3842
Sök

Tips om bra och komfortabel pendlarbil

1 129 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
Hej.

Jag jobbar i Oslo på veckorna och har mellan 10-17 mil till hemtrakterna i sverige som ja kör tur o retur nästan varje helg. Så jag tänkte fråga efter tips om halvkombi som pendlarbil där man får mycke för pengarna i runt +- 40.000 klassen innan ja börjar kolla runt.

Jag har har funderat en del på att skaffa peugeot lr nåt annat märke som Bertel O.Steen som jag jobbar på håller på med. Men Tycker inte att bilarna som ligger i min prisklass passar in riktigt till det ja ska ha bilen till.

Med tanke på att ägar och drivmedel priserna åker bergodallbana är ja lite osäker på om det är bättre med diesel än bensindrivet, men ja håller mig till 1,8L o uppått.

Ju billigare delarna är och ju mer ja slipper dåliga överaskningar i oslotrafiken ju bättre wink 

Då ja håller på med billjud, tar med mat o annat från Sverige, och kör långa sträckor så vill ja ha en rymlig och komfortabel halvkomnbi.

Har för tillfället en Opel astra G 1,6 16v kombi som ja tycker har varit helt ok för sitt pris. Men jag har inget behov av kombi och vill prova på nåt nytt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 september 2008
Bmw 316-318ti compact? Att bmw skulle ha dyra delar är en myt däremot så håller de väldigt bra, och en sån går på ca 0,7 blandad körning (förmodligen mindre beroende på...) Kamkedja också så dyra kamremsbyten slipper du. Rolig att köra men händer inte så mycket när högerfoten fälls roll

Kör du mycket i högre farter, lands/motorväg osv? Då är en motorstark bil oftast lika snål eller snålare som en svag eftersom den starke har högre utväxling vilket ger lägre varvtal.
I så fall finns 323ti compact och där händer det lite mer när högerfoten fälls smile Inga problem att köra en sån på 0,8-0,9 (jag kör min betydligt tyngre 328a på 0,9 med bus)

Lycka till! Om du är intresserad av Bmw, gå in på autopower.se mycket seriöst forum.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

259 Inlägg
2 september 2008
peugeot 406 kombi är riktigt trevliga bilar och med dieselmotorn kommer man ner på 0.55-0.6 ungefär går riktigt billigt och bekväm som attan att åka i.

mvh robin

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 september 2008
Mercedes 250D går på 0.6 hur fan man än kör
och stannar aldrig en av våra har rullat runt 160-170.000 mil
LB regga då så har du riktigt billig skatt me

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 september 2008
audi 100 c4

1 129 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
bubban skrev:
peugeot 406 kombi är riktigt trevliga bilar och med dieselmotorn kommer man ner på 0.55-0.6 ungefär går riktigt billigt och bekväm som attan att åka i.

mvh robin

Håller med om att 406 ær trevliga bilar då jag har skruvat på o kørt dom på jobbet. Men jag ska skaffa mig en halvkombi(hatchback) och inte en kombi smile.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 september 2008
Får tyvärr råda till Volvo också, ruggigt bekväma på långfärder faktiskt, säg s40 fas2 kanske? 2.0t motorn ligger snålt motorväg..

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
3 september 2008
Mortalis skrev:
Får tyvärr råda till Volvo också, ruggigt bekväma på långfärder faktiskt, säg s40 fas2 kanske? 2.0t motorn ligger snålt motorväg..

s40 aldrig mer att jag kör långt med en sån
fick kör upp brors från gbg  till norrbotten  sägerbara aldrig mer  hadde no varit så många gånger skönare att köra audin än volvon

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 september 2008
Opel Vectra B. Billiga, skapligt snabba och bekväma.. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 129 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Själv har ja funderat på en 5 dörrars halvkombi i liknande storlek som audi a3 och skoda octavia.

Audi tycker ja brukar tala för sig självt, men annars så har ja kört en kompis skoda octavia 1.6 glx. Och den bilen hade ett helt ok utrymme och den var visst inte så dyr i drift heller, men de stolarna och annat i den bilen var lite väl mycke budget.
Senast redigerat av Palicuse (3 september 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 september 2008
christofer_k skrev:
Mortalis skrev:

s40 aldrig mer att jag kör långt med en sån
fick kör upp brors från gbg  till norrbotten  sägerbara aldrig mer  hadde no varit så många gånger skönare att köra audin än volvon

Håller med, inget man kör långt i direkt...   för all del kanske trevligare än opel kombi... men men  :p

Hade engång en Bmw E34 525, trevlig bil.  kan tänka mig att en 525 sent 90tal för de pengarna du tänkt skulle vara trevlig bil att pendla i
Senast redigerat av torpis (3 september 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

379 Inlägg
3 september 2008
Saab 9000/9-5/9-3, VW Passat, Volvo 850/V70

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"

1 129 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Måste bara säga att ja har fått flera lustiga tips då jag är ute efter en halvkombi(hatchback) och inte sedan lr kombi big_smile.

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 september 2008
Palicuse skrev:
Måste bara säga att ja har fått flera lustiga tips då jag är ute efter en halvkombi(hatchback) och inte sedan lr kombi big_smile.

Sen kan man ju fråga sig varför man väljer en hatchback när man vill ha komfort wink

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

518 Inlägg
3 september 2008
Audi a6 / 100 c4.

mkt bra komfort. delar är dyra om man jämför med tex Volvo men håller länge.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

1 129 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Palicuse skrev:

Sen kan man ju fråga sig varför man väljer en hatchback när man vill ha komfort wink

Visst finns de bekvämare bilar än hatchback, men jag är inte mycket för sedaner och har inte bruk för en kombi. Så ja tänkte skaffa en rymlig o komfortabel hatchback.

1 129 Inlägg
7 september 2008
Trådstartare
Efter att ha frågat efter tips på halvkombi så har ja fått tipsen: mercedes, bmw, peugeot, volvo, saab opel, audi. Då är det bara att börja kolla runt lite själv.

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 september 2008
Palicuse skrev:
Efter att ha frågat efter tips på halvkombi så har ja fått tipsen: mercedes, bmw, peugeot, volvo, saab opel, audi. Då är det bara att börja kolla runt lite själv.

hehe, är alltid lättare ju mer precis man är.

4 586 Inlägg
7 september 2008
bmw e34 är mkt trevliga att åka långt i

keko
7 september 2008
saab 9000 är mitt tips!

Sök