2180
Sök

Saab 9000 2.0T som inte startar

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
#1
Tjena!
har en saab 9000 2.0T som absolut inte vill starta, när man vrider på startnyckeln så går startmotorn runt som vanligt men den startar inte,
den startar ibland efter många försök och då går bilen som normalt detta fel har vart i  ca 2år.
vad brukar vara dem vanligaste felen när denna moddel inte startar? eller dummar sej på detta sett?
är väldigt tacksam för svar
mvh jimmy
-------------------------------------------------------------------------------------------------
edit:
har kollat lite nu, gnista får den fin blå/lila gnista vid startförsök, efter man provat starta den och slår på tändningen så gnistrar alla stiften sammtidigt och flera gånger efter varandra.

kan man fortfarande misstänka tändkasseten, ellerär det vevaxelläges givaren som är glapp? misstänker att den inte får någon bensin.

Är det enkelt att komma åt besnisnpumpen på saab 9000 utan några större ingrepp?
mvh jimmy
Senast redigerat av SRC (9 september 2008)


1 019 Inlägg
3 september 2008
#2
Årsmodell?


26 Inlägg
3 september 2008
#3
Skulle gissa på Vevaxellägesgivaren som är dum (extremt vanligt)

annars säger jag Tändkasseten .. dessa var två mycket förekommande fel på saab

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#4
Garfield skrev:
Årsmodell?
det är en 95-96 tror jag, är grannens bil, så är inte helt säker.

murdock, är det dyrt med ny vevaxellägesgivare? och är denna givare svår att byta?


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
4 september 2008
#5
Låter som tändkasseten smile

Den startar inte när den är kall heller?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#6
kwansa skrev:
Låter som tändkasseten smile

Den startar inte när den är kall heller?
nej det gör den inte, och vill tillägga att motorlampan EJ lyser,( den tänds som vanligt och släcks)


Saabvilde!
1 708 Inlägg
4 september 2008
#7
SRC skrev:
kwansa skrev:
Låter som tändkasseten smile

Den startar inte när den är kall heller?
nej det gör den inte, och vill tillägga att motorlampan EJ lyser,( den tänds som vanligt och släcks)
då bör det inte vara vevaxelgivaren, den brukar spöka när bilen är varm mestadels.. är nog kasetten som sagt.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#8
Larsson_Power skrev:
SRC skrev:
kwansa skrev:
Låter som tändkasseten smile

Den startar inte när den är kall heller?
nej det gör den inte, och vill tillägga att motorlampan EJ lyser,( den tänds som vanligt och släcks)
då bör det inte vara vevaxelgivaren, den brukar spöka när bilen är varm mestadels.. är nog kasetten som sagt.
okej, finns det något sett att kontrolera kasseten att den är trasig, eller är det bara byta ut och hoppas på det bästa:)


Saabvilde!
1 708 Inlägg
4 september 2008
#9
SRC skrev:
Larsson_Power skrev:
SRC skrev:

nej det gör den inte, och vill tillägga att motorlampan EJ lyser,( den tänds som vanligt och släcks)
då bör det inte vara vevaxelgivaren, den brukar spöka när bilen är varm mestadels.. är nog kasetten som sagt.
okej, finns det något sett att kontrolera kasseten att den är trasig, eller är det bara byta ut och hoppas på det bästa:)
Har du ingen kompis som har en 9000? De röda kasetterna är likadana. Så prova med en kompis eller låna en av skroten, de brukar inte va omöjliga. Lycka till. smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Team Whiplash Racing
98 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
#10
Larsson_Power skrev:
SRC skrev:
Larsson_Power skrev:

då bör det inte vara vevaxelgivaren, den brukar spöka när bilen är varm mestadels.. är nog kasetten som sagt.
okej, finns det något sett att kontrolera kasseten att den är trasig, eller är det bara byta ut och hoppas på det bästa:)
Har du ingen kompis som har en 9000? De röda kasetterna är likadana. Så prova med en kompis eller låna en av skroten, de brukar inte va omöjliga. Lycka till. smile
okej, ska prata med polarn, han jobbar på skroten så borde gå bra smile tack för snabba svar, uppskattas:D


Saabvilde!
1 708 Inlägg
4 september 2008
#11
SRC skrev:
Larsson_Power skrev:
SRC skrev:

okej, finns det något sett att kontrolera kasseten att den är trasig, eller är det bara byta ut och hoppas på det bästa:)
Har du ingen kompis som har en 9000? De röda kasetterna är likadana. Så prova med en kompis eller låna en av skroten, de brukar inte va omöjliga. Lycka till. smile
okej, ska prata med polarn, han jobbar på skroten så borde gå bra smile tack för snabba svar, uppskattas:D
Se där! Då borde det inte vara så svårt! Jadå varsågod! big_smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

58 Inlägg
4 september 2008
#12
Det kan vara backventilen i bränslesystemet som pajat o inte håller trycket. då kan bilen bli lite trögstartad.då rinner soppan tillbaka i tanken o så tar det en stund o få upp trycket vid spridarbryggan igen. Den ventilen sitter i kopplingen från returen som sitter i armaturen. en gissning bara. // Gustaf


Team Whiplash Racing
98 Inlägg
5 september 2008
Trådstartare
#13
E85 skrev:
Det kan vara backventilen i bränslesystemet som pajat o inte håller trycket. då kan bilen bli lite trögstartad.då rinner soppan tillbaka i tanken o så tar det en stund o få upp trycket vid spridarbryggan igen. Den ventilen sitter i kopplingen från returen som sitter i armaturen. en gissning bara. // Gustaf
okej, ska kontroleras det med


Team Whiplash Racing
98 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#14
lagt till en fråga och "uppdaterat"


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 september 2008
#15
När den inte startar och man kör på startmotorn, rör sig varvräknaren upp på typ 50-100 rpm?
Prova att lossa slangen på fuel-railen när den inte startar, kör på startmotorn och kolla om det kommer någon soppa. Kommer det soppa = inte pumpen eller relä
Ingen soppa - Mät spänningen (går att koppla en glödlampa 5w om man inte har multimeter) mellan de grova kablarna på pumpen (längst fram i bagaget under svarta golvet finns en lucka) är den 8-12v på starten och det inte kommer bränsle har pumpen gått.
Har du ingen spänning till pumpen när du kör på starten är bränslepumpsrelät kass och bör bytas. Hoppas du kollat säkringen?
Ny pump kostar 350 på bil(fel)tema och var exakt lik den walbropumpen som satt i på min innan...


Team Whiplash Racing
98 Inlägg
9 september 2008
Trådstartare
#16
bumpe skrev:
När den inte startar och man kör på startmotorn, rör sig varvräknaren upp på typ 50-100 rpm?
Prova att lossa slangen på fuel-railen när den inte startar, kör på startmotorn och kolla om det kommer någon soppa. Kommer det soppa = inte pumpen eller relä
Ingen soppa - Mät spänningen (går att koppla en glödlampa 5w om man inte har multimeter) mellan de grova kablarna på pumpen (längst fram i bagaget under svarta golvet finns en lucka) är den 8-12v på starten och det inte kommer bränsle har pumpen gått.
Har du ingen spänning till pumpen när du kör på starten är bränslepumpsrelät kass och bör bytas. Hoppas du kollat säkringen?
Ny pump kostar 350 på bil(fel)tema och var exakt lik den walbropumpen som satt i på min innan...
detta ska kontroleras, varvräknarn rycker till lite i början, sen är den som en död torsk typ =P ska kontrolera soppan imorn då.
tack så mycket för råden/hjälpen smile



Sök