3117
Sök

Knackande bmw,

17 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
Skriver en ny tråd då jag inte fick svar i den förra.

Någon som är bra på BMW som vet varför den knackar? det knackar fram i motorn, kan det vara något med kam kedjan? eller kamkedje spännarna? Det knackar bara på tomgång när den är varm, känns inte så himla bra att köra med det kanske, tacksam för svar smile) // Anders

Rapidoz
688 Inlägg
19 maj 2008
ventilknack?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

17 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
njae, rasslar gör det väl inte.. den låter precis som diesel knack ungefär.. eller hur man ska förklara

Gödseldräng
4 529 Inlägg
20 maj 2008
plocka bort ventilkåpan och dra säkrigen till soppa pumpen
sen kör du den på startmotorn och då kommer du se ifall ventilerna inte går rätt
annars säljer du den till mig ^^

3 235 Inlägg
20 maj 2008
Om den låter som en diesel kan det bero på dåliga ventillyftare.

Hur mycket har bilen gått?

Teknik Informatör
371 Inlägg
20 maj 2008
vilken årsmodell är det på bilen?

BMW E3 it takes one to catch one :)

Sidledesförare
268 Inlägg
20 maj 2008
En bekant har ett liknande problem, ett tickande på en eller två ventiler, vi ställde in ventilspelet men fick inte bort problemet. Lyftare säger ni, i en vipparmstopp då? Någon som har erfarenhet av detta?

Man vet aldrig, före man vet

vinnarskalle!
907 Inlägg
20 maj 2008
Är det ett klapprande ljud, så är det VANOS, kan nästan garantera dig att den bör uppgraderas med distansbrickor och nya skruvar om den har gått närmare 25k mil. Tror det va årsmod 92 och 93 som hade problem med det efter 20k mil.

Teknik Informatör
371 Inlägg
20 maj 2008
det var dit jag ville komma...vanos kom ju -93 och är ganska vanligt att det blir slitet efter årens lopp...

vinnarskalle!
907 Inlägg
20 maj 2008
hösten 92 henrik wink men som du oxå säger så brukar dom slitas med milen. Jag bytte fjäderbrickor och några skruvar = tyst motor igen och låg bränsleförbrukning. Körde på 0,74 med vinterdäck en långkörning.

Teknik Informatör
371 Inlägg
20 maj 2008
det är ju inte gjort för att hålla för evigt så enkelt är det...

17 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
engolf skrev:
Om den låter som en diesel kan det bero på dåliga ventillyftare.

Hur mycket har bilen gått?

Den har gått runt 17 000,

17 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
E3_Henrik skrev:
det var dit jag ville komma...vanos kom ju -93 och är ganska vanligt att det blir slitet efter årens lopp...

Okej, mjo det är vanos på min... men ska höra med en bmw verkstad och se vad dom säger, har hört att det är svin dyrt att byta vanosen så hoppas man slipper det i alla fall hmm

vinnarskalle!
907 Inlägg
20 maj 2008
Generellt sett kan man säga:
tick = ventiler
tick/knack = lyftare
rassel = kamkedja
klapper = vanos

Och om de nu skulle vara vanos som strular så behövs det förhoppningsvis bara bytas dom där fjäderbrickorna och skruvarna jag pratade om, kostade 400:- till min + 5h jobb på bmw-verkstad.

17 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Casy skrev:
Generellt sett kan man säga:
tick = ventiler
tick/knack = lyftare
rassel = kamkedja
klapper = vanos

Och om de nu skulle vara vanos som strular så behövs det förhoppningsvis bara bytas dom där fjäderbrickorna och skruvarna jag pratade om, kostade 400:- till min + 5h jobb på bmw-verkstad.

Okej, låter mest troligt att det är "klapper" skulle jag tro.. okej, får väl åka dit och se vad dom säger smile men om det är det, är det någon fara att köra med det?

vinnarskalle!
907 Inlägg
20 maj 2008
Nej, det är nog ingen fara. En sak som jag märkte var att bilen hade pulserande acceleration runt 4000rpm. Kändes som bilen hackade till lite. Det försvann efter renoveringen.

17 Inlägg
20 maj 2008
Trådstartare
Casy skrev:
Nej, det är nog ingen fara. En sak som jag märkte var att bilen hade pulserande acceleration runt 4000rpm. Kändes som bilen hackade till lite. Det försvann efter renoveringen.

Okej, jo det har jag faktiskt märkt med. Låter faktiskt som det är samma fel som du hade. Tack för hjälpen! smile

Sök