3333
Sök

Biltemas spackel och diverse spackel frågor

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
Jag håller på att spackla och slipa en glasfiber fasad just nu och börjar med vanligt glasfiberspackel för att fixa det värsta men sen så ska det andra spackel på och jag undrar lite lätt om biltemas spackel är bra. Jag har hört bra om det men tänkte kolla lite vidare. Efter glasfiberspackel ska jag då använda mig av "standard" spackel eller "zink" spackel?

Angående deras glasfiberspackel. Den finns i 2 versioner, med långa och korta fibrer. Vilken sort är mest lämpad för det arbete jag beskrivit?

Absolus sista lagret innan lackering, vad ska det vara för spackel? fin spackel? sprutspackel?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
13 september 2008
Zinkspacklet är lättare att slipa.

finspackel ska du använda o slipa tills du är nöjd. då drar du på en tex svart färg (duscha över ytan bara) o slipa ner det, då ser du var du har gropar osv osv.

fixa det o gör samma igen.
därefter köper du 2-komp slipgrund och lägger på (1 kmponent är bara skit).

men glöm inte att låta grejorna härda genom ordentligt, trist när sommarvärmen kommer och allt börjar sjunka.

så låt grejorna stå i minst 20graders torr o varm lokal i någon vecka så slipper du tråkiga sjunkningar.
men för att få bättre resultat så ska du såklart spackla så lite som möjligt utan plasta.

2 911 Inlägg
13 september 2008
Biltemas standardspackel är helt okej, MEN, akta dig för att lägga nå tjockare lager då det har en förmåga att härda dåligt om man kör lite tjockare. MAX 3mm skulle jag föreslå.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
13 september 2008
Trådstartare
Tack så mycket för tipsen. Jag ska köra mestadels med glasfiberspackel och endast använda mig av zinkspackel i slutskedet av spacklingen.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
Slipgrund, är det typ som något slags sprayspackel som man sen kan våtslipa med t.ex 600 papper för att få en fin finish? eller att slipa på det kanske är lite överkurs?

224 Inlägg
14 september 2008
har aldrig hört någon som våt slipar med 600 papper våt slipning för o få *blankt* använder du 1500 / 2000 papper till

712 Inlägg
14 september 2008
Ett tips kan ju annars vara att prova Wurths spackel.. mycket krämigt och lättarbetat.
Jah provade Hagmans spackel först.. tyckte det hade väldigt trög konsistens och hade svårt att smeta ut det

205 Inlägg
14 september 2008
Lägg inte för mycket av finspacklet för det kan ha en tendens att sjunka efter ett par månader. Har själv råkat ut för det och det är inte roligt när det börjar synas gropar överallt.. sad
Senast redigerat av NismoP11 (14 september 2008)

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
14 september 2008
Trådstartare
Altså ni alla snackar om olika typer av spackel i olika variationer.
1. Glasfiberspackel
2. pp100/zinkspackel/standardspackel
3. ??? finspackel? sprayspackel? slipgrund?

Titel??
30 Inlägg
14 september 2008
sir_daniel skrev:
Zinkspacklet är lättare att slipa.

finspackel ska du använda o slipa tills du är nöjd. då drar du på en tex svart färg (duscha över ytan bara) o slipa ner det, då ser du var du har gropar osv osv.

fixa det o gör samma igen.
därefter köper du 2-komp slipgrund och lägger på (1 kmponent är bara skit).

men glöm inte att låta grejorna härda genom ordentligt, trist när sommarvärmen kommer och allt börjar sjunka.

så låt grejorna stå i minst 20graders torr o varm lokal i någon vecka så slipper du tråkiga sjunkningar.
men för att få bättre resultat så ska du såklart spackla så lite som möjligt utan plasta.

Kör efter daniels förslag.

Alltså:
1. Glasfiber
2. zinkspackel
3. slipgrund

\\ Original är för Gubb-jävlar! //

Sök