Många här verkar mena på att man ska spara ihop till bilen man vill ha...
Men om, låt säga, vi tar som exempel, en splitterny S60R (Finns inte längre, jag vet, men som exempel.)
som kostar ca 600 000 fullutrustad, hur lång tid skulle det behövas för att tjäna ihop dom pengarna?
Jag provade på att jobba som stenläggare, hårt jobb, men hyfsad lön och funderar på att fortsätta, och med timlön + traktamente har man ut ca 20 000 som ingångslön.
Och bor man i lägenhet, en 2a här nere runt Hässleholm på 50kvm, kostar den mellan 3 000 - 4 000 i månaden.
Sen ska du äta.
Det har jag inte så stor koll på, man kan äta väldigt billigt (men vem vill leva på pasta och nudlar i 10 år?), försäkringar, internet, telefon, tv/radio, skatt, förbrukningsvaror (toapapper, schampo, tvättmedel, kläder o.s.v.) och då ska vi inte tala om man vill ut på krogen en kväll...
Och har man en bil sen.
Spelar ingen roll vad det är för bil, för man får väl räkna på minst en tank bensin i månaden, försäkring, skatt, besiktning, slitagedelar, parkering...
Summan av kardemumman:
Hur många kronor per månad kan man egentligen spara?
Och då utgår jag ifrån att man inte vill ha nya möbler, ny dator eller tv eller sånt skit, utan att man har samma grejer i 8-10 år.
Kan man spara 5000 i månaden (Det är rätt mycket egentligen) så tar det 10 år innan man har råd med bilen, 5000 x 12 x 10 = 600 000.
Och så länge fanns ju inte S60R:en, och plötsligt så kan man inte få den bilen man vill ha med den utrustningen man vill ha i det skicket man vill ha...
Mitt tips är att INTE ta ett billån.
Ta ett vanligt privatlån, där banken inte har något att göra med vad du köper.
Då kan du köpa en bil, äga den, och sälja den, utan att påverkas av lånet mer än avbetalningen.
Känner du sen för det, kan du använda en del av pengarna till att betala av lånet, eller köpa en annan bil, eller köpa andra grejer istället för bil.
EDIT: En polare påpekade att man ofta har högre ränta på ett sånt lån, men jag säger hellre lite högre avgift för att slippa vara bunden till bilen tills man går i personlig konkurs, istället för att ha möjligheten att kunna sälja bilen och få tag i en del pengar som kan rädda ens ekonomiska situation om det läget uppstår.
![smile](img/smilies/smile.png)
Jag ser det inte heller som att man köper en bil för pengar som man inte har, ser det hellre som att man betalar en månatlig avgift för att få använda mycket pengar.
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Lycka till!