3439
Sök

Turbo konvertering Polo GTI - tips ?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
24 juni 2015
#21
AccelGR skrev:
LeafBox skrev:
Vill du kunna köra bilen på gatan sedan?

Yes smile

Då blire inge turbokonvertering. Går inte igenom SFRO.
Det du KAN göra därimot är att byta till en turbomotor, men då måste du bygga om så pass att du kan räknas som "ombyggdt fordon", och detta innebär andra bromsar, osv, osv.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

144 Inlägg
24 juni 2015
#22
LeafBox skrev:
AccelGR skrev:
LeafBox skrev:
Vill du kunna köra bilen på gatan sedan?

Yes smile

Då blire inge turbokonvertering. Går inte igenom SFRO.
Det du KAN göra därimot är att byta till en turbomotor, men då måste du bygga om så pass att du kan räknas som "ombyggdt fordon", och detta innebär andra bromsar, osv, osv.

Jag har tänkt plocka ut turbo och montera orginal avgassystem plus annat till varje besiktning tongue


Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
25 juni 2015
#23
LeafBox skrev:
AccelGR skrev:
LeafBox skrev:
Vill du kunna köra bilen på gatan sedan?

Yes smile

Då blire inge turbokonvertering. Går inte igenom SFRO.
Det du KAN göra därimot är att byta till en turbomotor, men då måste du bygga om så pass att du kan räknas som "ombyggdt fordon", och detta innebär andra bromsar, osv, osv.

hehe vadå kan inte? bara slita bort skiten och köra..  många som gör så..

Kör fort så hinner inget hända...

762 Inlägg
25 juni 2015
#24
LeafBox skrev:
AccelGR skrev:
LeafBox skrev:
Vill du kunna köra bilen på gatan sedan?

Yes smile

Då blire inge turbokonvertering. Går inte igenom SFRO.
Det du KAN göra därimot är att byta till en turbomotor, men då måste du bygga om så pass att du kan räknas som "ombyggdt fordon", och detta innebär andra bromsar, osv, osv.

Jodå det går fint att turbokonvertera en motor om man kör på e85, men då krävs det att bilen räknas som ombyggt fordon. smile

http://sfro.com/index.php/bil/79-tillfa … on-med-e85
OBS! Stoppet är hävt 3/12 2013!
Den 2/12 kom besked från FBB om att stoppet nedan hävs. Transportstyrelsen har haft ett samrådsmöte med branschorganisationerna och förklarat hur vi gemensamt kom fram till tolkningen, så nu är vi överens igen.
Alltså är det åter okej att i ett ombyggt fordon som E85-konverteras, även ändra på motorn i form av att montera turbo/kompressor och byta motorstyrsystem. Samma krav gäller som tidigare, dvs man ska ha lambdareglering och katalysator och klara avgaskrav motsvarande en vanlig bil med katalysator.
Senast redigerat av Garagemuppen (25 juni 2015)


Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
25 juni 2015
#25
fast en polo är lätt att bygga om så pass.. dit med fjäderben fram från golf 3 vr6 inkl bromsar  bygg om med skivor bak och mk3 vr6 fjäderben bak och den är ombyggd ;-)  som bonus får man 5/100 i bultscirkel

Kör fort så hinner inget hända...

144 Inlägg
27 juni 2015
#26
Growe skrev:
problemet att du kommer få kompromissa en del om du labbar med bränsletrycket.  med ett tillskots sprut har du dels när den ska starta tex vid 0.2bars ladd och sen har man även bränslemängd i 1000varvs intervaller så det är inget perfekt sätt heller men lambda regleringen bör klara av att ställa ner original spridarna eller öka dom tillräckligt för att hålla ett vättigt lambda värde

Tack för tipsen alla, men jag lär fråga igen om detta. Vad för 1000-varvsintervaller? Hur får man till dem? Flera tryckgivare?


4 767 Inlägg
27 juni 2015
#27
Jag byggde turbo på en Lupo 1.4 16v för några år sen, den går ännu.. smile

Från 75 till 132 hk med 0.6 i ladd

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

144 Inlägg
28 juni 2015
#28
Erick skrev:
Jag byggde turbo på en Lupo 1.4 16v för några år sen, den går ännu.. smile

Från 75 till 132 hk med 0.6 i ladd

Intressant! Har du några bilder och mer info någonstans? smile


4 767 Inlägg
28 juni 2015
#29
Jajjemän,

Projekttråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=103387

Bilen (när vi hade den) http://www.garaget.org/?car=96977

Bilen var på bug run i år med nuvarande ägare, dom hade bytt koppling och låda, men i övrigt var allt i stort sett samma som det jag byggde smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

144 Inlägg
29 juni 2015
#30
Erick skrev:
Jajjemän,

Projekttråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=103387

Bilen (när vi hade den) http://www.garaget.org/?car=96977

Bilen var på bug run i år med nuvarande ägare, dom hade bytt koppling och låda, men i övrigt var allt i stort sett samma som det jag byggde smile

Precis vad jag behövde, den tråden kommer komma till mycket användning! Läste halva tråden i förmiddags, ska fortsätta ikväll, rikigt häftigt bygge ni har gjort! smile


4 767 Inlägg
29 juni 2015
#31
Vad kul att du gillar bygget, lycka till med ditt egna! smile

Ett tips är att sätta inloppet för oljereturen i tråget lite högre upp än vad vi gjorde, så högt upp det går. Vi fick lite dåligt flöde där vilket gjorde att turbon blåpuffade ibland på motorbroms.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

144 Inlägg
30 juni 2015
#32
Erick skrev:
Vad kul att du gillar bygget, lycka till med ditt egna! smile

Ett tips är att sätta inloppet för oljereturen i tråget lite högre upp än vad vi gjorde, så högt upp det går. Vi fick lite dåligt flöde där vilket gjorde att turbon blåpuffade ibland på motorbroms.

Tackar för det! big_smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
30 juni 2015
#33
Erick skrev:
Vad kul att du gillar bygget, lycka till med ditt egna! smile

Ett tips är att sätta inloppet för oljereturen i tråget lite högre upp än vad vi gjorde, så högt upp det går. Vi fick lite dåligt flöde där vilket gjorde att turbon blåpuffade ibland på motorbroms.

ska helst sitta ovanför oljenivån.. men helt ärligt så är 16v motorerna skit och blåryker väldigt ofta utan turbo så inte helt säkert att det var det som var problemet. 

lättaste är att ta ner tråget (väldigt lätt) fylla det med vatten samma mängd som man använder vid ett oljebyte och sätta röret ovanför den nivån då är det safe eftersom motorn använder en del av den oljemängden som ligger i tråget.

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
1 juli 2015
#34
Du får ta dig till någon av returbilens ställen slita bort ett original volvo x40 2.0T aggregat mitzu 12T
borde vara lagom till en 1.4  den leverar luft till 160hk safe utan krångel..

intercooler från någon vw diesel dessa passar perfekt på en liten bil då dom sitter i ena hörnet
sen passar man på att ta bort agget komplett med vatten rör olja in och retur så har man en bra grund

en turbo kostar 600kr
intercooler 300kr
du kan jhu pröva med en ställbar btr finns på kl för 1300kr
ett par flänsar till grenrör och främre rör.. kostar ett par hundra styck.
sen lite rör till avgassystemet
en helg i garaget..

även om jag personligen föredrar att sköta soppan med ett sep system om man inte anpassar hela soppa systemet.

kan fixa fram ett tillskots sprut. har 2st liggandes ena behöver dock lite arbete då en komponent gått av
men bara inte orkat beställt drivsteget som gått av smile

Kör fort så hinner inget hända...

144 Inlägg
2 juli 2015
#35
Growe skrev:
lättaste är att ta ner tråget (väldigt lätt) fylla det med vatten samma mängd som man använder vid ett oljebyte och sätta röret ovanför den nivån då är det safe eftersom motorn använder en del av den oljemängden som ligger i tråget.

Growe skrev:
Du får ta dig till någon av returbilens ställen slita bort ett original volvo x40 2.0T aggregat mitzu 12T
borde vara lagom till en 1.4  den leverar luft till 160hk safe utan krångel..

intercooler från någon vw diesel dessa passar perfekt på en liten bil då dom sitter i ena hörnet
sen passar man på att ta bort agget komplett med vatten rör olja in och retur så har man en bra grund

en turbo kostar 600kr
intercooler 300kr
du kan jhu pröva med en ställbar btr finns på kl för 1300kr
ett par flänsar till grenrör och främre rör.. kostar ett par hundra styck.
sen lite rör till avgassystemet
en helg i garaget..

även om jag personligen föredrar att sköta soppan med ett sep system om man inte anpassar hela soppa systemet.

kan fixa fram ett tillskots sprut. har 2st liggandes ena behöver dock lite arbete då en komponent gått av
men bara inte orkat beställt drivsteget som gått av smile

Mycket bra info, tackar för det. Smart tips för att hitta intercooler och turbo.

Hur vet jag hur mycket vatten som ska fyllas i tråget?
Tillskotsprut har jag läst i många trådar, men har inte rikigt förstått vad det innebär. Är det när man monterar extra spridare på tryckröret? Vad jag förstått kan man sätta i t.ex två extra spridare som styrs av varsin tryckvakt vid olika tryck?
Bränsletrycksregulator kostar ju en del, men spridare har jag redan 4 från orginalmotorn som jag tänkte att jag kanske kunde dra nytta av.


Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
2 juli 2015
#36
AccelGR skrev:
Growe skrev:
lättaste är att ta ner tråget (väldigt lätt) fylla det med vatten samma mängd som man använder vid ett oljebyte och sätta röret ovanför den nivån då är det safe eftersom motorn använder en del av den oljemängden som ligger i tråget.

Growe skrev:
Du får ta dig till någon av returbilens ställen slita bort ett original volvo x40 2.0T aggregat mitzu 12T
borde vara lagom till en 1.4  den leverar luft till 160hk safe utan krångel..

intercooler från någon vw diesel dessa passar perfekt på en liten bil då dom sitter i ena hörnet
sen passar man på att ta bort agget komplett med vatten rör olja in och retur så har man en bra grund

en turbo kostar 600kr
intercooler 300kr
du kan jhu pröva med en ställbar btr finns på kl för 1300kr
ett par flänsar till grenrör och främre rör.. kostar ett par hundra styck.
sen lite rör till avgassystemet
en helg i garaget..

även om jag personligen föredrar att sköta soppan med ett sep system om man inte anpassar hela soppa systemet.

kan fixa fram ett tillskots sprut. har 2st liggandes ena behöver dock lite arbete då en komponent gått av
men bara inte orkat beställt drivsteget som gått av smile

Mycket bra info, tackar för det. Smart tips för att hitta intercooler och turbo.

Hur vet jag hur mycket vatten som ska fyllas i tråget?
Tillskotsprut har jag läst i många trådar, men har inte rikigt förstått vad det innebär. Är det när man monterar extra spridare på tryckröret? Vad jag förstått kan man sätta i t.ex två extra spridare som styrs av varsin tryckvakt vid olika tryck?
Bränsletrycksregulator kostar ju en del, men spridare har jag redan 4 från orginalmotorn som jag tänkte att jag kanske kunde dra nytta av.

kollar i någon oljeguide eller i instruktionsboken hur mycket olja motorn ska ha vid ett oljebyte.  helt klart det bästa sättet att se om det kommer fungera bra eller ej.

när jag snackar tillskotssprut så är det inte någon form av amatör grej som bara har av och på.

utan tillskotssprutet jag pratar om har en sensor som är ställbar där man ställer in tillslags tryck
när trycket som är inställt så startar tillskottet sen kan man fin styra det genom att man ställer hur mycket spridarna sprutar in  man kan ha ett antal spridare beronde på hur mycket soppa man behöver. jag antar att den även känner av trycket så den ökar soppan beronde på laddtryck då det sitter en 3bars mapsensor på den

http://s4.zetaboards.com/Speed_FreakZ/topic/8070102/4/  här finns det lite bilder på hur tillskottsprutet ser ut.  antar att det är från samma person som mina 2 kommer från.  känner sonen till tillverkaren.  smile

det är jhu inte lika bra som ett riktigt sprut men bättre än fullösningar..
polarn hade så på sin volvo körde 278hk ur en b230Fk med original 360Gl sprut och e85 gick jävligt bra och jämnt och fint. han körde med 3st spridare extra

Kör fort så hinner inget hända...

144 Inlägg
2 juli 2015
#37
Growe skrev:
AccelGR skrev:
Growe skrev:
lättaste är att ta ner tråget (väldigt lätt) fylla det med vatten samma mängd som man använder vid ett oljebyte och sätta röret ovanför den nivån då är det safe eftersom motorn använder en del av den oljemängden som ligger i tråget.

Growe skrev:
Du får ta dig till någon av returbilens ställen slita bort ett original volvo x40 2.0T aggregat mitzu 12T
borde vara lagom till en 1.4  den leverar luft till 160hk safe utan krångel..

intercooler från någon vw diesel dessa passar perfekt på en liten bil då dom sitter i ena hörnet
sen passar man på att ta bort agget komplett med vatten rör olja in och retur så har man en bra grund

en turbo kostar 600kr
intercooler 300kr
du kan jhu pröva med en ställbar btr finns på kl för 1300kr
ett par flänsar till grenrör och främre rör.. kostar ett par hundra styck.
sen lite rör till avgassystemet
en helg i garaget..

även om jag personligen föredrar att sköta soppan med ett sep system om man inte anpassar hela soppa systemet.

kan fixa fram ett tillskots sprut. har 2st liggandes ena behöver dock lite arbete då en komponent gått av
men bara inte orkat beställt drivsteget som gått av smile

Mycket bra info, tackar för det. Smart tips för att hitta intercooler och turbo.

Hur vet jag hur mycket vatten som ska fyllas i tråget?
Tillskotsprut har jag läst i många trådar, men har inte rikigt förstått vad det innebär. Är det när man monterar extra spridare på tryckröret? Vad jag förstått kan man sätta i t.ex två extra spridare som styrs av varsin tryckvakt vid olika tryck?
Bränsletrycksregulator kostar ju en del, men spridare har jag redan 4 från orginalmotorn som jag tänkte att jag kanske kunde dra nytta av.

kollar i någon oljeguide eller i instruktionsboken hur mycket olja motorn ska ha vid ett oljebyte.  helt klart det bästa sättet att se om det kommer fungera bra eller ej.

när jag snackar tillskotssprut så är det inte någon form av amatör grej som bara har av och på.

utan tillskotssprutet jag pratar om har en sensor som är ställbar där man ställer in tillslags tryck
när trycket som är inställt så startar tillskottet sen kan man fin styra det genom att man ställer hur mycket spridarna sprutar in  man kan ha ett antal spridare beronde på hur mycket soppa man behöver. jag antar att den även känner av trycket så den ökar soppan beronde på laddtryck då det sitter en 3bars mapsensor på den

http://s4.zetaboards.com/Speed_FreakZ/topic/8070102/4/  här finns det lite bilder på hur tillskottsprutet ser ut.  antar att det är från samma person som mina 2 kommer från.  känner sonen till tillverkaren.  smile

det är jhu inte lika bra som ett riktigt sprut men bättre än fullösningar..
polarn hade så på sin volvo körde 278hk ur en b230Fk med original 360Gl sprut och e85 gick jävligt bra och jämnt och fint. han körde med 3st spridare extra

Tyvärr låter det där för avancerat för mig, jag tror inte jag skulle kunna motera/bygga något sånt system själv. Jag tänke dock ha ett par ställbara tryckvakter till de extra spridarna, så den första öppnar vid kanske 0,15 bar och den andra vid t.ex 0,4 bar.


Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
2 juli 2015
#38
AccelGR skrev:
Growe skrev:
AccelGR skrev:
Growe skrev:
lättaste är att ta ner tråget (väldigt lätt) fylla det med vatten samma mängd som man använder vid ett oljebyte och sätta röret ovanför den nivån då är det safe eftersom motorn använder en del av den oljemängden som ligger i tråget.


Mycket bra info, tackar för det. Smart tips för att hitta intercooler och turbo.

Hur vet jag hur mycket vatten som ska fyllas i tråget?
Tillskotsprut har jag läst i många trådar, men har inte rikigt förstått vad det innebär. Är det när man monterar extra spridare på tryckröret? Vad jag förstått kan man sätta i t.ex två extra spridare som styrs av varsin tryckvakt vid olika tryck?
Bränsletrycksregulator kostar ju en del, men spridare har jag redan 4 från orginalmotorn som jag tänkte att jag kanske kunde dra nytta av.

kollar i någon oljeguide eller i instruktionsboken hur mycket olja motorn ska ha vid ett oljebyte.  helt klart det bästa sättet att se om det kommer fungera bra eller ej.

när jag snackar tillskotssprut så är det inte någon form av amatör grej som bara har av och på.

utan tillskotssprutet jag pratar om har en sensor som är ställbar där man ställer in tillslags tryck
när trycket som är inställt så startar tillskottet sen kan man fin styra det genom att man ställer hur mycket spridarna sprutar in  man kan ha ett antal spridare beronde på hur mycket soppa man behöver. jag antar att den även känner av trycket så den ökar soppan beronde på laddtryck då det sitter en 3bars mapsensor på den

http://s4.zetaboards.com/Speed_FreakZ/topic/8070102/4/  här finns det lite bilder på hur tillskottsprutet ser ut.  antar att det är från samma person som mina 2 kommer från.  känner sonen till tillverkaren.  smile

det är jhu inte lika bra som ett riktigt sprut men bättre än fullösningar..
polarn hade så på sin volvo körde 278hk ur en b230Fk med original 360Gl sprut och e85 gick jävligt bra och jämnt och fint. han körde med 3st spridare extra

Tyvärr låter det där för avancerat för mig, jag tror inte jag skulle kunna motera/bygga något sånt system själv. Jag tänke dock ha ett par ställbara tryckvakter till de extra spridarna, så den första öppnar vid kanske 0,15 bar och den andra vid t.ex 0,4 bar.

är verkligen inte mer komplicerat än att krångla med tryckvakter..   lite ström montera in spridare och kablar till spridare ta en slang från insuget till tillskotssprutet och sen är det bara att ställa in det.

inställngen är bäst att använda en bredbandslambda och sen köra lite tills man får bra lambda värde och sen är det bara att köra ;-)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök