Tjenare gott folk!
Nu är det såhär att jag köpte mig denna volvon för drygt 2 månader sen, och har nu börjat upptäcka alla dessa småfel som finns, då det är min första 850 och jag inte kan så mycket om just denna bilen har jag lite frågor att ställa.
Nu då till motorn som då drar ruskiga mängder olja, upp till 3 liter i månaden beroende på körsträcka då.
Jag har läst en hel del om bilen och vad som brukar vara de vanligaste felen som orsakar detta, så vevhusventilationen har jag tagit ner och gjort rent, blåst ur slangar osv, gjort rent i loppen som går in i vevhuset osv. Detta har inte lett till någon förändring, så nu är väl nästa grej att kontrollera ventiltätningarna, men det jag tänkte på när jag tog loss vevhusventilationen var att insugsloppen och ventilerna var väldigt rena, det var inte mkt sot där alls, och när jag kollade bilder på ett likadant topplock som rullat 41.000mil som min så var det riktigt sotigt så jag misstänker att min topp har blivit renoverad rätt nyligen så ventiltätningarna kanske är okej? Då är nästa grej jag tänker på kolvringarna som tydligen ska varit för små redan från fabrik, är det någon mening med att ta ur motorn för att kontrollera detta eller ska jag satsa på att köpa en begagnad motor från en skrot? Och vad är ett rimligt pris för en begagnad motor?
När jag gasar på och pressar bilen, så stinker det bränd olja i kupen, så på något vänster så tar väl sig olja in i förbränningskammrarna, något läckage utåt har jag inte hittat iallafall. Och trots att jag har gjort rent vevhusventilationen så ryker det rätt rejält upp ur oljestickan, likaså ur ventilkåpan när jag tar bort oljelocket. Oljefiltret ska jag byta imorgon, kan hoppas på att det bara är filtrer som är tätt kanske?
Likadant ibland när jag gasar på så känns den rätt slö, men runt 3-4000 varv så är det som att något släpper och motorn låter vassare och det känns som att jag får ca 20 extra hästar, vad kan det vara som gör att den slöar upp till 4000 varv? Vad är de vanligaste felen?
Ytterliggare ett skumt fel som bara dyker upp ibland är när motorn är varm och när man kör i en stad och har legat i lägre hastigheter ett längre tag, kommer till ett rödljus, kopplar o lägger i ettan. Då hänger sig motorn ibland på det varvtalet man hade precis innan man kopplade. Den sjunker ner till normala varv efter flera sekunder, dett är grymt irriterande när man ska iväg, kör iväg på 1an och kopplar för tvåan, lägger i tvåan och måste vänta med att släppa upp kopplingen flera sekunder för att undvika världens ryck. Vad kan det vara som orsakar detta gashänget?
Summering:
Troligaste felen på min motor när det gäller oljeförbrukningen, vad bör göras?
Vad är det som bromsar min motor upp till 4000varv? Vanligaste felen? Samband med mycket olja i förbränniskammrarna?
Vad är det som orsakar gashänget?
NI som kan mycket om volvo 850 och som har mycket erfarenhet, kom med tips för felsökning, era egna erfarenheter, troligaste felen och vad som är ekonomiskt försvarbart att göra med bilen som förövrigt är i jävligt bra skick.
Mvh Mikael GBG
Nu är det såhär att jag köpte mig denna volvon för drygt 2 månader sen, och har nu börjat upptäcka alla dessa småfel som finns, då det är min första 850 och jag inte kan så mycket om just denna bilen har jag lite frågor att ställa.
Nu då till motorn som då drar ruskiga mängder olja, upp till 3 liter i månaden beroende på körsträcka då.
Jag har läst en hel del om bilen och vad som brukar vara de vanligaste felen som orsakar detta, så vevhusventilationen har jag tagit ner och gjort rent, blåst ur slangar osv, gjort rent i loppen som går in i vevhuset osv. Detta har inte lett till någon förändring, så nu är väl nästa grej att kontrollera ventiltätningarna, men det jag tänkte på när jag tog loss vevhusventilationen var att insugsloppen och ventilerna var väldigt rena, det var inte mkt sot där alls, och när jag kollade bilder på ett likadant topplock som rullat 41.000mil som min så var det riktigt sotigt så jag misstänker att min topp har blivit renoverad rätt nyligen så ventiltätningarna kanske är okej? Då är nästa grej jag tänker på kolvringarna som tydligen ska varit för små redan från fabrik, är det någon mening med att ta ur motorn för att kontrollera detta eller ska jag satsa på att köpa en begagnad motor från en skrot? Och vad är ett rimligt pris för en begagnad motor?
När jag gasar på och pressar bilen, så stinker det bränd olja i kupen, så på något vänster så tar väl sig olja in i förbränningskammrarna, något läckage utåt har jag inte hittat iallafall. Och trots att jag har gjort rent vevhusventilationen så ryker det rätt rejält upp ur oljestickan, likaså ur ventilkåpan när jag tar bort oljelocket. Oljefiltret ska jag byta imorgon, kan hoppas på att det bara är filtrer som är tätt kanske?
Likadant ibland när jag gasar på så känns den rätt slö, men runt 3-4000 varv så är det som att något släpper och motorn låter vassare och det känns som att jag får ca 20 extra hästar, vad kan det vara som gör att den slöar upp till 4000 varv? Vad är de vanligaste felen?
Ytterliggare ett skumt fel som bara dyker upp ibland är när motorn är varm och när man kör i en stad och har legat i lägre hastigheter ett längre tag, kommer till ett rödljus, kopplar o lägger i ettan. Då hänger sig motorn ibland på det varvtalet man hade precis innan man kopplade. Den sjunker ner till normala varv efter flera sekunder, dett är grymt irriterande när man ska iväg, kör iväg på 1an och kopplar för tvåan, lägger i tvåan och måste vänta med att släppa upp kopplingen flera sekunder för att undvika världens ryck. Vad kan det vara som orsakar detta gashänget?
Summering:
Troligaste felen på min motor när det gäller oljeförbrukningen, vad bör göras?
Vad är det som bromsar min motor upp till 4000varv? Vanligaste felen? Samband med mycket olja i förbränniskammrarna?
Vad är det som orsakar gashänget?
NI som kan mycket om volvo 850 och som har mycket erfarenhet, kom med tips för felsökning, era egna erfarenheter, troligaste felen och vad som är ekonomiskt försvarbart att göra med bilen som förövrigt är i jävligt bra skick.
Mvh Mikael GBG
0
0
0
0