Prulle skrev:
Är ltt och T verkligen samma motor utom ett litet slangkit?
Ja.
Prulle skrev:
så om man plockar magnetventil och tillhörande saker (styrboxen antar jag att man bör byta också) från en fulltryckare så har man alltså en 2,3T om troligen inte har gått lika hårt som en orginal 2,3T?
Precis.
Prulle skrev:
Ger verkligen chiptrim steg 1 några 35 häst?
Ja.
Prulle skrev:
Och om det nu gör men man vill ha mer, Vad ska man satsa på då?
Beror ju helt på vart du vill......men borrad luftburk (bör du fixa redan till steg 1) och avgassystem är nästkommande steg.
Laddluftkyl bör komma efter det, turbo.....spridare....osv osv. Man får en hyvsad uppfattning om vad som behöver bytas genom att läsa på trimföretagens hemsida och kolla vad som ingår i respektive steg.
Prulle skrev:
Grenrör? Ser aldrig nån som har bytt det beror det på platsbristen för original ser rätt risigt ut
Anledningen heter att det inte böhövs. 400 häster och uppåt så kan man börja fundera. Att det är fult är en annan femma
Nja....inte nödvändigt det heller i första läget. 350> så kanske det kan börja vara värt.
Prulle skrev:
läste något om att og900 2.0i hade dom vassaste kammarna saab har gjort och att dom skulle funka i en lagom hotad 2,3T, stämmer det?
Nej. Turbokamaxlarna 86-87 där någongång däremot är de vassaste.
Prulle skrev:
Sportavgas, hur mkt mer hörs det vid normalkörning,
Ja....beror på hur känslig man är.
Kör man lugn/normalt låter den mer men inte störande mer oOM man hare tt system med 2 dämpare.
Vid gas ryter den ifren skapligt men det är det man ofta vill.
Prulle skrev:
Borttagen kat fuckar lambdan upp sig då?
Nej men du är en miljöbov och man får krångla vid besiktingen varje år.......
En racekat kostar inte jättemycket och funkar både miljömässigt och hos SBP.
Prulle skrev:
Och hur mkt håller koppling och låda för egentligen? Ska vara rätt bräckliga va jag har förståt?
Svårt att säga.....beror på service (lådan), skick och på hur ägaren kör .
Kopplingen bör man fundera på kring steg 3.
På de äldre ltt bilarna är de oxo klenare än till fulltryckarna.
mvh Jonas