3433
Sök

Volvo 854 93a GLT 20v Dricker kopiösa mängder olja! Allmäna frågor.

9 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
#1
Tjenare gott folk!

Nu är det såhär att jag köpte mig denna volvon för drygt 2 månader sen, och har nu börjat upptäcka alla dessa småfel som finns, då det är min första 850 och jag inte kan så mycket om just denna bilen har jag lite frågor att ställa.

Nu då till motorn som då drar ruskiga mängder olja, upp till 3 liter i månaden beroende på körsträcka då.
Jag har läst en hel del om bilen och vad som brukar vara de vanligaste felen som orsakar detta, så vevhusventilationen har jag tagit ner och gjort rent, blåst ur slangar osv, gjort rent i loppen som går in i vevhuset osv. Detta har inte lett till någon förändring, så nu är väl nästa grej att kontrollera ventiltätningarna, men det jag tänkte på när jag tog loss vevhusventilationen var att insugsloppen och ventilerna var väldigt rena, det var inte mkt sot där alls, och när jag kollade bilder på ett likadant topplock som rullat 41.000mil som min så var det riktigt sotigt så jag misstänker att min topp har blivit renoverad rätt nyligen så ventiltätningarna kanske är okej? Då är nästa grej jag tänker på kolvringarna som tydligen ska varit för små redan från fabrik, är det någon mening med att ta ur motorn för att kontrollera detta eller ska jag satsa på att köpa en begagnad motor från en skrot? Och vad är ett rimligt pris för en begagnad motor?

När jag gasar på och pressar bilen, så stinker det bränd olja i kupen, så på något vänster så tar väl sig olja in i förbränningskammrarna, något läckage utåt har jag inte hittat iallafall. Och trots att jag har gjort rent vevhusventilationen så ryker det rätt rejält upp ur oljestickan, likaså ur ventilkåpan när jag tar bort oljelocket. Oljefiltret ska jag byta imorgon, kan hoppas på att det bara är filtrer som är tätt kanske?

Likadant ibland när jag gasar på så känns den rätt slö, men runt 3-4000 varv så är det som att något släpper och motorn låter vassare och det känns som att jag får ca 20 extra hästar, vad kan det vara som gör att den slöar upp till 4000 varv? Vad är de vanligaste felen?

Ytterliggare ett skumt fel som bara dyker upp ibland är när motorn är varm och när man kör i en stad  och har legat i lägre hastigheter ett längre tag, kommer till ett rödljus, kopplar o lägger i ettan. Då hänger sig motorn ibland på det varvtalet man hade precis innan man kopplade. Den sjunker ner till normala varv efter flera sekunder, dett är grymt irriterande när man ska iväg, kör iväg på 1an och kopplar för tvåan, lägger i tvåan och måste vänta med att släppa upp kopplingen flera sekunder för att undvika världens ryck. Vad kan det vara som orsakar detta gashänget?


Summering:

Troligaste felen på min motor när det gäller oljeförbrukningen, vad bör göras?
Vad är det som bromsar min motor upp till 4000varv? Vanligaste felen? Samband med mycket olja i förbränniskammrarna?
Vad är det som orsakar gashänget?

NI som kan mycket om volvo 850 och som har mycket erfarenhet, kom med tips för felsökning, era egna erfarenheter, troligaste felen och vad som är ekonomiskt försvarbart att göra med bilen som förövrigt är i jävligt bra skick.

Mvh Mikael GBG

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
31 augusti 2008
#2
haft lös något tändstift och kollat om det är totalt svart av olja?...

2slow

8 251 Inlägg
31 augusti 2008
#3
Kollade du själva vevhusventilationsburken under insuget och gjorde du ren kalen in i blocket?

Va det gäller kolvringarna så beror det lite på vad du har för årsmodell. Men sen är det ju även som så att cylinderloppen brukar kunna slitas rätt hårt på vitblockarna.

Ang varvtalet så ta loss tomgångsmotorn, gör ren och smörj upp den.


One Man Clan
4 287 Inlägg
31 augusti 2008
#4
de du beskriver som att den motar å sen att du får några extra hästar...
skulle tro att din katalysator har gått sönder å lossnat invändigt så den motar avgaserna..


9 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Kollade du själva vevhusventilationsburken under insuget och gjorde du ren kalen in i blocket?

Va det gäller kolvringarna så beror det lite på vad du har för årsmodell. Men sen är det ju även som så att cylinderloppen brukar kunna slitas rätt hårt på vitblockarna.

Ang varvtalet så ta loss tomgångsmotorn, gör ren och smörj upp den.

Japp, den svarta lilla lådan under insuget testade jag att blåsa rent, och det var inget direkt koks i några utav hålen o den såg någorlunda ren ut, kanalerna in i blocket rotade ja in i med ståltråd.

Årsmodellen är en 93a så den ska ha dom kassa kolvringarna. Tomgångsmotorn, hur ska den smörjas? skall den tas isär? Vilka delar ska smörjas?

Att byta cylinderfodren, är det simpelt på denna motorn? Är det över huvudtaget värt det att ta ur o riva motorn helt, eller ska jag satsa på en motor från skroten som rullat ca 20.000mil? Jag menar, tar jag ut motorn, river den, vad kan delarna tänkas kosta, om vi snackar ramlager, ventiltätningar, packningar, kolvringar, ja allt helt enkelt? En motor från skroten kan man ju kolla rätt lätt när den står på pall om den är nåt att ha, kolla vevhusventilationen och lossa tråget o få en någorlunda bild av hur den är i skicket.

Vad är billigast tror du?

9 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#6
Xuri skrev:
de du beskriver som att den motar å sen att du får några extra hästar...
skulle tro att din katalysator har gått sönder å lossnat invändigt så den motar avgaserna..

Okej, jo det skulle inte kunna vara helt omöjligt, men det lär jag ju få reda på snart då den ska in på besiktningen =/ katten lär ju vara rätt förstörd av all olja iallafall:<

92 Inlägg
1 september 2008
#7
gör ett komptest på den och se hur det ser ut rakt över, ska ligga ganska lika i komp, så du inte har något fall på någon burk, När motorn motar på höga varv så kan det mycket väl vara att dina lopp är slitna. Din vevh vent var ju ren och det ryker ur stickan, det är inte ett bra tecken, hade samma på min sad då hade jag oxå som att den stanna i varv på motorn, men pröva med att stäng av ac, om du har den, det kan va den som spökar med, när motorn håller varvet uppe. Men jag tycker du ska försöka hitta en ny motor

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

9 Inlägg
1 september 2008
Trådstartare
#8
nytro skrev:
gör ett komptest på den och se hur det ser ut rakt över, ska ligga ganska lika i komp, så du inte har något fall på någon burk, När motorn motar på höga varv så kan det mycket väl vara att dina lopp är slitna. Din vevh vent var ju ren och det ryker ur stickan, det är inte ett bra tecken, hade samma på min sad då hade jag oxå som att den stanna i varv på motorn, men pröva med att stäng av ac, om du har den, det kan va den som spökar med, när motorn håller varvet uppe. Men jag tycker du ska försöka hitta en ny motor

Okej, jo ac har jag men den är tom så den är alltid avstängd. 

Men jag tror du missförstod mig lite, motorn motar inte på höga varv, utan det är upp till ca 4000varv som den motar, sen vid högre varv så släpper det.

Vad är det tecken på när det ryker ur stickan och vevhusventen är ren?

Avstängd
1 266 Inlägg
1 september 2008
#9
Avangbg skrev:
nytro skrev:
gör ett komptest på den och se hur det ser ut rakt över, ska ligga ganska lika i komp, så du inte har något fall på någon burk, När motorn motar på höga varv så kan det mycket väl vara att dina lopp är slitna. Din vevh vent var ju ren och det ryker ur stickan, det är inte ett bra tecken, hade samma på min sad då hade jag oxå som att den stanna i varv på motorn, men pröva med att stäng av ac, om du har den, det kan va den som spökar med, när motorn håller varvet uppe. Men jag tycker du ska försöka hitta en ny motor

Okej, jo ac har jag men den är tom så den är alltid avstängd. 

Men jag tror du missförstod mig lite, motorn motar inte på höga varv, utan det är upp till ca 4000varv som den motar, sen vid högre varv så släpper det.

Vad är det tecken på när det ryker ur stickan och vevhusventen är ren?

Alltså 850 glt är sega upp till 4000 varv ? sen börjar dom gå någorlunda bra smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

9 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#10
UPPDATERING

Jag gjorde såhär att jag åkte och köpte nya stift, oljefilter och olja, köpte en komptestare och sen var det bara att börja småpilla då.

När jag skulle lossa de gamla stiften så blev jag rätt chockad, tidigare ägare hade inte dragit åt dom! Tändstiften i de fyra första cylindrarna satt riktigt löst verkligen och dessa 4 stiften var blöta av olja, det hade tryckts upp olja förbi alla gängor och tändhattarna var impregnerade med ett oljeskikt. Det 5e stiftet var dock riktigt bra åtdraget detta stiftet var också det enda som var torrt (hur ska detta tolkas?). Jag kopplade på min komptestare och fick på de 3 första cylindrarna runt 12,8 bar, de 2 sista låg på runt 12,2-12,3 bar. Jag satte i nya stift, drog dessa riktigt, nytt filter och olja, gjorde rent flamfällan ordentligt, drog lite nya vakumslangar, smörjde tomgångsmotorn och voila!

Nu luktar det inte längre bränd olja när jag gasar på, den lukten antar jag kom från de odragna tändstiften. Gashänget har försvunnit, nu sjunker varvtalet snabbt när jag kopplar och jag kan motorbromsa igen!
Fortfarande så ryker det rätt bra ur oljesticksröret, så jag antar att jag får riva insug och sådant igen och byta oljefällan och slangar, trots att jag blåste i slangarna och de var inte täta, dock så vet jag inte hur jag ska rengöra kanalerna in i blocket på bäst sätt, någon som har tips??


Så vad kan jag dra för slutsatser av detta då? Kompet var väl ändå helt godtagbart eller? Det är som sagt ingen turbo så jag kan väl hoppas på att kolvringarna är okej, skulle den fortsätta dra mkt olja så är ventiltätningarna nästa grej att byta eller?

3 235 Inlägg
2 september 2008
#11
Kompet verkar vara ganska Oko.
Det är nog slitna ventilstyrningar du har.
Hade samma fel på en Golf, då drog den också massa olja,och det blåste kraftigt när man tog bort oljepåfyllningslocket.

Kanske är det bara att hitta en annan topp?


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
2 september 2008
#12
Avangbg skrev:
UPPDATERING

Fortfarande så ryker det rätt bra ur oljesticksröret, så jag antar att jag får riva insug och sådant igen och byta oljefällan och slangar, trots att jag blåste i slangarna och de var inte täta, dock så vet jag inte hur jag ska rengöra kanalerna in i blocket på bäst sätt, någon som har tips??

på tomgång kan dom ryka lite ur oljesticks röret med varva lite o titta samtidigt, om de inte ryker när du gasar ska de inte vara några problem, men kolla även att flamfällan som sitter på silikon röret mellan spjällhuset och luftburken att inte den är igensatt för den är så passklent byggd att den stockar igen väldigt lätt..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

92 Inlägg
4 september 2008
#13
Avangbg skrev:
nytro skrev:
gör ett komptest på den och se hur det ser ut rakt över, ska ligga ganska lika i komp, så du inte har något fall på någon burk, När motorn motar på höga varv så kan det mycket väl vara att dina lopp är slitna. Din vevh vent var ju ren och det ryker ur stickan, det är inte ett bra tecken, hade samma på min sad då hade jag oxå som att den stanna i varv på motorn, men pröva med att stäng av ac, om du har den, det kan va den som spökar med, när motorn håller varvet uppe. Men jag tycker du ska försöka hitta en ny motor

Okej, jo ac har jag men den är tom så den är alltid avstängd. 

Men jag tror du missförstod mig lite, motorn motar inte på höga varv, utan det är upp till ca 4000varv som den motar, sen vid högre varv så släpper det.

Vad är det tecken på när det ryker ur stickan och vevhusventen är ren?

kompet verkar helt ok, kan variera upp till 20 % faktiskt, o det är godtagbart, Du kan även ta bort flammfällan, det gör de på volvo servicen,

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna


Sök