2629
Sök

Så här undviker Du olyckor...

96 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
1. Var utvilad:
Närmare 40 procent av de tillfrågade bilförarna som varit inblandade i en olycka sannolikt varit uttröttade. (VTI, SR.se  080807)

2. Håll dig nykter
Varannan bilförare, som dör i trafiken i övre Norrland, har alkohol eller trafikfarliga preparat i kroppen. Det visar en ny studie från Umeå universitet (SVT.se 080512)

3. Se upp för tunga lastbilar
Allt fler tunga lastbilar färdas på vägarna. De utgör ungefär 7 procent av fordonstrafiken men medverkar vid omkring 20 procent av trafikolyckorna med dödlig utgång, enligt Vägverkets statistiker Thomas Lekander. (SvD 080908)

roll
Senast redigerat av sonab (8 september 2008)

Yrkesförare
1 073 Inlägg
8 september 2008
sonab skrev:
Allt fler tunga lastbilar färdas på vägarna. De utgör ungefär 7 procent av fordonstrafiken men medverkar vid omkring 20 procent av trafikolyckorna med dödlig utgång, enligt Vägverkets statistiker Thomas Lekander. (SvD 080908)

roll

Kolla upp statistiken hur många procent av olyckorna som lastbilarna är vållande... roll

96 Inlägg
8 september 2008
Trådstartare
Tega skrev:
sonab skrev:

roll

Kolla upp statistiken hur många procent av olyckorna som lastbilarna är vållande... roll

..Inte många

Rytterström har tagit fram statistik på de dödsolyckor som hanterats av Trygg Hansa med lastbilar inblandade under perioden 2005-2007. Sammanlagt handlar det om 37 olyckor, varav fyra av de döda var lastbilsförare. Majoriteten av dödsolyckorna - 16 stycken, skedde vid möteskollision på antingen Europa- riks- eller länsvägar.
  I samtliga fall är lastbilsföraren fri från vållande, förklarar Kjell Rytterström.
Enligt Rytterström beror större delen av olyckorna på att personbilsföraren kört för fort, vilket lett till att man tappat kontrollen på bilen och sedan kommit över i lastbilens körfält.

8 883 Inlägg
8 september 2008
4. Håll dig hemma

Fotograf på tierpidag.se

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
8 september 2008
Hamilton skrev:
4. Håll dig hemma

haha

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

238 Inlägg
8 september 2008
Personligen har jag mest problem med gångtrafikanter, de bara traskar rakt ut utan att se sig om alls, förvånad att det inte dör mer personer pga av detta.

Var tvungen att stanna mitt på ett övergångs ställe i stan igår, var för övrigt i stans värsta "korsning" (vid Pingvin, ni som bor i eller kan Uddevalla). Helt plötsligt säger det "donk", först tanken var att något kört på mig, men efter en blick i höger backspegel ser jag en tjej ligga på marken... Hon har gått med ögonen ner i mobilen och smsat eller något, helt enkelt traskat rakt in i min pytte bil, en Dodge Ram 1500 Daytona... Fan tittar folk inte ens efter hinder nu mera? Förväntar de sig att det rullar en ångvält framför dem vart de än går?

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
8 september 2008
de va ju lyckat!

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Diktator
968 Inlägg
8 september 2008
Det är 100% säkert att du kommer dö! sad

Körv
3 535 Inlägg
8 september 2008
Jag som kör en liten 900kilos golf borde nog känna mig EXTRA säker i trafiken.

Truckdriving Man

Bärs!
3 456 Inlägg
8 september 2008
Sued skrev:
Personligen har jag mest problem med gångtrafikanter, de bara traskar rakt ut utan att se sig om alls, förvånad att det inte dör mer personer pga av detta.

Var tvungen att stanna mitt på ett övergångs ställe i stan igår, var för övrigt i stans värsta "korsning" (vid Pingvin, ni som bor i eller kan Uddevalla). Helt plötsligt säger det "donk", först tanken var att något kört på mig, men efter en blick i höger backspegel ser jag en tjej ligga på marken... Hon har gått med ögonen ner i mobilen och smsat eller något, helt enkelt traskat rakt in i min pytte bil, en Dodge Ram 1500 Daytona... Fan tittar folk inte ens efter hinder nu mera? Förväntar de sig att det rullar en ångvält framför dem vart de än går?

Håller med.
Det är nästan skrämmande hur lite uppsikt gångtrafikanterna har!

Garaget.org peakade 2008.

2 271 Inlägg
8 september 2008
Nån mer än jag som finner sig själv svära åt bilar när man går, och svärandes åt gående när man kör?big_smile

Bärs!
3 456 Inlägg
8 september 2008
lingua skrev:
Nån mer än jag som finner sig själv svära åt bilar när man går, och svärandes åt gående när man kör?big_smile

njaaaeee... lol

Försöker iaf
1 998 Inlägg
8 september 2008
Skrattar här nu.
Hur fan kan folk va så ja dumma.

Har några exempel på när folk verkligen tänker.

Här i Säffle finns de 2 övergångställen i en backe. Snöröjningen här är ju inge å hurra över heller. Kom en morgon med min 240. De va is å nysnö på vägen. Nya vinterdäcken funkade någorlunda bra. Närmar mig backen i 30km eller nö. Halvvägs ner kommer de en tjej som bara går rakt ut. Ja bromsade men inget hände. Tutan hade frusit så funka ju inte den heller. Men som tur va så såg hon mig i tid dock när hon redan var på väg över.

Samma dag vid 4-tiden när de är som värst trafik så va man på väg hem. Kommer i samma backe fast uppför denna gång Va några bilar före och efter mig sen kommer de en smart person som ska gå över vägen vid övergångstället mitt i backen. Så vi va tvugna å stanna. Kan säga att de tog nån minut upp för den backen sen. Hade min 240 inte hatt en massa skit i skuffen hade ja nog inte klarat mig upp.

Fattar dom inte att en bil på 1400kg på "skridskobana" i 30km/h i nedförsbacke har "LITE" svårt att stanna

Men nä då sen den nya lagen kom så skiter ju folk i att tänka. Ja har rätt att gå över ja gör aldrig fel då. Bla bla. Hatar sånt folk.

Så ett tipps till er som går eller närmar er ett övergångställe, ta ögonkontakt med den andra personen så blir de mycket mindre risk för sånt här.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

5 089 Inlägg
8 september 2008
Jag hatar alla som bara går rakt ut på ett övergångställe utan att se sig för.. Bara för att det är lag på att bilen måste stanna om man ska gå över betyder inte att den gör det.. vart nära många gånger när folk bara går rakt ut och knappt hinner bromsa...

\Lindgren

FreddeK
8 september 2008
Boostrider skrev:
Skrattar här nu.
Hur fan kan folk va så ja dumma.

Har några exempel på när folk verkligen tänker.

Här i Säffle finns de 2 övergångställen i en backe. Snöröjningen här är ju inge å hurra över heller. Kom en morgon med min 240. De va is å nysnö på vägen. Nya vinterdäcken funkade någorlunda bra. Närmar mig backen i 30km eller nö. Halvvägs ner kommer de en tjej som bara går rakt ut. Ja bromsade men inget hände. Tutan hade frusit så funka ju inte den heller. Men som tur va så såg hon mig i tid dock när hon redan var på väg över.

Samma dag vid 4-tiden när de är som värst trafik så va man på väg hem. Kommer i samma backe fast uppför denna gång Va några bilar före och efter mig sen kommer de en smart person som ska gå över vägen vid övergångstället mitt i backen. Så vi va tvugna å stanna. Kan säga att de tog nån minut upp för den backen sen. Hade min 240 inte hatt en massa skit i skuffen hade ja nog inte klarat mig upp.

Fattar dom inte att en bil på 1400kg på "skridskobana" i 30km/h i nedförsbacke har "LITE" svårt att stanna

Men nä då sen den nya lagen kom så skiter ju folk i att tänka. Ja har rätt att gå över ja gör aldrig fel då. Bla bla. Hatar sånt folk.

Så ett tipps till er som går eller närmar er ett övergångställe, ta ögonkontakt med den andra personen så blir de mycket mindre risk för sånt här.

så gott folk köp inte en 240=)

Körv
3 535 Inlägg
8 september 2008
FLindgren skrev:
Jag hatar alla som bara går rakt ut på ett övergångställe utan att se sig för.. Bara för att det är lag på att bilen måste stanna om man ska gå över betyder inte att den gör det.. vart nära många gånger när folk bara går rakt ut och knappt hinner bromsa...

Jag höll på att köra på ett par för några veckor sen. Skitläskigt, blev riktigt skakis!

Kom där i min lilla Golf och körde ju lite rally (säkert 10Km/h)
Börjar närma mig en rondell mitt i centrum.. Inget konstigt med det. Bara det att det är ett övergångsställe precis vid infarten till rondellen.
Hade till och med på mig solbrillor. Men ändå så hade jag solen så mycket i ögonen att jag inte ens sett att ett par hade börjat gå över vägen. (Solen påväg ner, var först bakom en byggnad och dök upp precis innan rondellen). Lyckligtvis hände det ju inget, men var ju riktigt nära sad Som tur var så är min golf ungefär lika stor som en pjäxa, så jag missa dom ju rejält.

Truckdriving Man

Bärs!
3 456 Inlägg
8 september 2008
Freddeponken skrev:

Hehe, precis... smile

Försöker iaf
1 998 Inlägg
8 september 2008
Aga_Diff skrev:
Freddeponken skrev:

Hehe, precis... smile

Japp då har ni fatta de wink
Köp bmw och några säckar cement istället lol

Nä men de dagarna de blir så kan ja lova att även abs bilarna är extremt dryga på att stanna.
Våran 9000 kom inte upp för den backen när de va sådant väglag. Får se hur de blir med min 320 nu i vinter då de är ännu lättare i röven än en 240 tongue

Diktator
968 Inlägg
8 september 2008
angående billister och gående, så är det ju faktiskt lag på stanna vid övergångställerna om det kommer en person som går över, det är precis som att förbereda sig på att gatulykterna kan slå om till gult när som helst, eller att stanna vid stop plikt. övergångställerna finns ju på väl markerade platser runt om i landet, och dom är ju skyltade också, så dom borde ju vara lätta att se... förebyggande åtgärden om det kommer en dåre utspringande

Försöker iaf
1 998 Inlägg
8 september 2008
Jo men mitt på vintern kan man väl ändå försöka tänka lite. Stanna tills man ser att bilen stannat eller att de över huvud taget hinner stanna. I en brant backe som denna behöver man inte ha hög fart för att kana hela vägen ner när de är riktigt halkigt.

Sen de där med att går rakt in i en bil. Då är de ju nö fel iaf

Sök