3842
Sök

Tryck i kylsystem, Varför ?

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Hej!

Har en Honda Civic 1.5L (D15b7)

Vad kan göra så att det uppstår ett hårt tryck i kylsystemet ? (stenhårda slangar.)

Om:

-Över och undre kylarslangarna är varma samt mycket hårda efter körning.
-Bytt toppackning+planslipat. (monterat av en erfaren mekaniker)
-Ny termostat.
-Värmen i bilen fungerar.
-Vattenpumpen fungerar.
-Motorn kokar inte, är stabil normal temperatur helatiden.
-Ny glykol (hondas)
-Olja Okej

Samt att det ryker svagt vitt (kanske lite blått och svart). När man varvar över 4000Rpm. (ingen tjock rök)

Det tyder lite på toppackning igen, men problemet uppstod direkt efter ett glykolbyte, därför misstänker jag att jag kanske inte har luftat tillräckligt ?

Jag undrar om det kan bero på luft i kylsystemet ??

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
4 september 2008
Lufta mer?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Tvivlare
2 266 Inlägg
4 september 2008
inte ska de behöva luftas i en civic heller, de brukar ordna sig själv. jag tror då på toppackningen igen.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

C(^^,)
453 Inlägg
4 september 2008
Eller kylaren!
Då du inte nämt det i " tittat efter " listan!
Kollar kylar locket så Oringen är hel!

581 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
HKS skrev:
Eller kylaren!
Då du inte nämt det i " tittat efter " listan!
Kollar kylar locket så Oringen är hel!

Hmm, jag har tittat på den och känt så att den fungerar, den ser hel ut tycker jag. Får nog titta på den igen.

Tack!

Kom gärna med fler förslag smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

581 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Har kollat på locket, den är hel och fungerar. Den är dessutom ny.

Provade att trycka på kylarslangarna och då hör jag något som rasslar lite vid termostaten. Vattenflödet gör så att något rasslar lite, undra vad det kan vara ?

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
4 september 2008
termostaten monterad på fel håll kanske !?

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
4 september 2008
ta loss termostaten och kontrollera den (koka den och se så den öppnar sig) och ställ bilen i uppförsbacke på tomgång med värmen på max tills termostaten öppnar sig (nedre slangen blir varm) låt då stå en stund, sedan stäng av och låt den svalna och efter det fyll på ev. vatten som behövs och gör detta igen samt åk ut o åk med bilen.

581 Inlägg
4 september 2008
Trådstartare
Är 90% säker på att jag monterade termostaten rätt, dock så kan den ha gått isönder igen (100mil?) hmm

Ska öppna upp och se hur det ser ut.

Ska följa dina steg sir_daniel, tack! smile

872 Inlägg
4 september 2008
det ska ju va tryck i systemet. men om du upplevct att det e för hårt tryck så kanske det e så att du har fyllt på förmycket vatten.  men nästan en ren gissning
Senast redigerat av 998cc (4 september 2008)

If its too loud you are too old!

581 Inlägg
6 september 2008
Trådstartare
Jag tog ur lite glykol ur kylaren (1-2dl), och sen körde jag en stund. Öppnade motorhuven och kände på slangarna och det var mjuka, inget övertryck.

Som det ser ut så kan inte glykolen föras över till expansionskärlet och därav det höga trycket. Men det konstiga är att felet ser inte ut att vara på locket. Har testat med 2 lock. Ett likadant och ett annat, men det är samma sak. Slangen till Ex.Kärlet är INTE täppt. 

Har 2-3 kompisar som är kunniga inom bilar, det begriper sig inte på det iheller.

Jag förstår mig inte på det neutral

Några tips om vad det kan vara ??

3 Inlägg
26 augusti 2009
hur e det man luftar kylsystemet på en civic -93 ??

5 198 Inlägg
26 augusti 2009
åk till verkstaden och testa avgashalten i kärlet. har du avgaser där är det nåt knas med toppackningen/toppen. vitrök brukar tyda på att det kommer vatten in i cylindrarna.

13 Inlägg
27 augusti 2009
Ta kompprov på motorn,får du övertryck så kan ju kompet gå ut i kylsystemet.

Sök