Kära Börje,
Jag är glad att rätt person tog åt sig av min insändare. Låt mig komplettera med några bilder, ty jag fann dina fakta något bristande.
”På morgonen den 6 september kom utställarna till våra bokade platser på Torget för att ställa upp sina bilar. Både vi torghandlare och våra chefer kom fram och förklarade för bilägarna, lugnt och sansat, att vi hade bokat dessa platser, men ingen hade lust att lyssna.”Nedan finner du torgskissen jag fick tillsammans med tillståndet från Polisen. Tydligen närvarade du inte på morgonen då ett långt bord med prylar stod inom detta område. Eftersom dessa handlare var trevliga nog att flytta sitt bord valde jag att inte rikta min kritik mot dem. Jag har dock åtskilliga bilder som visar att INGEN av våra bilar stod på era bokade platser. Med digitalkamerans fantastiska teknik kan jag även se att bilen som ”blockerade” er infart stod där i precis tolv minuter innan den flyttades till fontänen, där den stod resten av dagen.
”Torgfogden kom och bad bilutställarna att lugna ner sig, men inte förrän polisen dykt upp och beordrat dem att sänka ljudvolymen kom en förändring.”Torgfogden pratade jag med en gång under dagen, det var när han hjälpte mig att stänga av fontänen för att inte blöta ner bilarna i onödan. Även konstapeln jag pratade med var positivt inställd till utställningen, men ville självklart skapa lugn hos de som var irriterade. Faktum är att alla klagomål som nådde mig kom från samma två personer under hela dagen. Kioskägaren fick hoppande korvar sålda till mer eller mindre samtliga utställare under dagen och hade han klagomål att framföra tycker jag att han borde gjort det när jag själv köpte min lunch, iklädd en tröja med trycket ”ARRANGÖR”, men det är hans ensak.
Slutligen måste jag säga att jag fann avslutningen på din insändare mycket underhållande.
”Nu när vi äntligen har fått dit lite folk, och torget blivit en mer levande plats, varför och varför vill ni då skrämma bort allt folk?”Såg du över huvud taget åt vårt håll? ENA-träffen hade många hundratals trevliga besökare och om de alla var där för att klaga förstår jag inte varför de flesta av dem valde att samtidigt rösta på sina favoritbilar.
Jag träffade massor av glada och trevliga människor i alla åldrar, er vill jag tacka så hemskt mycket för att ni bidrog till den trevliga stämningen. Jag vill samtidigt be boende runt torget om ursäkt om ni blev störda av musiken, men ärligt talat tycker jag att ni som stått och sålt frukter sedan 1996 faktiskt borde kunna tåla musik i totalt fem timmar under de här tolv åren. Är det verkligen så hemskt?
Med vänliga hälsningar
Patrik Lindblom
Arrangör, ENA-träffen