Jag är inte partisk, vill bara reda ut och rätta till den oftast missvisande allmänna uppfattningen/okunnigheten om 3000GT, och jag klandrar ingen, bilen är än idag ovanlig på Svenska vägar.
Vikt på min svensk sålda 3000GT -93:a var dryga 1600 kg original (allt är relativt)
Försäkringen kostar runt 3000:- / helförsäkrad helår om man är medlem i klubben.
Den var år 1989 när den första 3000GT rullade ut från Mitsu en "teknik stin bil", det är idag bara klassat som ren standard utrustning. inget som krånglar så länge man inte är där och fingrar själv.
Det är lätt att få tag i delar om man bara letar lite. och det finns expertis på bilen i Sverige. och visst kan vissa original delar vara dyra men sköter du bilen på ett normalt sätt så behöver du inte göra annat än vanlig service.
Att komma upp till ca 400 hp kostar på en 3000GT idag ca 13000:-. och det är inte många bilar som matchar det.
Motorn som sitter i är en V6 på 3 liter med beteckning 6G72 som har varit Mitsus ryggrad i väldigt många av deras modeller och är känd för sin driftsäkerhet och styrka. i 3000GT´n med dubbelturbo och 286hp för gen 1 och 320hp för gen 2. så motor komponenter är ingen brist vara.
Det fanns för ca 2 år sedan 279 reggade 3000GT bilar i Sverige, av dem är 6st -93:or svensk sålda till det facila priset av 595000:-, 55st 99:or togs åxå in men flertalet av dessa han gå på export då Sverige fick sälja dessa av mitsu för rea priset 395000:-
Andrahandsvärdet på 3000GT kan vara lite klurigt. det finns billiga 99:or och dyra 93:or, det som bestämmer priset är nästan oavsett årsmodell är skicket, du får vad du betalar för.
Saab viggen är en mycket fin bil det åxå.
Mvh/Fredric
RACE ON!