3512
Sök

Frågor ang. mc-kort.

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
Tjenare!
Vart sugen på å ta mc-kort sen jag fyllde 16 och nu är jag snart 20 och tänkte satsa på ett mellanklass / A-begränsad till att börja med.

Men jag har lite grejer jag funderar på:

Måste man söka ytterligare ett körkortstillstånd just för motorcykel?

När jag ska övningsköra, måste jag övningsköra med en som har mc-kort eller räcker det med B-körkort?

Kan jag ha en arbetskamrat(med A-körkort) som övningskörningsledare? Kan man söka för andra utanför sin släkt?

Hur många lektioner behöver jag ta ungefär?  Har ju B-körkort sen snart 2 år tillbaka + att jag kört cross i från jag fyllde 4 tills jag blev 14 kanske(?) sen moped efter det..

Är det någon idé att börja ta lektioner, läsa å så nu när vintern börjar närma sig eller bör jag vänta till våren igen ? (kan ju läsa teori å ta provet före, men är de värt att börja övningsköra?)

Måste man ha tillgång till egen hoj när man ska övningsköra med lärare och även vid uppkörning?

Hur ska man ha råd att försäkra en motorcykel när ingen i släkten har A-körkort? kostar ju runt 10 papp på farsan på lite olika cyklar?

Vore lite kul å veta då ja tycker det börjar bli dags att skaffa hoj nu och så har ingen i familjen sånt kort så jag har ingen att fråga

Tacksam för alla svar smile

MVH DJ AGGWA big_smile big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

39 Inlägg
22 augusti 2007
jag tycker att du skall ringa runt närliggande trafikskolor och höra vad dom säger. sen tycker hag nog att du ska ta begrensat kort och sen vänta med mc köp och låta dig fylla 21 så får du tungtmc kort....

satt på en bensindunk och fick hålla i mig för kung och fosterland när man skulle gasa

139 Inlägg
22 augusti 2007
"Kan jag ha en arbetskamrat(med A-körkort) som övningskörningsledare? Kan man söka för andra utanför sin släkt?"

Jag vet att du kan söka med andra utanför din släkt! Där jag gjorde min senaste praktik skulle ta MC kort...sökte tillstånd med en annan som vart anställd där!

Maskin stundent!
218 Inlägg
22 augusti 2007
Vad gäller körkortsdtillstånd så tror jag inte att du ska behöva söka nytt, förutsatt att ditt gamla inte gått ut, kolla det med antingen vv eller nån körskolan de har koll på sånt.

Personen du ska övningsköra med måste ha A-behörighet, och haft körkort i minst 5 år utan avbrott.

Det ska gå att ha vem som helst som lever upp till kraven för att få vara övningskörningsledare, jag hade tex. syrrans sambo när ja körde för A1.

Hur många lektioner man behöver är ju väldigt individuellt, men har du mycket körvana och är effektiv under lektionerna så bör det inte krävas så många. Har du dessutom kört en hel del cross så lär du ju klara manöver delen rätt enkelt. Lita dock inte för mycket på erfarenheter från moppe körningen, allt man gjorde under moppe tiden som man tyckte vart skit smart visade sig helt fel. Körskolan hade ett helvete å få det ur huvet på mej iallafall. ;P

Jag hade nog väntat med körlektioner till våren, eftersom de inte har uppkörningstider för mc så där värst länge till (inte där jag bor iallafall). Är lite osäker men jag tror inte att the_spirit har helt rätt. När du fått ditt A med begränsning så övergår det till A utan begränsning inom 2 år, alltså inte när du fyller 21. Är inte helt 100 här. Inte för att vara moraltant men har man inte kört mc innan så duger A med begränsning gott och väl.

Ska du övningsköra på körskola ska de självklart tillhandahålla med mc (egentligen även med ställ och skydd, gjorde min körskola). Under uppkörningen fick jag låna körskolans mc, annars så finns det på vissa orter mc:s att låna på vv.

Hoj är dyrt att äga. Försäkringen är det som är den störrsta utgiften, finns ju de som bara ställer på den över dagen å sen ställer av den när de kommer hem igen. Gör inte så här själv då jag har en rätt billig premie på min 125:a. Men kolla gärna på sporthoj.com, där finns folk som har koll på allt inom mc.

Som sagt detta är som jag tror, kolla med vv eller en körskola så får du förhoppningsvis ett bra svar.

Lycka till!

//Rejad

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"

9 108 Inlägg
22 augusti 2007
Tjenare!
Vart sugen på å ta mc-kort sen jag fyllde 16 och nu är jag snart 20 och tänkte satsa på ett mellanklass / A-begränsad till att börja med.

Men jag har lite grejer jag funderar på:

Måste man söka ytterligare ett körkortstillstånd just för motorcykel?
__
Ja
__

När jag ska övningsköra, måste jag övningsköra med en som har mc-kort eller räcker det med B-körkort?
__
Handledaren måste ha A-kort
__

Kan jag ha en arbetskamrat(med A-körkort) som övningskörningsledare? Kan man söka för andra utanför sin släkt?
__
Japp så länge dom haft A-kort i 5 år och blir godkända som handledare, dom behöver heller inte ta en sån där handledarkurs ssom för bil.
__

Hur många lektioner behöver jag ta ungefär?  Har ju B-körkort sen snart 2 år tillbaka + att jag kört cross i från jag fyllde 4 tills jag blev 14 kanske(?) sen moped efter det..
__
Det är så olika, man tar bara dubbellektioner, kostar runt en tusenlapp per dubbellektion. Kanske 4-5 om du övningskör mycket, annars 8-10?
__

Är det någon idé att börja ta lektioner, läsa å så nu när vintern börjar närma sig eller bör jag vänta till våren igen ? (kan ju läsa teori å ta provet före, men är de värt att börja övningsköra?)
__
Som dom säger så är det svårt att hinna nu, bättre att läsa teori under vintern och satsa på körning till våren, teoriprov är bara att boka själv.
__

Måste man ha tillgång till egen hoj när man ska övningsköra med lärare och även vid uppkörning?
__
Nej inte om du är inskriven hos en körskola
__

Hur ska man ha råd att försäkra en motorcykel när ingen i släkten har A-körkort? kostar ju runt 10 papp på farsan på lite olika cyklar?
__
Jadu wink Man får ta sig råd....
__

Vore lite kul å veta då ja tycker det börjar bli dags att skaffa hoj nu och så har ingen i familjen sånt kort så jag har ingen att fråga
__
Hoppas mina svar varit till hjälp, håller själv på med mc-kortet men har varit lat/pank så jag hoppas jag hinner få uppkörning i år eftersom jag klarade teorin redan i våras....
__

Tacksam för alla svar smile
__
Inga problem, hoppas det inte blev rörigt men jag sitter i telefon samtidigt som jag skriver wink Lycka till!
__

2 933 Inlägg
22 augusti 2007
Trådstartare
okey, samma ramsa som att ta B-körkort alltså..

Har än så länge inte tänkt mig ha nåt värre än mellanklass.. klarar mig lätt på de effekterna man har mellan benen ändå smile

Har hört att det är lite krångligare på uppkörningarna med mc än bil??

Finns det speciella teoriböcker m.m. för just mc-kort med ?

Som planerna ligger till nu: skaffa tillståndet å alla andra papper.. Skaffa mig teoriböcker, skivor och detta där.. Låna / köpa en hoj (möjligtvis under vintern) lagom till våren och övningsköra lite.. (Skulle inte tro det är några större problem å få min arbetskamrat till att gå med på att vara övningskörarledare då han tycker om att glida runt lite på hojen sin)

Farsan sa me att farmor och farfar har sånt där "fusk" mc-kort som de fick på sin tid så där finns en möjlighet till..

Ska man ha med sig läraren/ledaren på hojen eller kan de åka efter på mc eller i bil ?

Har fattat som att de e på mc som gäller och att de inte går med bil ?!?

Och givetvis lite körletioner och sen så har jag förhoppningsvis kortet lagom till sommaren big_smile

mvh big_smile
Senast redigerat av dj_aggwa (23 augusti 2007)

2 933 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
nån som vet ?

498 Inlägg
23 augusti 2007
dj_aggwa skrev:

Har än så länge inte tänkt mig ha nåt värre än mellanklass.. klarar mig lätt på de effekterna man har mellan benen ändå smile

Har hört att det är lite krångligare på uppkörningarna med mc men??

Som planerna ligger till nu: skaffa tillståndet å alla andra papper.. Skaffa mig teoriböcker, skivor och detta där.. Låna / köpa en hoj (möjligtvis under vintern) lagom till våren och övningsköra lite.. (Skulle inte tro det är några större problem å få min arbetskamrat till att gå med på att vara övningskörarledare då han tycker om att glida runt lite på hojen sin)

Farsan sa me att farmor och farfar har sånt där "fusk" mc-kort som de fick på sin tid så där finns en möjlighet till..

Ska man ha med sig läraren/ledaren på hojen eller kan de åka efter på mc eller i bil ?

Och givetvis lite körletioner och sen så har jag förhoppningsvis kortet lagom till sommaren big_smile

mvh big_smile

Klart det finns speciella böcket till mc
Vad är det som ska vara krångligare på uppkörningen?

Handledaren ska antingen åka med på din mc eller en egen efter dig.
Han får alltså inte köra efter med bil.

Angående försäkrinen så kan man ändå sätta den på en person som inte har behörigheten och få billigare premie.

Till sist så hade jag satsat på ett A-kort direkt, du är ju ändå snart 21!
Senast redigerat av andreas_940 (23 augusti 2007)

212 Inlägg
25 augusti 2007
dj_aggwa skrev:

Har hört att det är lite krångligare på uppkörningarna med mc än bil??

mvh big_smile

Olika, där jag gick (Jarla) så vissa lektioner började man bakpå lärarens hoj för att sedan skifta efter halva tiden. Mer lärorikt än man tror faktiskt.
Övningskörning sker på hoj där du har en och handledaren har en.

Uppkörningen är lite värre än för bil ja.
Förutom trafikdelen så är det krypkörning (ink att leda in hojen i en ficka), bromsprov samt undanmanöverprov. (Samt en enklare tekniks fråga som hur du kontrollerar bromsar eller dyligt)
Efter man klarat dom momenten får man åka ut en sväng i trafiken.

Muttley
25 augusti 2007
ett tips skit i begränsad och övningkör tills du är 21 och ta tung utan begränsning.

JA du måste söka nytt körkortstillstånd ifall ditt gamla för bil har gått ut.!

klart att din handledare måste ha A kort, dock minst 5 år och tror de måste ha tung med.

Om din arbetskamrat har haft a kortet i 5 år så ja de kan du. du kan ta vem som helst som är lämplig. själv har jag 7 st handledare.

om du kört cross innan och har balansen så behöver du kanske bara nån enstaka lektion med körskolan för att du ska lära dig konbanor rätt ju.

klart de är värt att plugga färdigt nu sen till våren övningkör och gör uppkörning , jag ska ta de till våren har uppkörning kvar.
om du kör i skola så hyr du ju hojen av skolan, även vid uppkörning.

om du inte har råd att försäkra mcn, och du skiter i ifall hojen är 20 år gammal så rekommenderar jag att du väljer en classic försäkring och köper en veteran cbr är fina och går på 1644 i mitt namn per år faktiskt billigt och bra.  de är bilsport och mc du kan rigna då.

15 Inlägg
25 augusti 2007
Har precis tagit med A begränsade, finns vissa riktlinjer du kan gå efter när det gäller lektioner.

Hur bra är du på att hantera en mc? När man kör up så ingår det ett moment till än om man tar B. Lågfartsbana, höghastighets bana, och stabil inbromsning ifrån hög fart

Hur många trafikregler kommer du ihåg? Små detaljerna som man lätt glömmer bort när man kört ett tag.

Har du kört mycket innan och kommer ihåg reglerna så behöver det inte bli många lektioner alls. Själv tog jag det på 4 dubbellektioner och klara första uppkörningen smile

2 933 Inlägg
25 augusti 2007
Trådstartare
skydive skrev:
Har precis tagit med A begränsade, finns vissa riktlinjer du kan gå efter när det gäller lektioner.

Hur bra är du på att hantera en mc? När man kör up så ingår det ett moment till än om man tar B. Lågfartsbana, höghastighets bana, och stabil inbromsning ifrån hög fart

Hur många trafikregler kommer du ihåg? Små detaljerna som man lätt glömmer bort när man kört ett tag.

Har du kört mycket innan och kommer ihåg reglerna så behöver det inte bli många lektioner alls. Själv tog jag det på 4 dubbellektioner och klara första uppkörningen smile

oj, äntligen en som inte säger att ja ska vänta å ta obegränsad big_smile
Har ju aldrig kört en mc utan bara cross, visst.. har provkört en ostrypt lätt mc några gånger men inte i trafik..

Kommer ihåg ganska bra ändå, syrran sitter nu med mitt körkortsprogram på datan och provar lite (innan hon bestämmer sig om hon ska läsa själv eller ta teorilektioner) och jag kommer till och med ihåg hur en del frågor gick.. (Måste va ett bra tecken va ? )

Teorin har ja ju tänkt göra på samma sätt som till bil, köpa nåt paket å sitta hemma och läsa och öva.. så där bör de inte bli några problem smile

Västa är ju detta med uppkörningen, måste ju få reda på lite om hur de går till osv.

Jasså, va skönt big_smile

15 Inlägg
25 augusti 2007
Teori blir billigast om du tar dit gamla bil program + bok och kompeterar det med att ladda hem ett program som också har mc frågorna. Skriv sedan upp privat.

Om det bara skulle va 1 - 2 månader innan man fyller 21 kan man lika gärna vänta men annars tycker jag att man ska ta det på en gång då man ändå får tung mc kort automatiskt efter 2 år.

Och det är nog desutom bra att inte ha en allt för stor, tung, och effektiv mc som första hoj. Finns mellanklass hojjar med tillräkligt drag i sig ändå wink

När det gäller den extra uppkörning på mc kan du läsa om på denna länk

http://www.mcannonser.nu/mc-korkort/4-m … ppkorning/

2 933 Inlägg
4 december 2007
Trådstartare
Skriver upp nu på torsdag, någon som vill tipsa om VAD jag bör kunna till provet ? smile tongue

Mvh Magnus

Muttley
4 december 2007
dj_aggwa skrev:
Skriver upp nu på torsdag, någon som vill tipsa om VAD jag bör kunna till provet ? smile tongue

Mvh Magnus

allt i princip. de är inte mycket svårare än till b kortet, bara några tillägsfrågor för mc om hur du kör och liknande. har du pluggat klarar du de klart.

2 933 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
big_smile Klarade det utan större problem big_smile

Smålänning
7 883 Inlägg
24 maj 2008
Väcker nu denna gamla tråden till liv igen, då jag funderar starkt på att ta MC-kort.

I så fall är det A-begr. som gäller, då jag är snar 20, och då jag ändå hade tänkt mig något typ 750 CB bara för att ta mig fram fortare än med moped och billigare än bil.

Men vägverkets sida lämnar ju en hel del övrigt att önska, så jag vänder mig hit där det finns folk som gjort det och vet hur det ligger till.
-Skiljer det mycket från bilteorin?
-Kostnad? (individuellt förstås, men har lätt för teori och lär mig fort) Jag tänkte mer på per lektion-pris och sånt.
-Vad består körprovet i för delar, förutom konbana, bromsning, och allmänt trafikvett?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Muttley
24 maj 2008
twin_cam skrev:
Väcker nu denna gamla tråden till liv igen, då jag funderar starkt på att ta MC-kort.

I så fall är det A-begr. som gäller, då jag är snar 20, och då jag ändå hade tänkt mig något typ 750 CB bara för att ta mig fram fortare än med moped och billigare än bil.

Men vägverkets sida lämnar ju en hel del övrigt att önska, så jag vänder mig hit där det finns folk som gjort det och vet hur det ligger till.
-Kostnad? (individuellt förstås, men har lätt för teori och lär mig fort) Jag tänkte mer på per lektion-pris och sånt.
-Vad består körprovet i för delar, förutom konbana, bromsning, och allmänt trafikvett?

teori provet skiljer inte alls mycket, har du läst igenom boken om mc körning och kan vanliga provet så klarar du det, jag klara mitt direkt.

en körlektion a 2 timmar med lån av hoj på körskolan här kostar 1200 kr sen beror de på hur mycket du måste köra för att klara med.

alltså de är väl bara konbana bromsning och körning på allmän väg. jag har för mig de är de enda. klarar man konbanan lär man klara resten med om man inte tabbar sig smile.

jag har min uppkörning om mindre än 5 veckor nu big_smile

510 Inlägg
24 maj 2008
twin_cam skrev:

Jag läste igenom mc-boken 2gg, sen plugga lite på datorn .. fick 60 rätt .. Så det är inte svårt ..

Uppkörningen som ja fattat att det ska vara så är det orecis som med bil, körning satstrafik, landsväg osv.. plus konbanan och bromsning ..

Fick du svar på det smile

Mvh johan

Smålänning
7 883 Inlägg
24 maj 2008
wimhed skrev:
Fick du svar på det smile

Mvh johan

Japp, Man tackar smile

tkd_rille: Lycka till med uppkörningen!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök