Precis, visst är det så att dokument undertecknade vid hot eller tvång inte är juridiskt bindande, men såvida du inte (enligt ett annat inlägg) har något inspelat så kan det ju i rätten stå ord mot ord? Människan du anklagar, om man ens får fatt i honom/henne, kan ju lika gärna säga:
"Jag har bilen, nycklarna och undertecknat ägarbytesbevis. Vad säger att jag har stulit bilen? Var säljaren har gjort av pengarna han fick vid affären är inte mitt problem."
Eller liknande. Människan är trots allt oskyldig tills motsatsen bevisats.
Trodde redan vi var överens om att bilen teoretiskt sätt kan bli stulen när som helst, min poäng är att en sådan här situation torde utgöra en större risk än om bilen står parkerad utanför Ica.
Jag kan också bli ihjälslagen av ett psykfall på öppen gata istället för att bli hotad till livet i syfte att lämna ifrån mig bilen. En meteor kan slå ned och göra mos av både mig, bil och köpare - ärlig eller oärlig sådan. Håll gärna svaren OnT istället.
Angående det där med polisstation så håller jag med om att det inte känns särskilt realistiskt. Att göra upp affären under en färjetur skulle ju kunna fungera om en sådan fanns att tillgå däremot.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex