3561
Sök

Finns det nå visst mått hur långt bak den sistadämparen måste sitta?

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Halloj!

Tänkte bygga dubbla utblås till min mercedes 190 och såg nu när jag tittade igår att mitt under bilen är det gjort för att en "mellan" dämpare ska sitta.. och sedan fortsätter det till sistadämparen ibak, men såg nu att jjag inte kommer kunna dra rör till det ena slutröret.. efterom det blir för tajt där jag tänkt mig ha slutdämapren.. så kan jag sätta "slut" dämparen typ precis bakom bakaxeln och dra rör därifrån bak på vardera sida? där mitten dämparen suttigt förut, eller finns det nå visst mått som sista ljuddämparen måste sitta innan slutet?

Vet ju att den ska sitta så långt bak som möjligt, men det är inte möjligt.. hmm så hur är de me avgasrör´s reglerna?

2 126 Inlägg
26 maj 2008
Finns väl inga direkta regler, det ska bara inte låta för mycket!
Jag har tagit bort min slutdämpare helt och det var OK på besiktningen! smile

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
26 maj 2008
bara att plocka bort å ersäta med rör! gjorde jag när jag byggde dubbla på min 245! inga problem med besiktning eller ngt! smile sen har jag bussen som ända dämparen sitter mitt under på! å sen ett långt rör bak, å d e orginal... så finns inga regler om det.. bara att det inte ska låta för mkt!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

12 086 Inlägg
26 maj 2008
Förutsatt att avgasvärdena är okej krväs även att bilen inte låter för mkt, gränsen är ganska hög.
Dessutom måste avgasröret gå ut utanför bilen, utanför går ju att tolka olika men det får inte sluta mitt under bilen tex. Sen måste det sitta fast och inte sitta för lågt så de går i allt o alla.

70 Inlägg
26 maj 2008
Avgasen ska gå ut bakom sista dörr eller fönster som går att öppna...

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Tackar för svaren smile
blir nog en liten dämpare imitten av bilen sedan blire rör till baken på bilen smile
Mvh Kim

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 maj 2008
Gör tvärt om. Ingen dämpare i mitten och en dämpare längst bak.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök