2763
Sök

Fordon - personbilsteknik ?

Smålänning
7 883 Inlägg
26 februari 2007
Jag velade om inriktning i 1:an på fordonsprogrammet om jag skulle välja personbilsteknik eller lastbilsteknik, sen frågade jag min lärare och sa att jag ville göra stora reparationer där man får använda huvudet och då sa han lastbil, och jag har inte ångrat mig.

Jag ville först gå maskinteknik, jordbruk, men det gick ut p.g.a pollenalergi så det blev lastbil/bussteknik.

Var ute på praktik förra året, och ska ut om 2 veckor. Praktisera på scaniaverkstad.

Ett tips om du vill jobba med fordon och tjäna pengar är att bli elektriker. Tyvärr så gillar inte jag el så mycket, men jag är hyfsad på teknisk engelska istället. Vi fick nämligen en kurs där vi fick lära oss teknisk engelska.

Fordonsprogrammet är precis vad du gör det till. Vill du plugga och bli något stort inom fordon så kan du det, eller så skaffar du dig bara g i alla ämnen och glider igenom så blir du servicetekniker.

Det enda jag saknar i min kurs är svetsteknik. Men man får väl lära sig själv tongue

Lycka till med ditt val.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

104 Inlägg
26 februari 2007
MM inte lätt att välja program och linje,,
men vill bara tipsa om du gillar hantverk och gillar fina resultat så skall du nog testa på lackering..

Bara för å tipsa lite..

MVH adde

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!

Knegare
718 Inlägg
26 februari 2007
Jag tänkte som dig.. Jag gick fordon första året och täntke hela tiden vad jag ville jobba med.. När jag gått ett halv år hoppade jag av, just före påsk och kom fram till att jag ville bli något annat.. Något jobb med människor. Nu går jag Barn och Fritid så det kan fort svänga..

Själv ska jag bli förskolelärare eller specialpedagog..

Hoppas du valde rätt linje för dig :b

William 2009-02-20

1 926 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
landa_in_racing skrev:
MM inte lätt att välja program och linje,,
men vill bara tipsa om du gillar hantverk och gillar fina resultat så skall du nog testa på lackering..

Bara för å tipsa lite..

MVH adde

Jo lakerare har jag tänkt på förut smile Syrrans kille äger en lackeringsfirma, ska ta o snacka med honnom någon dag o höra lite.. Fast mekaniker lär mer lockande..

1 926 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
Jag velade om inriktning i 1:an på fordonsprogrammet om jag skulle välja personbilsteknik eller lastbilsteknik, sen frågade jag min lärare och sa att jag ville göra stora reparationer där man får använda huvudet och då sa han lastbil, och jag har inte ångrat mig.

Jag ville först gå maskinteknik, jordbruk, men det gick ut p.g.a pollenalergi så det blev lastbil/bussteknik.

Var ute på praktik förra året, och ska ut om 2 veckor. Praktisera på scaniaverkstad.

Ett tips om du vill jobba med fordon och tjäna pengar är att bli elektriker. Tyvärr så gillar inte jag el så mycket, men jag är hyfsad på teknisk engelska istället. Vi fick nämligen en kurs där vi fick lära oss teknisk engelska.

Fordonsprogrammet är precis vad du gör det till. Vill du plugga och bli något stort inom fordon så kan du det, eller så skaffar du dig bara g i alla ämnen och glider igenom så blir du servicetekniker.

Det enda jag saknar i min kurs är svetsteknik. Men man får väl lära sig själv tongue

Lycka till med ditt val.

Lastbildmekaniker skulle jag också kunna tänka mig smile Verkar lite roligare med stora reperationer som du säger.. Så känar dom lite bättre.. Fast det har jag ett tag till o tänka över..

1 926 Inlägg
26 mars 2007
Trådstartare
Någon som har nån mer åsikt ??
Senast redigerat av Spelis (26 mars 2007)

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
27 mars 2007
Vad sägs om lastbilschaufför då? Går sj på den utbildningen, och jag tycker det är hur kul som helst! Men sen ska det ju nämnas att jag har haft mitt intresse för lastbilar rätt länge. smile

Allt för den där jävla hatten!

med lem
1 925 Inlägg
27 mars 2007
jag går maskin & lastbilsteknik ! trivs hur bra som helst, är skitkul ! lite tyngre saker att jobba med,,,o bilar lär man sig tillräckligt med på fritiden tongue

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Skogs Arbetare
413 Inlägg
27 mars 2007
Gick jordbruk , teknik, men jobbar idag som chafför, rekomenderar lastbilschaffis eller budförare till alla. ganska soft....

Go For It!!

1 926 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
THEBADGUY skrev:
Vad sägs om lastbilschaufför då? Går sj på den utbildningen, och jag tycker det är hur kul som helst! Men sen ska det ju nämnas att jag har haft mitt intresse för lastbilar rätt länge. smile

nee det är inte riktigt vad jag vill göra.. sitta still hela dagarna.. usch nee, det räcker med de jag sitter framför skärmen...

1 926 Inlägg
27 mars 2007
Trådstartare
Ja ni gott folk.... Alla bara tjatar på mig att mekaniker bara är ett skitjobb med dåligt betalt, tunga lyft , skitigt osv... Okej jag håller med om att det kanske inte är världens bästa jobb men  om jag skulle gå det är det för självkänslan.. Det enda jag är säker på just nu är fordon, annars har jag ingen aning om vad jag vill gå eller bli... Jag vill bara gå en så kort utbildning som möjligt och få så bra betalt som möjligt... Då jag inte är något läshuvud.

Är det någon som har något tips på vad man kan gå ? ( jag vet att jag själv ska välja efter mina tankar, men jag behöver verkligen tips då jag inte ser så ljust på fordons linjen längre )

Så någon snäll som kan tipsa mig med något sjyst arbete ? berätta gärna lite om det o vad man känar osv.. Jag vet verkligen inte vad jag ska gå om jag inte går fordons linjen, och den ser jag inte lika ljust på längre då jag börjar fatta att det inte är så bra betalt osv.. Meka kan man ju trots allt göra på fritiden...

Behöver verkligen hjälp nu, börjar få beslutångest.. Och det är inte långt kvar innan jag ska göra sista valen, då kan jag inte ändra mig sen hmm

obs : stavfel...

56 Inlägg
27 mars 2007
tjena..jag går sista terminen på mtg Motorbranschens tekniska gymnasium i göteborg..har inte många veckor kvar nu..ångrar inte mig en sekund att ja valde detta yrke..ska bli bilmekaniker/personvagnstekniker..sattsa på det om du gillar att mecka med bilar.

MVH Sandman

Student
96 Inlägg
21 maj 2008
Lönen är inte så dålig som folk säger 18000-20000 i månaden efter skatt om du blir en någorlunda bra mekaniker. men tänk också på att det är lättare att lära sig saker man tycker är roligt smile  Fråga till Sandman88: tänkte du läsa vidare inom fordon är nämligen sugen på det men vet inte hur/vart, tack på förhand smile

ne men gud, här luktar ju kiss

689 Inlägg
21 maj 2008
Flatout skrev:
Lönen är inte så dålig som folk säger 18000-20000 i månaden efter skatt om du blir en någorlunda bra mekaniker. men tänk också på att det är lättare att lära sig saker man tycker är roligt smile  Fråga till Sandman88: tänkte du läsa vidare inom fordon är nämligen sugen på det men vet inte hur/vart, tack på förhand smile

gick fordon i skolan men har valt att inte jobba med det för se e så dåligt betalt.. hmm 18000 -20000 efter skatt? vilken verkstad betalar så bra? och e de i sverige då?
känner 7 stycken som e bilmekaniker o ingen av dom tjänar så bra

234 Inlägg
21 maj 2008
Alla jobb är väl välbetalda egentligen, beror väl på vad man själv har för normer.

Själv Går jag Fordonslinjen Med Inriktinig Mc ( inriktingen startar dock till hösten)

Det ända DU ska tänka på är vad DU vill & vad DU är intreserad av.

Själv hade jag mycket besluts ånget, tex: vilken linje måste jag plugga vidare efter, hur välbetalt är det jobbet? osv.

Tillsist valde jag det JAG var intresserad av Och det Jag ville syssla med. Lön & sånt kommer i efterhand.

Tänk på det. Jag trivs jätte bra på Fordonslinjen, 2 fulldagar i verkstaden och dom 3 andra går åt till andra ämnen.

Men tänk i varjefall på vad DU VILL! Och vad DU vill jobba med och vad DU är intreserad av !!

Lycka till!

/ oxox Kita

Motorcyklar <3

1 353 Inlägg
21 maj 2008
Jag går på en Helt praktisk utbildning, 60-70% av utbildingen sker på Arbetsplats / praktik.
En skola i Baggiums Praktiska Gymnasium, ägs av nåt danskt företag tongue

Redan första veckan fick vi börja skruva med bilar för att visa hur mycket vi kunde.

jag går arbetslös i 2 dagar ifrån studentdagen räknat.
har möjlighet att läsa vidare på högskola om jag vill det också, men ingenting jag planerat att göra ^^

tänker bo hemma i 1 - 2 år och bara jobba röven av mig och bli rik smile

men som sagt, Tänk igenom vad DU vill göra för nåt.

tips, kika in på www.praktiska.se
där finns alla Praktiska skolor i sverige med, står inte vilken stad du bor i, men har du tur finns det en i din stad smile
Jag valde den för att slippa sitta och läsa så mycket i skolan, och det har jag inet gjort heller.
minst 2 dagars praktik i Veckan, VARJE skolvecka i 1'an.
sen 3 Dagar i 2'an
och 4 Dagar 3'an.

Stora chanser att få jobb direkt efter också eftersom du är på samma företag och gör din praktig hela utbildningen.
Senast redigerat av Batta (21 maj 2008)

There's no replacement for displacement

1 353 Inlägg
21 maj 2008
n_andersson skrev:
Flatout skrev:

gick fordon i skolan men har valt att inte jobba med det för se e så dåligt betalt.. hmm 18000 -20000 efter skatt? vilken verkstad betalar så bra? och e de i sverige då?
känner 7 stycken som e bilmekaniker o ingen av dom tjänar så bra

18 000 - 20 000 i månaden är inte så svårt att firra som mekaniker.
Kanske inte direkt efter gymnasiet, men, med tiden blir man ju snabbare, och arbetar man snabbare hinner man med mer jobb under en arbetsdag = mer pengar.
sen så får man förmodligen påök också efter visst antal månader/år på samma firma ^^

There's no replacement for displacement

Sök