3069
Sök

Kommer jorden gå under imorgon?

1 515 Inlägg
15 september 2008
Ramrod - måste bara tacka för de fina inläggen, de var verkligen interessanta och lärorika! tack!

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

1 297 Inlägg
15 september 2008
vilken skräll att vi lever än!

2 911 Inlägg
15 september 2008
Ramrod skrev:
1. Ett naturligt svart hål som bildas i naturen kräver en supernova (en döende sol som exploderar). Det är en sol som har 1 000 gånger solmassor  (tusen gånger större än vår egen sol) inte äns då är det 100% säkert att ett svart hål bildas. Om det trots allt bildas ett svart hål så blir det ca en till ett par kilometer i diameter . & det kräver en sol som är tusen gånger större än vår egen sol (vår sol har 1,400,000 km i diameter, 109 gånger större än jorden)

Du snackar om svarta hål, inte om MBH (micro black holes, vilket inte baserar sig på gravitation)

Ramrod skrev:
2 OM det trots allt bildas ett osanolikt svart hål i LHC så har det så kort livs tid & är så litet att det är 99.99999999%  säkert att inget kommer att hända.

Återigen, du snackar om svarta hål, inte om MBH (micro black holes, vilket inte baserar sig på gravitation)

Ramrod skrev:
Tänk då på att för ett svart hål stort som ca 1- ett par km i diameter kräver en supernova sol 1000 gånger större än vår egen sol...

Suck... läs mina kommentarer ovan...
Svarta hål, mikroskopiska svarta hål, supermassiva hål, alla är svarta hål, men skapas, stabiliserar sig och upplöses/expanderar HELT olika.

Källa: http://arxiv.org/abs/0710.3165

2 911 Inlägg
15 september 2008
MrTobias skrev:
vilken skräll att vi lever än!

Då kanske herr flöjt skulle sätta sig in i att det test som maskinen ska köra, som teoretiskt kan vara farligt körs om 2 månader.

Så jag vet inte hur du tänker, men en skräll kan ju bara inträffa under och efter någonting görs, inte innan.

(ja jag vet, aftonhoran har inte koll på läget, som vanligt.)

7 100 Inlägg
16 september 2008
bmx skrev:
bmx skrev:
ja lever tongue

lever idag med!

lol

nämen titta,lever idag med tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

2 911 Inlägg
16 september 2008
Although the Standard Model of particle physics predicts that LHC energies are far too low to create black holes, some extensions of the Standard Model posit the existence of extra spatial dimensions, in which it would be possible to create micro black holes at the LHC at a rate on the order of one per second.

Dom baserar sin säkerhet på en teori, en teori som inte kan bevisas, testas eller förklaras. Matematiken går ihop från två håll. kvantfysiken talar om t.ex. 6 eller 10 dimensioner, där MBH´s är farliga redan på 5 eller fler.

According to the standard calculations these are harmless because they would quickly decay by Hawking radiation.

Och Hawkins teori är bevisad? Svar nej
Och Hawkins teori är observerad och testad? svar nej
Och Hawkins teori är ifrågasatt av andra forskare? Jublande ja

According to the LSAG, even if micro black holes were produced by the LHC and were stable, "they would be unable to accrete matter in a manner dangerous for the Earth.

Detta som gör mig nervös,
LSAG baserar sig på en säkerhetsutredning från RHIC (mindre maskin än LHC), där dom inte ens visste att MBH´s kunde skapas ens...
(Dom har iofs gjort en ny på 97 sidor, men även där baseras allt på otestade, o-observerade teorier)

Ungefär som att kasta tärning och gissa, (finns en matematisk teori om att förutspå hur en tärning landar också...)

674 Inlägg
16 september 2008
Decibel skrev:
Ramrod skrev:
1. Ett naturligt svart hål som bildas i naturen kräver en supernova (en döende sol som exploderar). Det är en sol som har 1 000 gånger solmassor  (tusen gånger större än vår egen sol) inte äns då är det 100% säkert att ett svart hål bildas. Om det trots allt bildas ett svart hål så blir det ca en till ett par kilometer i diameter . & det kräver en sol som är tusen gånger större än vår egen sol (vår sol har 1,400,000 km i diameter, 109 gånger större än jorden)

Du snackar om svarta hål, inte om MBH (micro black holes, vilket inte baserar sig på gravitation)

Ramrod skrev:
2 OM det trots allt bildas ett osanolikt svart hål i LHC så har det så kort livs tid & är så litet att det är 99.99999999%  säkert att inget kommer att hända.

Återigen, du snackar om svarta hål, inte om MBH (micro black holes, vilket inte baserar sig på gravitation)

Ramrod skrev:
Tänk då på att för ett svart hål stort som ca 1- ett par km i diameter kräver en supernova sol 1000 gånger större än vår egen sol...

Suck... läs mina kommentarer ovan...
Svarta hål, mikroskopiska svarta hål, supermassiva hål, alla är svarta hål, men skapas, stabiliserar sig och upplöses/expanderar HELT olika.

Källa: http://arxiv.org/abs/0710.3165

De båda svarta hålen bildas på exakt samma sätt   -Massa som pressas samman över en kritisk punkt där gravitationen  -i fallet med naturliga massiva objekt i universum. blir så stor att massan kollapsar till en singularitet & skapar ett svart hål.   Ett sådant hål har en start energi (massa) som gör att de svarta hålet direkt kan bli stabilt. DVS tillräckligt stort föra att driva sig själv enligt svartkropps temperatur avgivning -teorin.

I LHC kan man inte producera så mycket massa som krävs för att det av sig själv kan bli stabilt.   Det MBH:s som kan bildas, bildas på samma princip i acceleratorn -Massa som pressas samman över en kritisk punkt. EXAKT likadant.  Skillnaden här är att man saknar den massiva gravitationen, Istället accelererar man particklarna till 99,9% av ljusets hastighet & på så sätt får tillräckligt mycket energi i kollisionen att particklarna kan smälta samman över den kritiska punkten  - följdaktigt bildas det svarta hålet.   
Skillnaden nu mot det massiva naturliga & stabila svartahålet är att för att det är så litet som 2 st protoner, gör att det enligt teorin förångas VÄLDIGT snabbt.   (Nu pratar vi en tidsrymd av nano sec.  Vet inte hur många nollor det är men det är många!) Helt enligt svartkropps -temperatur -teorin.  Hålet avger helt enket så mycket mer energi än sin omgivning inne i LHC, än det är möjlig för det att ta imot från omgivningen.

Det farliga är men helt osanolikt:  att det svarta hålet under uppkomsten skulle istället ta i mot mer  energin än det som själva hålet avger DVS hålet matas med överskotts energi & på så sätt istället börja växa av överskottet som hålet tar imot.. Alltstå MER än det den avger.  Principen är en fysisk grundregel att energi går från högre nivå till lägre nivå.  Värme tex. Det varma blir kallt om det inte matas med energi.  Allt funkar lika dant i naturen Det är den entropin som naturen har (energi flödet)

Jämfört med ett massivt svart hål i universum  så har ett sånt svart hål i rymden en "temp" av 12 nano kelvin.  Jämfört med omgivande rymd av 2,7 kelvin som det tar imot från den kosmiska micråvågs bakrunden. Alltså tar ett sånt hål imot mer energi än det avger därför kan det hålet istället växa för att krympa & försvinna.  EXAKT samma princip funkar MBH:s efter som kan bildas i LHC.

För att det ska kunna krympa -ta imot mindre energi än det avger. måste det svarta hålet vara mindre än månen storlek.   & det är 1 miljard gånger mindre  MINST!  Det hål som kan bildas i LHC.  Plus att det från omgivningen måste ta imot mer än det energi det avger under nano secunden det överlever.

Som yttligare ett ex. för att få uppfattningen rätt, Kan vi ta i fantasin att massan i kolisionen (i LHC) skulle motsvara en bil, tex.   Även då förångas hålet så snabbt som 1 nano sec. nästan lika fort som försöket i LHC & då avger energi motsvarande 200 gånger solens energi under motsvarande samma tidsrymd... Jag tror ni förstår resten hur små oddsen verkligen är.

With great freedom comes great responsebility

253 Inlägg
16 september 2008
Vem har längst e-penis här innan LHC f*ckar oss alla? wink

2 911 Inlägg
16 september 2008
Ramrod skrev:
Text.....

Är ganska insatt i teorierna, men du missar min poäng. Att det just är teorier, otestade, inte observerade och inte på något sätt stödda annat än i beräkningar.
Inte ens grundberäkningarna för det du just talar om är annat än teorier, jag håller med om det du skriver, men än en gång. Teorier, precis som teorin att LHC kan defacto skapa stabila MBH (fast den inte finns stödd av andra prisvinnande gissningar)

Ska väl också tilläggas att delar av det du (och andra forskare) framför delvis finns bevisat, men inte i det stora hela.
Senast redigerat av Decibel (16 september 2008)

2 911 Inlägg
16 september 2008
Amstaff skrev:
Vem har längst e-penis här innan LHC f*ckar oss alla? wink

Då allt baserar sig på gissningar och teorier så kan ingen ha längst e-penis, ingen har rätt wink

674 Inlägg
16 september 2008
Decibel skrev:
Ramrod skrev:
Text.....

Är ganska insatt i teorierna, men du missar min poäng. Att det just är teorier, otestade, inte observerade och inte på något sätt stödda annat än i beräkningar.
Inte ens grundberäkningarna för det du just talar om är annat än teorier, jag håller med om det du skriver, men än en gång. Teorier, precis som teorin att LHC kan defacto skapa stabila MBH (fast den inte finns stödd av andra prisvinnande gissningar)

Ska väl också tilläggas att delar av det du (och andra forskare) framför delvis finns bevisat, men inte i det stora hela.

Inget är ju omöjligt, bara osanolikt att det ska gå åt helvete..  Det KAN gå åt helvet!   
Men jag ska sova gott i natt ändå.
Man kan inte göra mer än sitt bästa för att förstå sin omvärld, just det är poengen med LHC. Förstå omvärlden bättre.

With great freedom comes great responsebility

319 Inlägg
16 september 2008
Återigen, när kör dom experimentet?

Ordning är till för idioter, genier behärskar även kaos.

12 086 Inlägg
16 september 2008
Det går en ganska bra film på tv nu annars..

509 Inlägg
16 september 2008
44,3 miljarder!! Onödigt tycker jag.

319 Inlägg
16 september 2008
Thiger_84 skrev:

Tycker jag med, men när kör dom detta ruttna experiment?

Ordning är till för idioter, genier behärskar även kaos.

1 515 Inlägg
16 september 2008
Autonom skrev:
Thiger_84 skrev:

ruttet är det väll inte neutral, OM det funkar så lär det bli ett stort steg framåt för utvecklingen

"edit" ang priset, har man pengar så har man tongue
Senast redigerat av Audi_powah (16 september 2008)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

blacken
16 september 2008
Audi_powah skrev:
Autonom skrev:
Thiger_84 skrev:

ruttet är det väll inte neutral, OM det funkar så lär det bli ett stort steg framåt för utvecklingen

Ehh? vadå "stort steg för utvecklingen" Det hela handlar om en eller ett par överlästa muppar sin har fått en fix idè över ett "fenomen" som inte kommer att tillföra mänskligheten ett skit!. Det kommer inte innebära svaret på cancerns gåta, lösa världsvälten, hjälpa miljön, ge någon av oss på denna planet en bättre vardag, osv. 

Utan vederbörande skitmuppar leker med allas liv på denna planet med saker som dom INTE har en susning om, utan bara en massa vilda och galna teorier om det hela, och för att bekräfta teorierna så är dom villiga att leka och chansa med med ditt och alla andras liv på denna jord.
Och chansen att det går åt pipan är större än vad dom vill erkänna, utan dom mörkar det med en massa statistiskt "mumbo jumbo" och andra matematiska och "vetenskapliga" termer om hur "ofarligt" det hela är.
Men som dom SJÄLVA påstår antingen så kollapsar ett MBH eller så ökar det. Och då så är det 50% chans att det går åt helskotta.

Dom stålarna som dom har slängt bort på det kunde ha använts till någonting användbart för människan och våran planet, istället för att kasta bort dom på ett fullständigt värdelöst och livsfarligt experiment.
Och "prislappen" på deras hyss har redan sprängt alla tolerabla "prisnivåer" i och med den lilla tjejen som tog sitt liv i sin rädsla över berörda "forskares" tilltag,. Hennes blod är på alla ansvarigas forskares händer lika mycket som om dom själva i praktiken hade mördat henne..
Senast redigerat av blacken (16 september 2008)

583 Inlägg
16 september 2008
blacken skrev:
Audi_powah skrev:
Autonom skrev:

massa text...

Att hon tog sitt liv kan du nog snarare skylla pressen på och inte forskarna! Det är journalisterna som ger falsk fakta och skrämmer folk för att sälja tidningar!! Det är ett stort steg för forskningen om vi kan få reda på mer information om hur universum är uppbyggt.

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 september 2008
Skyline_dennis skrev:
blacken skrev:
Audi_powah skrev:

massa text...

Att hon tog sitt liv kan du nog snarare skylla pressen på och inte forskarna! Det är journalisterna som ger falsk fakta och skrämmer folk för att sälja tidningar!! Det är ett stort steg för forskningen om vi kan få reda på mer information om hur universum är uppbyggt.

vem fan bryr sig om universum `? är la inte där vi bor

1 302 Inlägg
16 september 2008
Det hände ju inget när de körde maskinen så vad rör det sig om nu ?

Sök