2495
Sök

Hur gå tillväga vid försäljning av dyr/värdefull bil?

2 014 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#1
Innan ni läser vidare: nej, jag ska såvitt jag vet inte sälja min bil. Inte än i alla fall...

Frågan är rent hypotetisk och jag började fundera över det här på grund av en annan trådstart som handlade om att köpa en bil för mycket pengar.

Så, hur gör man alltså för att garantera sin/bilens säkerhet vid försäljning av en dyr/värdefull bil (försäljningspris över 500 000 kr exempelvis)?

Det jag då främst har i åtanke är om den eventuella köparen försöker hota till sig bilen på något sätt.

Förslag efterfrågas, kom?

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1337
1 343 Inlägg
29 maj 2008
#2
Är detta verkligen ett problem?
Om personen hotar till sig bilen så är det väl stöld precis som om dom skulle ta bilen när den står parkerad någonstans??

Jag kan inte se problemet med att sälja en bil tyvärr!?

I'm not a fighter, I'm a lover!

2 014 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#3
Visst är det en stöld rent juridiskt sett, men risken kanske är större i och med att "tjuvarna" i detta sammanhang via ägaren har tillgång till nycklar samt eventuella dokument.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 418 Inlägg
29 maj 2008
#4
Stäm träff utanför en polisstation vid försäljning wink

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

1337
1 343 Inlägg
29 maj 2008
#5
Alecci skrev:
Visst är det en stöld rent juridiskt sett, men risken kanske är större i och med att "tjuvarna" i detta sammanhang via ägaren har tillgång till nycklar samt eventuella dokument.
Ja jo jag förstår hur du tänker men om någon vill ta en dyr bil så tar dom ju bilen på ett eller annat sätt...
I sverige spelar det ingen roll vilken typ av dokument man tar med sig även om man stjäl båda nycklarna till bilen. Bilen står ju fortfarande registrerad på säljaren...

Bara till att anmäla den stulen direkt!

I'm not a fighter, I'm a lover!

2 014 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#6
Tror det kan bli problem om bilköparen/tjuven vid försäljningstillfället med hjälp av hot tilltvingar sig såväl nycklar samt dokumentation (inklusive papperet om ägarbyte).

Dessutom är en anmälan om stöld inte någon garanti för att bilen återfinns/återlämnas eller att den ersättning ett försäkringsbolag betalar ut motsvarar det pris man tänkt sig när man annonserade ut bilen.

Tanken på att göra upp affären utanför polisstationen har även slagit mig.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

19 Inlägg
29 maj 2008
#7
Förutom att ställa sig framför polishuset kan du ju spela in allt på film (även ljud; diktafon?), det borde väl få även det suraste försäkringsbolag att hosta upp pengar. Se till att be om intressenternas ID-handlingar när de kommer också, alltid något. Vill de inte lämna ifrån sig dessa kan man ju börja ana ugglor. Jag menar, man måste ju ändå visa leg sen vid ev. köp.

Spelar du in och de börjar hota till den grad att du lämnar ifrån dig nycklar och papper är det ju så det är. Någon kan ju knacka på ikväll när du ligger och sover och göra samma sak... Nu har du i alla fall bild- och ljudbevis.

1337
1 343 Inlägg
29 maj 2008
#8
Alecci skrev:
Tror det kan bli problem om bilköparen/tjuven vid försäljningstillfället med hjälp av hot tilltvingar sig såväl nycklar samt dokumentation (inklusive papperet om ägarbyte).

Dessutom är en anmälan om stöld inte någon garanti för att bilen återfinns/återlämnas eller att den ersättning ett försäkringsbolag betalar ut motsvarar det pris man tänkt sig när man annonserade ut bilen.

Tanken på att göra upp affären utanför polisstationen har även slagit mig.
I bland annat sverige finns det en fin liten regel som säger att alla dokument som skrivits under när personen i fråga inte varit kapabel att fatta eller under hot är EJ juridiskt bindande.

Sen är det som du säger inte säkert att bilen återfinns om den blir stulen.
Men detta problem lever man ju med dagligen när bilen står parkerad..
Om någon tar bilen så sitter man i samma situation.

Vad skulle det hjälpa att stå utanför en polisstation??
Ska man springa in ta en kölapp vänta på polisen, dra hela historien för att sen få med han ut och stoppa han som tog bilen för 20 minuter sen?

Vill man vara säker så kan man sälja bilen på en färja.
Mellan sverige norge. sverige finland sverige danmark osv...

På det viset hinner man göra upp affären innan båten är framme och på så vis 100% säker på att bilen inte försvinner. Svårt att ta nycklarna och köra när man är mitt ute på havet!!

Kanske ett tips till alla med dyra bilar, vad vet jag?

I'm not a fighter, I'm a lover!

F-14 Tomcat Fighterpilot
887 Inlägg
29 maj 2008
#9
Att träffas utanför en polisstation är klockrent.
Släng till med en kommentar om att du är snut också och att du var ledig vid den tidpunkten och därmed kunde träffas.
Ingen vill råna en snut, för då blir ärendet automatiskt klassat som 1:a prio.

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

2 014 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#10
Precis, visst är det så att dokument undertecknade vid hot eller tvång inte är juridiskt bindande, men såvida du inte (enligt ett annat inlägg) har något inspelat så kan det ju i rätten stå ord mot ord? Människan du anklagar, om man ens får fatt i honom/henne, kan ju lika gärna säga:

"Jag har bilen, nycklarna och undertecknat ägarbytesbevis. Vad säger att jag har stulit bilen? Var säljaren har gjort av pengarna han fick vid affären är inte mitt problem."

Eller liknande. Människan är trots allt oskyldig tills motsatsen bevisats.

Trodde redan vi var överens om att bilen teoretiskt sätt kan bli stulen när som helst, min poäng är att en sådan här situation torde utgöra en större risk än om bilen står parkerad utanför Ica.

Jag kan också bli ihjälslagen av ett psykfall på öppen gata istället för att bli hotad till livet i syfte att lämna ifrån mig bilen. En meteor kan slå ned och göra mos av både mig, bil och köpare - ärlig eller oärlig sådan. Håll gärna svaren OnT istället.

Angående det där med polisstation så håller jag med om att det inte känns särskilt realistiskt. Att göra upp affären under en färjetur skulle ju kunna fungera om en sådan fanns att tillgå däremot.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

12 Inlägg
29 maj 2008
#11
Gör aldrig affärer ensam, ta med dig kompisar sen går ni in i banken sätter in pengarna o fyller i pappren,
Skulle aldrig göra en bilaffär på gatan,

Var en som ville köpa min saab i januari, Det var sent på kvällen, han provkörde bilen ca 5min kollade inte motor eller något o slängde upp 100tkr och ville ha bilen på en gång, jag sa nej så dan efter fick vi göra upp affären på banken,

Personer som låter skumma eller oseriösa i telefonen kan man strunta i.

Alternativ lämna in den på en bilfirma och be dom om hjälp, tror det är smartast när det gäller dyrare bilar


190 Inlägg
29 maj 2008
#12
Xtravagant skrev:
Alecci skrev:
Visst är det en stöld rent juridiskt sett, men risken kanske är större i och med att "tjuvarna" i detta sammanhang via ägaren har tillgång till nycklar samt eventuella dokument.
Ja jo jag förstår hur du tänker men om någon vill ta en dyr bil så tar dom ju bilen på ett eller annat sätt...
I sverige spelar det ingen roll vilken typ av dokument man tar med sig även om man stjäl båda nycklarna till bilen. Bilen står ju fortfarande registrerad på säljaren...

Bara till att anmäla den stulen direkt!
Sälja bilen utomlands?


Sök