Tjenare!
Vart sugen på å ta mc-kort sen jag fyllde 16 och nu är jag snart 20 och tänkte satsa på ett mellanklass / A-begränsad till att börja med.
Men jag har lite grejer jag funderar på:
Måste man söka ytterligare ett körkortstillstånd just för motorcykel?
__
Ja
__
När jag ska övningsköra, måste jag övningsköra med en som har mc-kort eller räcker det med B-körkort?
__
Handledaren måste ha A-kort
__
Kan jag ha en arbetskamrat(med A-körkort) som övningskörningsledare? Kan man söka för andra utanför sin släkt?
__
Japp så länge dom haft A-kort i 5 år och blir godkända som handledare, dom behöver heller inte ta en sån där handledarkurs ssom för bil.
__
Hur många lektioner behöver jag ta ungefär? Har ju B-körkort sen snart 2 år tillbaka + att jag kört cross i från jag fyllde 4 tills jag blev 14 kanske(?) sen moped efter det..
__
Det är så olika, man tar bara dubbellektioner, kostar runt en tusenlapp per dubbellektion. Kanske 4-5 om du övningskör mycket, annars 8-10?
__
Är det någon idé att börja ta lektioner, läsa å så nu när vintern börjar närma sig eller bör jag vänta till våren igen ? (kan ju läsa teori å ta provet före, men är de värt att börja övningsköra?)
__
Som dom säger så är det svårt att hinna nu, bättre att läsa teori under vintern och satsa på körning till våren, teoriprov är bara att boka själv.
__
Måste man ha tillgång till egen hoj när man ska övningsköra med lärare och även vid uppkörning?
__
Nej inte om du är inskriven hos en körskola
__
Hur ska man ha råd att försäkra en motorcykel när ingen i släkten har A-körkort? kostar ju runt 10 papp på farsan på lite olika cyklar?
__
Jadu
Man får ta sig råd....
__
Vore lite kul å veta då ja tycker det börjar bli dags att skaffa hoj nu och så har ingen i familjen sånt kort så jag har ingen att fråga
__
Hoppas mina svar varit till hjälp, håller själv på med mc-kortet men har varit lat/pank så jag hoppas jag hinner få uppkörning i år eftersom jag klarade teorin redan i våras....
__
Tacksam för alla svar
__
Inga problem, hoppas det inte blev rörigt men jag sitter i telefon samtidigt som jag skriver
Lycka till!
__