koka skrev:
TheRefunder skrev:
Volvo740-88 skrev:
Jag vill vara lite ekonomisk och ha samtidigt lite mera effekt på motorn. Det jag ska sattsa på är sportluftfilter och extraktor. Men etanol kostar idag i örnsköldsvik 8,79 kr litern. Är det värt att köra på det då. Jag vet att man får mera effekt om man höjer kompen eller ställer in förtändning. Kommer etanol bli dyrare än bensin?
Att köra på etanol i din Volvo är inte effekthöjande för fem öre, jag kör det i min å den är inte piggare men däremot lite lite starkare på lägre varv, visst tjänar man på att konvertera iaf jag, jag satte in en flexitune box för 500:- och den har jag tjänat in flera gånger om sen jag installerade den. Visst den drar mer men jag har en milkostnad nu på 9,80/milen nu gentemot 12,13/milen med 95oktan i tanken. Visst det låter inte mkt men i slutändan blir det nån krona man spar per år. Sen beror det på hur man kör oxå, gasar man mkt å självklart så blir väl kostnaden ganska lika och då tar det tid att tjäna igen den 500:- som det kostade mej. Jag har inte höjt komp eller ändrat förtändningen men jag var inte ute efter effektökningen heller. Jag tror att om man ska ha effekt ökning så måste man upp i bra mkt mer hästar än i en orginalmotor...
Visa mer om din "flexitune" till din 740
Kan vara bra att ha när man köper sig en till vinter
Vad vill du veta? Kolla min sida så ser du där....
EDIT: Du kan läsa mer på
www.flexitune.se
Senast redigerat av TheRefunder (3 september 2008)
Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391