi ställde in ventilspelet men fick inte bort problemet. Lyftare säger ni, i en vipparmstopp då? Någon som har erfarenhet av detta?
Är det ett klapprande ljud, så är det VANOS, kan nästan garantera dig att den bör uppgraderas med distansbrickor och nya skruvar om den har gått närmare 25k mil. Tror det va årsmod 92 och 93 som hade problem med det efter 20k mil.
hösten 92 henrik men som du oxå säger så brukar dom slitas med milen. Jag bytte fjäderbrickor och några skruvar = tyst motor igen och låg bränsleförbrukning. Körde på 0,74 med vinterdäck en långkörning.
det var dit jag ville komma...vanos kom ju -93 och är ganska vanligt att det blir slitet efter årens lopp...
Okej, mjo det är vanos på min... men ska höra med en bmw verkstad och se vad dom säger, har hört att det är svin dyrt att byta vanosen så hoppas man slipper det i alla fall
Generellt sett kan man säga: tick = ventiler tick/knack = lyftare rassel = kamkedja klapper = vanos
Och om de nu skulle vara vanos som strular så behövs det förhoppningsvis bara bytas dom där fjäderbrickorna och skruvarna jag pratade om, kostade 400:- till min + 5h jobb på bmw-verkstad.
Generellt sett kan man säga: tick = ventiler tick/knack = lyftare rassel = kamkedja klapper = vanos
Och om de nu skulle vara vanos som strular så behövs det förhoppningsvis bara bytas dom där fjäderbrickorna och skruvarna jag pratade om, kostade 400:- till min + 5h jobb på bmw-verkstad.
Okej, låter mest troligt att det är "klapper" skulle jag tro.. okej, får väl åka dit och se vad dom säger men om det är det, är det någon fara att köra med det?
Nej, det är nog ingen fara. En sak som jag märkte var att bilen hade pulserande acceleration runt 4000rpm. Kändes som bilen hackade till lite. Det försvann efter renoveringen.
Nej, det är nog ingen fara. En sak som jag märkte var att bilen hade pulserande acceleration runt 4000rpm. Kändes som bilen hackade till lite. Det försvann efter renoveringen.
Okej, jo det har jag faktiskt märkt med. Låter faktiskt som det är samma fel som du hade. Tack för hjälpen!