3231
Sök

Hur får man in bas ljudet i en sedan?

118 Inlägg
11 september 2008
Trådstartare
har kört med 2*12" men spräckte ena i s40.. så funderar på o köra på en 15" + 6*9 o framsystem..

Hur får man in bas ljudet mest i en sedan?

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

264 Inlägg
13 september 2008
Har prövaat 100 olika varianter, men tror nog att de e bäst med basarna bakåt å så långt bak som möjligt!!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 september 2008
Bandpass och portarna genom hatthyllan.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Åström
72 Inlägg
13 september 2008
Kör då för sjutton inte på 6x9or, dom förstör enbart basljudet, 5.25" eller 6.5" kappor , 10" eller 12" basar, bandpass och portarna genom hatthyllan, inge 15" dom är för sega, och som sagt, inga 6x9or!

Alpine - en klass för sig

1 785 Inlägg
13 september 2008
Kenko skrev:
Har prövaat 100 olika varianter, men tror nog att de e bäst med basarna bakåt å så långt bak som möjligt!!

Jag vill höra 10 av de 100 varianterna

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

49 Inlägg
13 september 2008
dbjanoz skrev:
Kenko skrev:

Jag vill höra 10 av de 100 varianterna

Det var ju säkert ordagrant menat också...

- "Ställ dig sist i kön för helvete"
- "Jag stod där nyss, men det var så jävla tråkigt"

Team The Voice
294 Inlägg
13 september 2008
Zaab skrev:
Kör då för sjutton inte på 6x9or, dom förstör enbart basljudet, 5.25" eller 6.5" kappor , 10" eller 12" basar, bandpass och portarna genom hatthyllan, inge 15" dom är för sega, och som sagt, inga 6x9or!

om man kan montera RÄTT och kan justera ljudet genom stereon får man bästa ljudet med 6*9or ,de kan ja lova dig;) kör du på biltemas 15" basar så kan nog stämma dom är sega ....

297 Inlägg
13 september 2008
Kenko skrev:

håller med till 100% , vi hade oxå en massa tester i min brors s40 , men det spelade mest med basarna bakåt o ca 10cm från bakluckan .

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

1 785 Inlägg
13 september 2008
Mike__ skrev:
har kört med 2*12" men spräckte ena i s40.. så funderar på o köra på en 15" + 6*9 o framsystem..

Finns det hål i hatthyllan på en S40?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

6 851 Inlägg
13 september 2008
Bästa sättet att få in basljudet är att fälla baksätet  cool..

PS: va inte du,Mike__ , nere på biltema Jönköping förra lördagen?
Senast redigerat av TT-Avant (13 september 2008)

1 400 Inlägg
13 september 2008
Zaab skrev:

Varför tror du att 15" är sega ?

Om man jämför med en 10" bas så behöver den ju röra sig dubbelt så långt som en 15" för att flytta lika mycket luft.

Du har förmodligen bara lyssnat på billiga modeller med alldeles för små magneter eller felbyggda lådor.
Många tycker att 15" bas bara mullrar och det beror oftast på att dom har  lägre f-3 dB punkt i vad många kallar rekommenderade lådor. Men det kan i de flesta fall lösas med ett subsonic filter.

Och det många upplever som attack är midbasen i framsystemet. Och för att väga upp en 15" så behövs det dubbla 6.5 midbasar för att det ska bli optimalt.

MVH. MICKE

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

118 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
omegaman1 skrev:
Kenko skrev:

håller med till 100% , vi hade oxå en massa tester i min brors s40 , men det spelade mest med basarna bakåt o ca 10cm från bakluckan .

Ska nog köra så men får se om det blir ett stort hål eller två små.. men tror nog att det blir en 15"..
vad kör din bror med för basar?

118 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Mike__ skrev:

Finns det hål i hatthyllan på en S40?

Finns ju 2 hål, men d e ju för de små högtalarna i bak.. men man kanske kan göra ett hål..

118 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Bästa sättet att få in basljudet är att fälla baksätet  cool..

PS: va inte du,Mike__ , nere på biltema Jönköping förra lördagen?

hehe.. sant.. joo visst e d ja.. o det va du som körde skodan lr?? hehe..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 september 2008
omegaman1 skrev:
Kenko skrev:

Me to. Testade ett antal olika placeringar på lådan (däribland den som dom flesta förespråkar, basen genom skidluckan) men ingen placering fungerade i närheten av lika bra som den nuvarande:

http://www.garaget.org/gallery/archive/66688/large/459024_p2g88f.jpg

Gav helt klart mest tryck och mest bas. Tror dock att det beror en del på lådans storlek som inte är riktigt avstämd till en sedancupé. Det tråkiga med placeringen dock är ju att den tar upp väldigt mycket plats i skuffen, svårt att få in matkassar och annat där nu. tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 665 Inlägg
13 september 2008
Mest tryck o mest bas skriver du, Ska sanningen fram tror jag du skapade mest resonanser som höjer vissa frekvenser och du tycker basen låter högre. Men egentligen är det en plåt yta som självsvänger och samverkar med några bastoner.

Lyssna hur bra det låter, rent detaljerat istället o strunta hur högt den låter, det fixar du med steget.

Mät gärna frekvensgången om du har möjlighet.

Jag förespråkar basen bakom skidluckan, tätad mot ryggstödet. Bort med skidpåsen.
Senast redigerat av Rickard-v (13 september 2008)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
13 september 2008
ChriZtoffer skrev:
omegaman1 skrev:
Kenko skrev:

Me to. Testade ett antal olika placeringar på lådan (däribland den som dom flesta förespråkar, basen genom skidluckan) men ingen placering fungerade i närheten av lika bra som den nuvarande:

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … p2g88f.jpg

Gav helt klart mest tryck och mest bas. Tror dock att det beror en del på lådans storlek som inte är riktigt avstämd till en sedancupé. Det tråkiga med placeringen dock är ju att den tar upp väldigt mycket plats i skuffen, svårt att få in matkassar och annat där nu. tongue

Inte för att va tråkig men en sån där pyramid bas har jag inte sett sen 90 talet smile
Då gav jag bort 3 jag hade i ett skop tell en som körde epa tarktor smile
Vilken nostalgi cool

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 september 2008
Rickard-v skrev:
Mest tryck o mest bas skriver du, Ska sanningen fram tror jag du skapade mest resonanser som höjer vissa frekvenser och du tycker basen låter högre. Men egentligen är det en plåt yta som självsvänger och samverkar med några bastoner.

Lyssna hur bra det låter, rent detaljerat istället o strunta hur högt den låter, det fixar du med steget.

Mät gärna frekvensgången om du har möjlighet.

Jag förespråkar basen bakom skidluckan, tätad mot ryggstödet. Bort med skidpåsen.

Jag håller helt klart med dig på den punkten, är rätt så säker på att bakluckan fungerar som ett membran så som den står nu. Men när jag ställer den så den spelar genom skidluckan då försvinner iprincip allt tryck och det låter mest bara illa, sen så är det här bara en tillsvidare bas. Hade dåligt med pengar och ville ha nåt som fyller ut tills vidare. Dörrarna är inte häller färdiga så att basen inte låter i närheten av så bra som jag vill spelar mig ingen större roll för tillfället. tongue Nästa låda kommer sitta antingen i reservhjulsbaljan eller genom skidluckan (om det låter bra då vill säga) och anpassas för cupén!

Har tyvärr ingen möjlighet att mäta frekvensgången då jag inte har tillgång till mätutrustning för det, hade dock gärna gjort det om möjlighet funnits. Sen att få basen å spela bra genom skidluckan tror jag är svårt med dom saker jag har idag, halvtaskig bas i en för bilen inte anpassad låda tillsammans med ett steg som ger lite klent med effekt blir inte så bra...

BMTech skrev:
Inte för att va tråkig men en sån där pyramid bas har jag inte sett sen 90 talet smile
Då gav jag bort 3 jag hade i ett skop tell en som körde epa tarktor smile
Vilken nostalgi cool

Haha ja där ser man! tongue Den här köpte jag dock med låda för en billig slant mest för att ha tillsvidare, verkar inte vara det bästa direkt men den kan då spela djupare än mina 6,5" midbasar iaf så den gör ju jobbet tillsvidare.... smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

21 761 Inlägg
14 september 2008
ChriZtoffer skrev:
Men när jag ställer den så den spelar genom skidluckan då försvinner iprincip allt tryck och det låter mest bara illa

Man brukar vara tvungen att bygga en ram runt basen så att det blir helt tätt mot ryggstödet, då tvingas ljudet igenom ryggstödet och skidluckan.

För att få in allt ljud i kupen så håller jag ändå på att bandpasslåda är bäst, men då är den istället svårare att få till bra.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 september 2008
Drönirettab skrev:
ChriZtoffer skrev:
Men när jag ställer den så den spelar genom skidluckan då försvinner iprincip allt tryck och det låter mest bara illa

Man brukar vara tvungen att bygga en ram runt basen så att det blir helt tätt mot ryggstödet, då tvingas ljudet igenom ryggstödet och skidluckan.

För att få in allt ljud i kupen så håller jag ändå på att bandpasslåda är bäst, men då är den istället svårare att få till bra.

Mycket möjligt, testade dock nyss igen och mata verkligen dit en massa saker för att få tätt. La skumgummi mellan lådan och ryggstödet å sen en massa täcken och kuddar runtom för att få till det så bra som möjligt utan alltför mycket jobb nu på kvällskvisten. Men jag är fortfarande inte nöjd med den lösningen, så den får stå mot bakluckan tills det blir helt ny låda och bas. Men då är frågan om man ska bygga en portad låda som spelar genom skidluckan eller om man ska ge sig på en bandpass, klurigt värre det...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök