3347
Sök

HJÄLP! Vilka däck ska man välja??

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
Hej hej jag ska köpa nya 235/40 18 däck till min bil och nu undrar jag vilka däck är bäst av typ Good Year modellerna Excellence, Eagle F1 och Eagle F1 Asssymetric?? Kör med Excellence nu och är nöjd MEN Eagle F1 har ju så snyggt mönster.

Har även en fundering på detta Vredestein som nog har det tuffaste mönster jag nånsin sett, nån som vet om Vredestein är good shit eller helt enkelt bara shit? Kolla länken för att se hur det ser ut

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d … amp;Achse=

Visst fan är det snyggt!!?? smile Så kom in med tips råd och förslag nu på vad jag borde köpa, alla dessa däck ligger ju ganska lika i pris på www.dackonline.se

Mvh Andreas

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
Hmm vad betyder förresten det där XL som står efter vissa däcksbeteckningar?? Samma däck finns ju ibland med samma modellbeteckning men den ena heter XL på slutet och den andra gör det inte, nån som vet vad som menas?

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
shit pommesfrites är det ingen som har stenkoll på däck tro? smile

4 554 Inlägg
23 maj 2008
fins de säkert men en hel del jobbar vid den här tiden och förvänta dig inte svar på knappt en timma mitt på dagen
det är inte tillåtet att skriva inlägg för att lyfta tråden

424 Inlägg
23 maj 2008
Har inte provat någon av dom du nämner. Men jag kör ContiSportContact 3 (235/40 18"). Grymt bra däck!
Senast redigerat av C70 (23 maj 2008)

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
Ja dom continental borde vara riktigt bra, rekommenderat pris över 3000kr styck såg jag smile Känner mig lite töntig nu men jag är även ute fter ett snyggt mönster på däcken men självklart är prestanda osv på däcket viktigast, men kan man kombinera det med ett vansinnigt snyggt mönster så vore det ännu bättre smile

120 Inlägg
23 maj 2008
Vredestein är ju kvaliserade som riktigt bra prestandadäck i både USA och Tyskland.
Har haft ett par dubbfria ifrån denna tillverkare och var riktigt nöjd.
I övrigt har jag uppfattningen om att Goodyear Eagle är bra däck, kanske lite mjuka men inte hälften så illa som Toyo.
Själv kör jag med Bridgestone och är supernöjd med greppet. Negativt med dem är att de är lite tunga och låter kanske aningens mer än mjukare däck.
Men annars bra grepp och bra hållbarhet!

Henrik "Orientexpressen" Svensson

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
läste nåt test nyss som var gjort i england och då blev Vredestein däcket två klart före däcket på tredje plats och endast knappt slaget av Good Year Eagle Fi Assymetrico eller hur fan det nu stavas ;smile Känns nog kanske som man vågar chansa och köpa Vredestein ändå

2 126 Inlägg
23 maj 2008
HadesInFlames skrev:
Hmm vad betyder förresten det där XL som står efter vissa däcksbeteckningar?? Samma däck finns ju ibland med samma modellbeteckning men den ena heter XL på slutet och den andra gör det inte, nån som vet vad som menas?

XL= Extra Load Passar även till lite tyngre bilar typ suv:ar mm (Så fattade jag det som iallafall) Rätta mig gärna om jag har fel!

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
så här står det 235/40 ZR18 95Y XL jag undrar vad som är hastighetskoden?? är det ZR 240Km/h eller är det Y som väl är 300Km/h??OM det är 240km/h så känns ju det alldeles för dåligt ärligt talat

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
Big_JN skrev:
HadesInFlames skrev:

XL= Extra Load Passar även till lite tyngre bilar typ suv:ar mm (Så fattade jag det som iallafall) Rätta mig gärna om jag har fel!

aha tror du helt säkert har rätt där, det verkar logiskt, vet du även vilket som är hastighetskoden på det jag skrev?

136 Inlägg
23 maj 2008
som sagt, XL har och göra med att stommarna är lite kraftigare än vanligt, utav goodyear däcken du valde skulle jag välja F1;an lagt om många sånna och det är bra skit helt enkelt, väger en del dock.

om du vill ha riktigt tufft mönster kombinerat med bra väghållning ska du kika på Regal Racing som tillverkas av dunlop http://www.nordendack.se/img2.php/popup/399/315/images/Racer.jpg

annars kan du ju kika lite yokahama och toyo tires också, fina grejjer

VW Passat 1.8T. 97-

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
ja det där var fan inte illa till utseendet smile men är det nån som vet vad detta betyder när det gäller max hastighet??   235/40 ZR18 95Y XL  har läst mig till att Y betyder 300Km/h som sagt men ZR betyder 240Km/h så jag blir fan inte klok på detta riktigt liksom. Om däcket tål max 240Km/h och man kör i säg 260-270Km/h i en stund vad händer då??? mkt frågor men jag är ju inte direkt Kung på detta med däck ;smile

136 Inlägg
23 maj 2008
y står som du säger för en hastighets klass y=max 300km/h det är vad däcket är godkännt att det ska klara, kör du över det så är det ju lite på eget bevåg om jag säger så ;D jag har kört 200km/h med ett vinterdäck som är klassat till 160km/h inget hände, men ett annat däck och en annan gång, ja då kanske de smäller, så man bör ta det här med hastighets klasserna på allvar!

VW Passat 1.8T. 97-

2 337 Inlägg
23 maj 2008
ZR är väl 240+ om jag inte minns fel.

Här:

Hastighetsindex     H - 210 km/h
Q - 160 km/h     V - 240 km/h
R - 170 km/h     W - 270 km/h
S - 180 km/h     Y - 300 km/h
T - 190 km/h     ZR - 240 +
U - 200 km/h     ZR + Y - 300 +

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
Sarge skrev:
ZR är väl 240+ om jag inte minns fel.

Här:

Hastighetsindex     H - 210 km/h
Q - 160 km/h     V - 240 km/h
R - 170 km/h     W - 270 km/h
S - 180 km/h     Y - 300 km/h
T - 190 km/h     ZR - 240 +
U - 200 km/h     ZR + Y - 300 +

ok då tolkar jag det du skriver som att jag kan köra i MINST 300Km/h med det däcket? Det känns ju betryggande i så fall för jag lär inte vara i närheten av att komma upp i 300 med Saaben haha men 240 är ju däremot inga problem

2 337 Inlägg
23 maj 2008
Precis. Har du Y eller ZR ska det räcka till på de flesta "normala" bilar, Y och ZR tillsammans räcker till allt. De flesta däck med hastighetsindex 200+ tål väl att köras i högre hastigheter i korta intervall, men inte under längre perioder.
Senast redigerat av Sarge (23 maj 2008)

2 337 Inlägg
23 maj 2008
För övrigt tycker jag du ska skaffa Eagle F1 däck. Jag tycker det är klart snyggast med pilmönstret i däcket :p

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
23 maj 2008
Trådstartare
jo jag håller md att Eagle F1 är sjukt snyggt, men det är tydligen en utgående modell och Vredesteins är helt nytt och deras top of the line plus att mönstret är tufft och snyggt det oxå så jag tänkte att då kanske man är lite unik en stund iaf tills allt fler hunnit köpa däcken smile men tack som fan för alla tips och råd!!

Sök